Autá s pripojením na internet sú a budú náchylné na útoky hackerov. Presvedčil nás o tom vlaňajší prípad, keď sa dvojici amerických expertov na bezpečnosť elektronických systémov Chrisovi Valasekovi a Charliemu Millerovi podarilo nabúrať do elektroniky Jeepu Cherokee modelového roku 2014 a ovládnuť jeho motor, riadenie aj brzdy. Padli tým všetky ilúzie o bezpečnosti internetu v aute. Ten istý názor má aj Jevgenij Kasperski, expert na internetovú bezpečnosť a zakladateľ spoločnosti Kasperski Lab.
Pre The Financial Times povedal, že dnešné autá sú síce vďaka množstvu prístrojov, od bezpečnostných senzorov a GPS až po možnosti zdieľania hudby a vysokorýchlostný internet, oveľa bezpečnejšie a komfortnejšie, pokiaľ ale ide o bežnú prevádzku, je to z pohľadu kybernetických útokov ich najväčšia slabina. Palubné počítače tak otvárajú hackerom cesty, ako napadnúť súkromné autá. Kasperski dodal, že vládam a automobilkám bude trvať roky, kým sa im podarí zaviesť spôsoby ochrany vozidiel pred elektronickými útočníkmi.
„Bohužiaľ, protivníci sú stále šikovnejší.“ Do konca dekády má byť pritom podľa výskumnej spoločnosti Gartner napojených na internet až 250 miliónov áut. Pretože automobilové súčiastky do počítačov áut pochádzajú z celého sveta, je potrebné ochranu áut pred hackermi koordinovať celosvetovo, tvrdí Kasperski. Európska komisia už vytvorila pracovnú skupinu, ktorá uvažuje o legislatíve, ktorá by zvýšila bezpečnosť áut. Aliancia výrobcov áut v USA zas zriadila pre automobilky centrum zdieľania informácií o útokoch.
„Vlády a automobilky konečne pochopili problém, sú blízko navrhnutia riešení a zaviesť ich musia. Ale to bude trvať roky,“ uzatvára Kasperski.