Z Lamborghini LM002 mala strach aj armáda

Poznáte definíciu maximálnej trúfalosti? V automobilovom svete by odpoveď znela: Lamborghini LM002.

22.03.2010 18:32
Lamborghini LM002 Foto:
Lamborghini LM002
debata

Toto auto prišlo zo samotného stredu Zeme, aby nastolilo diktatúru a podmanilo si všetko živé aj neživé na povrchu. Lamborghini LM002 – talianske monštrum, ktoré muselo byť dielom niekoho z temného podzemia. O tom niet pochýb. Vyzerá ako z akčného filmu, no je skutočné a je hmatateľnou spomienkou na dobu, keď dokázali obrovské zásoby ropy na Blízkom východe dohnať niektoré automobilky k zúfalým činom.

Aerodynamika nikoho nezaujímala. Foto: Lamborghini
Lamborghini LM002 Aerodynamika nikoho nezaujímala.

Hneď na začiatku muselo byť všetkým zainteresovaným jasné, že projekt „Cheetah“ je samovražednou misiou. Napriek tomu automobilka Lamborghini, sužovaná rýchlo vysychajúcimi účtami, prijala výzvu konzorcia MTIC (Mobility Technology International Company) na vývoj vozidla pre americkú armádu. Plán bol jednoduchý – postaviť terénny špeciál, ktorý naplní pokladnicu armádnymi peniazmi a tie môže Lamborghini následne investovať do vývoja cestných superšportov. Jednoduché ako facka. Prvé trhliny jasného zámeru však na seba nenechali dlho čakať.

Jeho pohon 4x4 a samosvorné diferenciály... Foto: Lamborghini
Lamborghini LM002 Jeho pohon 4x4 a samosvorné diferenciály dokázali nemožné.

Nové armádne Lamborghini (so spomínaným kódovým označením Cheetah) uzrelo svetlo sveta v roku 1977. Štvormiestne auto poháňal mohutný motor Chrysler 5.8 V8 s výkonom 135 kW a hoci bola jeho konštrukcia odvážna, malo dosť schopností na to, aby mohlo armádu zaujať. Čo však nikto nečakal, do projektu Cheetah sa „obul“ Ford, ktorý Lamborghini napadol za priemyselnú špionáž a celá záležitosť skončila veľkým fiaskom. Majiteľa Lamborghini (od roku 1974 ním bol švajčiarsky finančný podnik) to finančne vyčerpalo a automobilku pre istotu čo najskôr „odkopol“. Novými majiteľmi sa v roku 1981 stali členovia rodiny Mimran (Patrik a Jean-Claude Mimranovci). Tí chceli na celý projekt armádneho vozidla rýchlo zabudnúť, no keď zistili, koľko peňazí v tom Lamborghini dovtedy „utopilo“, urobili niečo, z čoho zabehlo aj spoločnosti AM General (víťaz tendra a výrobca vojenských špeciálov HMMWV-Humvee). Lamborghini v projekte bláznivého terénneho auta pokračovalo ďalej!

Na ceste sa "Rambo-Lambo"... Foto: Lamborghini
Lamborghini LM002 Na ceste sa "Rambo-Lambo" rozbehlo na 211 km/h.

Nový prototyp s veľavravným označením Lamborghini Militaria No. 1 (LM001) mal inovovanú konštrukciu s motorom AMC umiestneným nad zadnou nápravou. Počas skúšok sa však ukázalo, že motor vzadu nie je to pravé orechové a auto šlo „pod gilotínu“.

Oprava defektu dala človeku poriadne zabrať. Foto: Lamborghini
Lamborghini LM002 Oprava defektu dala človeku poriadne zabrať.

Konštruktéri hnaní prívalom nových peňazí čoskoro postavili druhé auto. Pri jeho vývoji už neboli viazaní požiadavkami americkej armády a tak si konečne mohli všetko urobiť po svojom. Prototyp s označením LM002 dostal pod prednú kapotu megalomanský benzínový motor V12 z modelu Countach, čím Lamborghini okolitému svetu jasne naznačilo, že kašle na konvencie a bude si robiť čo chce. Naoko nezmyselný ťah bol však výsledkom dokonalého marketingového prieskumu na Blízkom východe. Tamojší šejkovia sa topili v peniazoch, rope a pieskových dunách a nové terénne Lamborghini malo byť tým, čo ich pieskom preženie rýchlejšie, než čokoľvek iné. Peniaze nehrali úlohu.

Na korbe bolo miesto pre ďalších štyroch ľudí. Foto: Lamborghini
Lamborghini LM002 Na korbe bolo miesto pre ďalších štyroch ľudí.

