Mazda: Nový Wankel je na ceste. Bude naruby

Japonská Mazda pokročila vo vývoji novej generácie rotačného motora. Nasvedčujú tomu patenty, ktoré si dala registrovať v USA. Motor dostane po rokoch opäť turbo a bude otočený naopak. Výkon by mohol narásť až na 400 koní.

08.04.2016 12:00
debata (35)
Novú generáciu Wankelovho motora malo už toto... Foto: Mazda
Mazda RX-Vision Concept - 2015 Novú generáciu Wankelovho motora malo už toto krásne koncepčné kupé RX-Vision predstavené vlani v Tokiu. Pod kapotu ale Mazda nikoho nepustila.

Mazda skončila s výrobou unikátneho Wankelu Renesis už v roku 2012 spolu s ukončením produkcie športového kupé RX-8 – jediného sériového auta s rotačným motorom. Z Európy sa stiahol z dôvodu neplnenia emisnej normy Euro 5 dokonca už o dva roky skôr. Odvtedy to bolo s informáciami o jeho novej generácii ako na hojdačke. Raz sa šírili fámy, že Wankel sa už nevráti, inokedy, že Mazda pracuje na jeho vývoji, dokonca v spolupráci s americkou vesmírnou agentúrou NASA. Alebo že Wankel bude len v úlohe generátora pre nový elektromobil s predĺženým dojazdom.

Viac svetla do budúcnosti vniesol až vlaňajší autosalón v Tokiu, kde Mazda predstavila sľúbený koncept RX-Vision. Automobilka potvrdila, že pod jeho kapotou je nový Wankel, nazývaný SkyActiv-R, no nič viac o ňom neprezradila. Teraz si však v USA nechala zaregistrovať nové patenty práve v súvislosti s konštrukciou novej generácie Wankelu. Tie odhaľujú, že nový motor bude v porovnaní s predchádzajúcim otočený naopak, čo znamená, že vyústenie výfukového potrubia bude hore, kým sanie zo spodnej časti.

Nová generácia Wankelovho motora využije priame... Foto: Mazda
Mazda Wankel SkyActiv-R - patent Nová generácia Wankelovho motora využije priame vstrekovanie paliva, turbodúchadlo a homogénne spaľovanie.

Tým dosiahne Mazda kratšiu stavbu výfukového potrubia a, naopak, predĺži to sacie. Potvrdilo sa tiež, že novinka dostane priame vstrekovanie paliva a preplňovanie turbodúchadlom. Jej objem má byť až 1,6 litra, čo je o 0,3 litra viac ako v minulosti. Najväčšou zvláštnosťou má byť však použitie homogénneho plnenia spaľovacích komôr HCCI, čo znamená, že pri nízkych otáčkach sa o zážih zmesi postará klasická sviečka a pri vyšších kompresia, podobne ako pri naftových motoroch. Šušká sa tiež o podpore turbodúchadla elektromotorom.

Tieto zmeny majú priniesť nielen vyšší výkon, až na úrovni 400 koní, a podstatne vyšší krútiaci moment, ale najmä vyriešenie problémov s emisiami, ktoré boli vždy slabinou Wankelu. O dokonalú tesnosť a malú spotrebu oleja sa zasa postarajú nové tesniace materiály, na ktorých vývoji spolupracuje Mazda údajne s NASA. Kedy Wankel zažije comeback, zatiaľ známe nie je. Núka sa však príležitosť. Budúci rok totiž Mazda oslávi 50 rokov od predstavenia kupé Cosmo Sport, ktoré bolo jej prvým modelom s Wankelovým motorom. Ak nedorazí sériový model, koncept RX-9 by mohol.

© Autorské práva vyhradené

35 debata chyba
Viac na túto tému: #Mazda #wankelov motor
Články podľa značiek