Shell Project M: Mestské auto môže mať 550 kg a spotrebu 2,6 l

Shell verí, že autá s konvenčnými spaľovacím motorom ešte nepovedali posledné slovo. Napokon, výrobca palív, nič iné ani deklarovať nemôže. Spolu so slávnym Gordonom Murrayom, tvorcom McLarenu F1, postavil malé mestské „vozidielko“, ktoré spotrebuje menej paliva ako hybridy. Má budúcnosť?

28.04.2016 19:00
debata (3)
Ultraľahké mestské auto je takmer celé vyrobené... Foto: Shell
Shell - Ptroject M Ultraľahké mestské auto je takmer celé vyrobené z recyklovaných kompozitných materiálov. Váži len 550 kilogramov.

Gordon Murray, známy konštruktér monopostov F1, McLarenu F1, ale aj Mercedesu-Benz SLR, pred pár rokmi úplne zmenil svoje zameranie. Od rýchlych strojov presedlal ku konceptom miniatúrnych mestských áut. V roku 2007 predstavil štúdiu T.25, neskôr T.27. V súčasnosti pracuje s Yamahou na vývoji mestského elektromobilu Motiv.e a z neho odvodeného ekologického kupé. Zároveň má recept na lacnú výrobu karbónových komponentov. A hoci žiaden z projektov zatiaľ nedospel do štádia sériovej výroby, Gordonove aktivity zaujali spoločnosť Shell, jedného z najväčších výrobcov palív a mazív.

Rozmery zodpovedajú mestskému využitiu. Project... Foto: Shell
Shell - Ptroject M Rozmery zodpovedajú mestskému využitiu. Project M má na dĺžku 2,4, na šírku 1,3 a na výšku 1,6 metra.

Tá sa rozhodla spolu s Murrayom oprášiť jeho starší projekt T.25, aby ním demonštroval, že ekologické môžu byť aj vozidlá bez hybridnej sústavy a elektromotorov. Projekt bol prepracovaný takmer od základu a dostal nový názov M. Nový je trubkový rám aj karbónová karoséria vyrobená z kompozitného odpadu. Dizajn tohto len 2,5 metra dlhého „čuda“ síce neočarí, ale dôležité je, že celé vozidlo váži teraz iba 550 kg, čo je až o 80 menej ako predtým a že koeficient odporu vzduchu klesol z pôvodných Cd 0,37 na omnoho zaujímavejších Cd 0,29.

Interiér ponúka miesto trom cestujúcim v... Foto: Shell
Shell - Ptroject M Interiér ponúka miesto trom cestujúcim v konfigurácii 1+2. Vodič sedí v osi vozidla, podobne ako v McLarene F1. Do vnútra sa nastupuje po odklopení celej kabíny.

O pohon trojmiestneho T.25 sa stará trojvalec s objemom 0,66 litra zo Smartu Fortwo s výkonom 33 kW, no ani ten neobišli zmeny. Nižšie trenie majú na svedomí nové piesty, piestne krúžky a tiež špeciálny olej Shell s technológiou PurePlus. Prekvapivé ale je, že Shell neudáva priemernú spotrebu, hoci práve o to tu išlo. Poznáme len údaj, ktorý hovorí, že pri ustálenej rýchlosti 70 km/h potrebuje T.25 na 100 km 2,64 litra benzínu. Ďalej Shell uvádza, že priemerná spotreba má byť o 28 % nižšia v porovnaní s hybridmi a až o 32 % nižšia v porovnaní s konvenčnými mestskými autami.

Štúdiu poháňa upravený motor zo Smartu Fortwo.... Foto: Shell
Shell - Ptroject M Štúdiu poháňa upravený motor zo Smartu Fortwo. Má objem len 0,6 litra a výkon 33 kW.

Na stovku má Project M zrýchliť za 15,8 sekundy a dosiahnuť maximálnu rýchlosť 145 km/h. To nie sú síce dych vyrážajúce čísla, ale brzdou premávky by toto auto byť nemalo. Shell tiež tvrdí, že Project M by v porovnaní s klasickými mestskými autami v priebehu celej životnosti priniesol 34 % zníženie využitia primárnych energií. Na výrobu a prevádzku by bola pritom potrebná len polovica energie, akú si vyžaduje súčasné rodinné auto a len 31 %, akú potrebuje typické SUV. „ Náš projekt ukazuje, že ak by sme použili najlepšie súčasné technológie, mohli by sme výrazne znížiť emisie CO2,“ hovorí Mark Gainsbourg, viceprezident Shellu.

Do výroby sa ale Project M nechystá. Cieľom je aspoň ponúknuť konštruktérom motorov, automobilkám a výrobcom komponentov poznatky z vývoja. Takže zatiaľ ide viac o marketingovú aktivitu Shellu, ako realitu.

Shell - Ptroject M
Shell - Ptroject M
+5Shell - Ptroject M

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #Gordon Murray #Shell #Shell M Project
Články podľa značiek