V hre bolo veľa, až tak, že si šéf Lamborghini dovolil zájsť do Pirelli, kde buchol po stole, zalial ich bankovkami a tvrdohlavo žiadal vývoj špeciálnych širokých pneumatík, ktoré by dokázali nové Lambo preháňať po piesku rovnako ako po bežnom asfalte. V Pirelli zacítili vôňu peňazí a okamžite vyvinuli pneumatiky Pirelli Scorpion s rozmermi 325/65 VR17. Išlo predsa o taliansku hrdosť. Lamborghini dali k dispozícii dve verzie, jednu na piesok a asfalt a druhú výlučne na asfalt.

Interiér pripomínal skôr superšport ako off-road. Foto: Lamborghini
Lamborghini LM002 Interiér pripomínal skôr superšport ako off-road.

Sériové auto ostalo pri exotickom označení LM002 a verejnosti sa prvýkrát ukázalo v roku 1986. Svet šokovalo agregátom 5.2 V12 Quattrovalve z Lamborghini Countach. Vyvinul 331 kW/6800 min-1, 500 Nm/4500 min-1 a dokázal obrovské auto rozbehnúť až na 211 km/h. Pri aerodynamike škatule od topánok to bola úctyhodná hodnota. Ďalším šokom bolo zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 8,5 s. Ešte pripomeňme, že LM002 malo pohotovostnú hmotnosť 2700 kg.

Oceľový rám pokrývali hliníkové plechy karosérie. Foto: Lamborghini
Lamborghini LM002 Oceľový rám pokrývali hliníkové plechy karosérie.

Keď sa dostali prvé kusy na Blízky východ, ropní magnáti stratili reč. To auto výborne spĺňalo niekoľko zásadných požiadaviek. Svojím militaristickým výrazom strašilo pospolitý arabský ľud, na piesku nemalo premožiteľa a jeho výkony majiteľom zabezpečovali na akejkoľvek ceste výsostné postavenie. Spotrebu nikdy nikto nezisťoval, benzín bol „za babku“ a problém s dojazdom vyriešila palivová nádrž s objemom 290 l. Jeho jediným a zásadným problémom bola nespoľahlivosť. Vedeli o tom dokonca aj samotní Taliani a aj keď sa s tým niečo znažili urobiť, do červena rozzúrení šejkovia ostávali nepríjemne často „visieť“ uprostred púšte vo svojich nepojazdných LM002.

V púšti "žralo" Lambo aj 100... Foto: Lamborghini
Lamborghini LM002 V púšti "žralo" Lambo aj 100 l/100 km.

Lamborghini nakoniec svoje „Rambo Lambo“ LM002 pretlačilo aj do armády. Namiesto amerických vojakov však talianske monštrum vozilo (na niektorých miestach dodnes) zadky líbyjských a saudskoarabských dôstojníkov.

Od rokoch 1986–1990 sa nakoniec vyrobilo presne 301 kusov LM002. Nie je to veľa, na druhej strane práve vďaka malému počtu vyrobených kusov, obrovskému „žravému“ motoru a nekonvenčnému prístupu k dizajnu aj technike je dnes tento skvost jedným z najvzácnejších Lamborghini na svete.

Niekoľko ich našlo svoj domov v líbyjskej armáde. Foto: Lamborghini
Lamborghini LM002 Niekoľko ich našlo svoj domov v líbyjskej armáde.

LM002 ostáva dôkazom obrovského odhodlania Lamborghini pustiť sa do samovražedného projektu, na konci ktorého čakali arabské peniaze, alebo voľný pád do toho najhorúcejšieho pekla. V podstate malo Lamborghini šťastie, že lekciu s LM002 vôbec prežilo. Nie, nebol to premyslený ťah, ani vrcholné dielo prefíkaných manažérov. Bola to nebezpečná hra, z ktorej vyviazla automobilka našťastie živá. A to sa počíta.

Rozmery a hmotnosti
Dĺžka (mm) 4900
Šírka (mm) 2000
Výška (mm) 1850
Rázvor (mm) 3000
Svetlá výška (mm) 295
Pohotovostná hmotnosť (kg) 2700
Technické údaje – Lamborghini LM002
Motor 5.2 V12 Quattrovalve
Zdvihový objem (cm3) 5167
Max. výkon (kW/min-1) 331/6800
Krút. moment (Nm/min-1) 500/4500
Prevodovka 5M
Max. rýchlosť (km/h) 211
0–100 km/h (s) 8,5
Objem palivovej nádrže (l) 290
Priemerná spotreba (l/100 km) 20–40 l/100 km

.

debata chyba
Články podľa značiek