Ferruccio Lamborghini: Býk, ktorý 'nabral' Ferrari by mal 100 rokov

Kariéru začal ako výrobca traktorov, no dnes sa jeho meno spája najmä so športovými autami. Tvrdohlavý Talian narodený v znamení býka doslova otriasol základmi Ferrari. Taký bol Ferruccio Lamborghini, syn roľníkov z malej dedinky Renazzo di Cento. Narodil sa pred 100 rokmi.

28.04.2016 16:00
Ferruccio Lamborghini Foto:
Ferruccio Lamborghini (28. apríl 1916 – † 20. február 1993)
debata

V čase, keď Ferruccio Lamborghini predstavil svoje prvé športové kupé 350GT, bolo už Ferrari dobre zavedenou značkou s množstvom vavrínov z najznámejších automobilových pretekov. Arogantný Enzo Ferrari, prezývaný „il Commandatore“ mal preto Lamborghiniho len za „blázna“, ktorý vie jazdiť akurát tak na traktoroch. Ako veľmi sa mýlil. Model Miura z roku 1966 urobil totiž z Ferrariho áut so vzpínajúcim sa žrebcom v logu, obyčajné poníky. A možno by sa tak nikdy nestalo, nebyť osobného sporu medzi týmito dvoma veľkými vizionármi.

Životný príbeh Ferruccia Lamborghiniho je učebnicovým príkladom úspešného „selfmademana“. Pochádzal z malej dedinky Renazzo di Cento v regióne Ferrara. Narodil sa 28. apríla 1916 v rodine obyčajných roľníkov, a tak sa zdalo, že aj Ferrucciova kariéra pôjde v stopách vinárskej tradície. Nestalo sa. V mladom chlapcovi driemal technický aj obchodný talent. Vyštudoval technickú univerzitu v Bologni a počas vojny opravoval armádne vozidlá na ostrove Rodos. V roku 1948 založil úspešnú firmu Lamborghini Trattori a jeho podnikateľská hviezda začala prudko stúpať.

Kariéru začal ako výrobca traktorov. K... Foto: Lamborghini
Ferruccio Lamborghini Kariéru začal ako výrobca traktorov. K športovým autám ho doviedol až osobný spor s Enzom Ferrarim.

Už koncom päťdesiatych rokov sa vypracoval na tretieho najväčšieho výrobcu traktorov a poľnohospodárskej techniky v povojnovom Taliansku. Portfólio rozšíril o výrobu klimatizácií a výrobu vykurovacieho oleja. Vysoké príjmy mu umožnili plniť si detské sny, a tak si ako veľký fanúšik športových áut doprial vo svojej garáži kupé Maserati či Ferrari. Najmä s Ferrari 365 GT však nebol spokojný. Stále sa sťažoval na problémy so spojkou a s prevodovkou. Dospelo to až tak ďaleko, že snavštívil Ferrariho.

Enzo sa však rozhodol jeho reklamácie ignorovať. „Kto je to ten Lamborghini?“ pýtal sa sekretárky a svojho zámožného klienta vyprevadil s dlhým nosom. „Nech jazdí na traktoroch a nie na autách, keď nevie šoférovať.“ Nato si dal podľa legendy Ferruccio fľašku dobrého vína a na druhý deň predal svojhio „žrebca“. Odtiaľ už nebolo ďaleko k myšlienke postaviť vlastné superauto. Mal na to výrobné kapacity aj dostatok financií. A tie využil tým najrafinovanejším spôsobom. V roku 1963 založil spoločnosť Automobili Ferruccio Lamborghini a pustil sa do výstavby závodu v Sant'Agata-Bolognese, neďaleko modenskej centrály úhlavného nepriateľa.

Ferruccio Lamborghini dobehol náskok Ferrari... Foto: Lamborghini
Ferruccio Lamborghini Ferruccio Lamborghini dobehol náskok Ferrari raketovým tempom. Model Miura z roku 1966 postavil základy novej koncepcie športových áut.

Od Ferrariho prilákal hneď niekoľko významných konštruktérov, medzi nimi aj šéfkonštruktéra motorov Giotta Bizzariniho. Enzo zúril, no karty už boli rozdané. O rok neskôr debutoval v Turíne prototyp Lamborghini 350 GTV. Elegantné kupé s výklopnými reflektormi, za tvarmi ktorého stál Franco Sacglione zo štúdia Bertone, poháňal 3,5-litrový vidlicový 12-valec s fantastickým výkon 347 koní. To ale Ferrucciovi nestačilo. Najmä keď Ford predstavil unikátne kupé GT40. Podľa jeho vzoru sa Ferruccio rozhodol vyrobiť model s úplne novou koncepciou – motorom naprieč pred zadnou nápravou.

Tak sa zrodila legendárna 12-valcová Miura, auto, ktoré otriaslo maranellskými základmi. O koncepcii s motorom v strede sa v Modene vtedy nikomu ani len nesnívalo. A nasledoval celý rad fantastických a futuristických modelov Islero, Espada, Jarama či famózny Countach. Väčšina z nich niesla mená slávnych býkov španielskej koridy, keďže Ferruccio bol narodený v tomto znamení. Ferrari mal šťastie iba v tom, že Lamborghini sa rozhodol nezúčastňovať na automobilových pretekoch. Countach z roku 1974 bol posledným modelom vyvíjaným pod jeho vedením.

Lamborghniho lákali viac autá ako vinohrady... Foto: Lamborghini
Ferruccio Lamborghini Lamborghniho lákali viac autá ako vinohrady jeho rodičov. Na konci života sa však k pestovaniu révy a výrobe vína predsa len vrátil.

Spory s odbormi, ropná kríza, neúspešná spolupráca s Citroënom či stratené zákazky doviedli firmu do finančných problémov. Lamborghini bol nútený predať svoj podiel v spoločnosti a stiahol sa z vedenia. Záver života venoval výrobe vína, tak ako jeho rodičia vo viniciach, ktoré kúpil ešte pred odchodom zo spoločnosti. Zomrel v Perugii 20. februára 1993 vo veku 76 rokov. Spoločnosť Lamborghini však stále žije. Po častých zmenách vlastníctva v sedemdesiatych a osemdesiatych rokoch skončila v roku 1998 pod krídlami koncernu Volkswagen a patrí medzi najrenomovanejších výrobcov superšportov.

Ferruccio Lamborghini
Ferruccio Lamborghini
+3Ferruccio Lamborghini

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Lamborghini #Ferruccio Lamborghini #Lamborghini Miura
Články podľa značiek