Združenie ACEA zverejnila najnovšie štatistiky registrácií osobných a ľahkých úžitkových áut v Európe. Okrem krajín Európskej únie sú tu započítané aj štáty združenia voľného obchodu EFTA, teda Island, Nórsko a Švajčiarsko. Vyplýva z nich, že automobilový trh na starom kontinente je v dobrej kondícii. Rastie už 31 mesiacov po sebe. Len v marci sa pre nové auto rozhodlo 1 744 987 zákazníkov, čo je v medziročnom porovnaní viac o 5,7 %, pritom na tento mesiac pripadla Veľká noc, čo znížilo počet pracovných dní. Napriek tomu si automobilový trh pamätá podobne silný marec len v roku 2006. Takže tu máme takmer desaťročné maximum.
Štvrťrok najsilnejší za sedem rokov
Za celý štvrťrok umiestnili automobilky na trhu 3 931 903 áut, čo je dokonca až o 8,1 % viac ako v porovnateľnom období vlaňajšieho roka. Z prvej desiatky rástli takmer všetky značky. S jedinou výnimkou. Asi tušíte ktorou. Aféra Dieselgate a „suchoty“ noviniek sa podpísali pod klesajúci odbyt Volkswagenu. Ten je síce s predajom 434 867 automobilov stále spoľahlivo európskou jednotkou, no napriek tomu je to o pol percenta menej ako vlani. A keďže ostatné značky rástli, klesol aj jeho trhový podiel. Za prvý štvrťrok z pôvodných 12,0 na 11,1 % a v marci dokonca na 10,4 %.
Jeho výsledky ale zachraňujú ostatné koncernové značky s plusovými hodnotami. Audi narástlo o 5,5 a Škoda o 9,0 percenta. Len Seat klesol o 3,4. Pozrime sa ale najprv na čelo tabuľky. Za Volkswagenom nájdeme už stabilne druhý Ford, dokonca s nárastom 7,7 %, keď sa jeho európske registrácie vyšplhali na 289 961 áut. Tretiu priečku však musel prepustiť Renault Oplu, ktorého predaje akcelerovali vďaka novej Astre až o 10,1 %. Pritom ani Renault sa nemá za čo hanbiť, keďže si za prvé tri mesiace našiel o viac ako osem percent viac zákazníkov.
Rekordný rast má Jaguar
Rozdiel medzi Oplom a Renaultom je ale minimálny, len približne 6 000 kusov vozidiel, takže do konca roka budú viesť tvrdý boj. Piaty Peugeot si polepšil o 5,7 %, ale na Opel a Renault zatiaľ nemá. A nasleduje nemecké prémiové tri v klasickom poradí – Audi, BMW, Mercedes Benz. Pritom si všetky značky výrazne polepšili, Mercedes-Benz dokonca až o 12,5 %, takže náskok konkurencie sťahuje na minimum. Prvú desiatku uzatvára Fiat s obrovským nárastom 16,9 % a česká Škoda, ktorá zaznamenala z koncernových značiek najväčší rast, spomínaných deväť percent. Tesne za bránami desiatky najlepších ostala Toyota.
Z druhej desiatky spomeňme ešte šestnástu Kiu s nárastom 15,1 % a Mazdu, ktorá si polepšila o 28,5 %. Ale vôbec najväčší nárast pripadá na Jaguar. Trio nových modelov XE, XF a F-Pace sa postaralo o 79,9-percentný nárast odbytu. Medzi „prepadáky“ patrí okrem spomínaného Volkswagenu a Seatu aj Mitsubishi s poklesom 6,1 % a Nissan s pádom o 3,6 percenta. Z pohľadu koncernov je po Volkswagene druhý Renaut-Nissan, tretí PSA, štvrtý Ford a piaty General Motors. Z tohto pohľadu si všetky koncerny polepšili. Rekordérmi sú ale FCA (Fiat-Chrysler), s medziročným nárastom o 16,3 % a Daimler s trinástimi plusovými percentami.
Registrácie nových áut v Európe podľa značiek
Poradie/Značka | 1.-3./2016 (ks) | Medziročná zmena (%) | Podiel na trhu [%] |
---|---|---|---|
1. Volkswagen | 434 867 | –0,5 | 11,1 |
2. Ford | 286 961 | +7,7 | 7,3 |
3. Opel/Vauxhall | 268 782 | +10,9 | 6,8 |
4. Renault | 262 949 | +8,1 | 6,7 |
5. Peugeot | 235 406 | +5,7 | 6,0 |
6. Audi | 215 243 | +11,9 | 5,5 |
7. BMW | 205 696 | +12,5 | 5,2 |
8. Mercedes-Benz | 202 238 | +12,6 | 5,1 |
9. Fiat | 200 324 | +16,9 | 5,1 |
10. Škoda | 165 014 | +9,0 | 4,2 |
11. Toyota | 161 183 | +3,2 | 4,1 |
12. Nissan | 160 801 | –2,5 | 4,1 |
13. Citroën | 150 364 | +4,7 | 3,8 |
14. Hyundai | 126 519 | +5,5 | 3,2 |
15. Kia | 110 600 | +15,1 | 2,8 |
16. Dacia | 101 083 | +4,5 | 2,6 |
17. Seat | 86 378 | –3,4 | 2,2 |
18. Volvo | 70 758 | +12,2 | 1,8 |
19. Mazda | 68 787 | +28,5 | 1,7 |
20. Suzuki | 50 461 | +9,0 | 1,3 |
Spolu | 3 931 903 | +8,1 | – |
Registrácie nových áut v Európe podľa koncernov
Poradie/Koncern | 1.-3./2016 | Medziročná zmena (%) | Podiel na trhu (%) |
---|---|---|---|
1. VW Group | 919 413 | +3,5 | 23,4 |
2. Renault-Nissan | 524 833 | +3,9 | 13,4 |
3. Skupina PSA (Peugeot/Citroën) | 405 991 | +5,1 | 10,3 |
4. Ford | 286 961 | +7,7 | 7,3 |
5. General Motors | 269 317 | +10,7 | 6,8 |
6. FCA Group (Fiat-Chrysler) | 264 262 | +16,3 | 6,7 |
7. BMW Group | 254 041 | +11,8 | 6,5 |
8. Hyundai-Kia | 237 119 | +9,8 | 6,0 |
9. Daimler | 229 380 | +13,0 | 5,8 |
10. Toyota Group | 173 269 | +4,2 | 4,4 |
Spolu | 3 931 903 | +8,1 | – |