ACEA: Predaj áut v EÚ prudko rastie. Padá iba Volkswagen

Automobilkám sa v Európe darí. Trh rastie už 31 mesiacov za sebou a atakuje rekordné výsledky rokov 2006 a 2007. Nie všetci ale oslavujú. Volkswagen sa prepadol na úroveň roka 2011. Dieselgate robí svoje. Pozrite si rebríček značiek.

21.04.2016 12:00
debata
Nemecký Volkswagen ostáva s obrovským náskokom... Foto: Volkswagen
ACEA - predaj áut Nemecký Volkswagen ostáva s obrovským náskokom európskou jednotkou. Z prvej desiatky je však jedinou značkou, ktorá si v porovnaní s minulým rokom pohoršila.

Združenie ACEA zverejnila najnovšie štatistiky registrácií osobných a ľahkých úžitkových áut v Európe. Okrem krajín Európskej únie sú tu započítané aj štáty združenia voľného obchodu EFTA, teda Island, Nórsko a Švajčiarsko. Vyplýva z nich, že automobilový trh na starom kontinente je v dobrej kondícii. Rastie už 31 mesiacov po sebe. Len v marci sa pre nové auto rozhodlo 1 744 987 zákaz­níkov, čo je v medziročnom porovnaní viac o 5,7 %, pritom na tento mesiac pripadla Veľká noc, čo znížilo počet pracovných dní. Napriek tomu si automobilový trh pamätá podobne silný marec len v roku 2006. Takže tu máme takmer desaťročné maximum.

Štvrťrok najsilnejší za sedem rokov

Za celý štvrťrok umiestnili automobilky na trhu 3 931 903 áut, čo je dokonca až o 8,1 % viac ako v porovnateľnom období vlaňajšieho roka. Z prvej desiatky rástli takmer všetky značky. S jedinou výnimkou. Asi tušíte ktorou. Aféra Dieselgate a „suchoty“ noviniek sa podpísali pod klesajúci odbyt Volkswagenu. Ten je síce s predajom 434 867 automobilov stále spoľahlivo európskou jednotkou, no napriek tomu je to o pol percenta menej ako vlani. A keďže ostatné značky rástli, klesol aj jeho trhový podiel. Za prvý štvrťrok z pôvodných 12,0 na 11,1 % a v marci dokonca na 10,4 %.

Oplu sa podarilo vďaka novej Astre získať... Foto: Opel
Opel Astra - 2016 Oplu sa podarilo vďaka novej Astre získať tretiu priečku z ktorej vytlačil Renault. Rozdiel je ale tesný, len približne 6 000 kusov áut. Do konca roka sa môže mnohé zmeniť.

Jeho výsledky ale zachraňujú ostatné koncernové značky s plusovými hodnotami. Audi narástlo o 5,5 a Škoda o 9,0 percenta. Len Seat klesol o 3,4. Pozrime sa ale najprv na čelo tabuľky. Za Volkswagenom nájdeme už stabilne druhý Ford, dokonca s nárastom 7,7 %, keď sa jeho európske registrácie vyšplhali na 289 961 áut. Tretiu priečku však musel prepustiť Renault Oplu, ktorého predaje akcelerovali vďaka novej Astre až o 10,1 %. Pritom ani Renault sa nemá za čo hanbiť, keďže si za prvé tri mesiace našiel o viac ako osem percent viac zákazníkov.

Rekordný rast má Jaguar

Rozdiel medzi Oplom a Renaultom je ale minimálny, len približne 6 000 kusov vozidiel, takže do konca roka budú viesť tvrdý boj. Piaty Peugeot si polepšil o 5,7 %, ale na Opel a Renault zatiaľ nemá. A nasleduje nemecké prémiové tri v klasickom poradí – Audi, BMW, Mercedes Benz. Pritom si všetky značky výrazne polepšili, Mercedes-Benz dokonca až o 12,5 %, takže náskok konkurencie sťahuje na minimum. Prvú desiatku uzatvára Fiat s obrovským nárastom 16,9 % a česká Škoda, ktorá zaznamenala z koncernových značiek najväčší rast, spomínaných deväť percent. Tesne za bránami desiatky najlepších ostala Toyota.

Škoda narástla o deväť percent a uzatvára prvú... Foto: Škoda-Auto
Škoda Superb - 2015 Škoda narástla o deväť percent a uzatvára prvú desiatku. V niektorých mesiacoch vlaňajšieho roka na tom ale bola lepšie.

Z druhej desiatky spomeňme ešte šestnástu Kiu s nárastom 15,1 % a Mazdu, ktorá si polepšila o 28,5 %. Ale vôbec najväčší nárast pripadá na Jaguar. Trio nových modelov XE, XF a F-Pace sa postaralo o 79,9-percentný nárast odbytu. Medzi „prepadáky“ patrí okrem spomínaného Volkswagenu a Seatu aj Mitsubishi s poklesom 6,1 % a Nissan s pádom o 3,6 percenta. Z pohľadu koncernov je po Volkswagene druhý Renaut-Nissan, tretí PSA, štvrtý Ford a piaty General Motors. Z tohto pohľadu si všetky koncerny polepšili. Rekordérmi sú ale FCA (Fiat-Chrysler), s medziročným nárastom o 16,3 % a Daimler s trinástimi plusovými percentami.

Registrácie nových áut v Európe podľa značiek

Poradie/Značka 1.-3./2016 (ks) Medziročná zmena (%) Podiel na trhu [%]
1. Volkswagen 434 867 –0,5 11,1
2. Ford 286 961 +7,7 7,3
3. Opel/Vauxhall 268 782 +10,9 6,8
4. Renault 262 949 +8,1 6,7
5. Peugeot 235 406 +5,7 6,0
6. Audi 215 243 +11,9 5,5
7. BMW 205 696 +12,5 5,2
8. Mercedes-Benz 202 238 +12,6 5,1
9. Fiat 200 324 +16,9 5,1
10. Škoda 165 014 +9,0 4,2
11. Toyota 161 183 +3,2 4,1
12. Nissan 160 801 –2,5 4,1
13. Citroën 150 364 +4,7 3,8
14. Hyundai 126 519 +5,5 3,2
15. Kia 110 600 +15,1 2,8
16. Dacia 101 083 +4,5 2,6
17. Seat 86 378 –3,4 2,2
18. Volvo 70 758 +12,2 1,8
19. Mazda 68 787 +28,5 1,7
20. Suzuki 50 461 +9,0 1,3
Spolu 3 931 903 +8,1

Registrácie nových áut v Európe podľa koncernov

Poradie/Koncern 1.-3./2016 Medziročná zmena (%) Podiel na trhu (%)
1. VW Group 919 413 +3,5 23,4
2. Renault-Nissan 524 833 +3,9 13,4
3. Skupina PSA (Peugeot/Citroën) 405 991 +5,1 10,3
4. Ford 286 961 +7,7 7,3
5. General Motors 269 317 +10,7 6,8
6. FCA Group (Fiat-Chrysler) 264 262 +16,3 6,7
7. BMW Group 254 041 +11,8 6,5
8. Hyundai-Kia 237 119 +9,8 6,0
9. Daimler 229 380 +13,0 5,8
10. Toyota Group 173 269 +4,2 4,4
Spolu 3 931 903 +8,1

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #ACE #predaj áut
Články podľa značiek