Škoda je pre Volkswagen nebezpečná. Nemci dvíhajú varovný prst

Škoda Superb Combi v porovnávacom teste porazila Volkswagen Passat Variant. Šéf koncernu VW z toho šiel do vývrtky.

14.03.2010 07:58
Škoda Superb Combi Foto:
Škoda Superb Combi
debata

Stalo sa to, na čo mnohí poukazovali už dávnejšie. Talentované škodovky už dávno nie sú len chudobnými príbuznými prestížnejších Volkswagenov, ale plnohodnotnými súpermi, ktorí ich začínajú porážať na vlastnom území.

Pohár trpezlivosti pretiekol pri nedávnom porovnávacom teste nemeckého magazínu Auto Bild, v ktorom Superb Combi zadupal sesterský Passat Variant do zeme. Konečný verdikt, že Superb ponúka za menej peňazí viac hodnoty, rozzúril najvyššieho šéfa VW Martina Winterkorna do nepríčetnosti. Toto sa nikdy nemalo stať.

Nemecký spravodajský týždenník Der Spiegel po teste napísal: „Koncernu VW robí Škoda vážne starosti“. Dôvodom výrazných emócií je skutočnosť, ž kým pôvodnou úlohou Škody mala byť výroba akýchsi ochudobnených verzií Volkswagenov za výhodné ceny, v skutočnosti je jej produkcia rovnako kvalitná, v mnohých prípadoch sú české autá lepšie vybavené a v niektorých technických detailoch Volkswageny dokonca predbiehajú. A celé to korunujú nižšími cenami. Der Spiegal zašiel tak ďaleko, že napísal varovanie: „Sú chyby, ktoré sa robia len raz“.

Vraj prestížny tovar... Foto: Volkswagen
Volkswagen Passat Variant Vraj prestížny tovar...
...a prísne racionálna voľba. Foto: Škoda
Škoda Superb Combi ...a prísne racionálna voľba.

Nemcom sa prestáva páčiť aj to, že medzera medzi platmi ich robotníkov a tých v Čechách je stále menšia, vďaka čomu sa výroba škodoviek predražuje a klesá jej zisk. Škoda sa pomaly a nenápadne vymanila z pozície akejsi „dojnej kravy“ a výroba jej modelov už koncernu neprináša tak mohutné príjmy ako kedysi.

Porovnanie (2010) – VW Passat Variant vs. Škoda Superb Combi
Model Passat Variant 2.0 TDI Superb Combi 2.0 TDI
Valce/ventily 4/16 4/16
Zdvihový objem (cm3) 1968 1968
Max. výkon (kW/min-1) 125/4200 125/4200
Krút. moment (Nm/min-1) 350/1750–2500 350/1750–2500
Prevodovka 6M 6M
Max. rýchlosť (km/h) 220 220
0–100 km/h (s) 8,8 8,9
Komb. spotreba (l/100 km) 5,7 5,9
Dĺžka/šírka/výška (mm) 4774/1820/1517 4838/1817/1510
Rázvor (mm) 2709 2761
Pohot. hmotnosť (kg) 1574 1577
Bat. priestor (l) 603/1731 633/1865
Cena (€) 32 600 (Business) 28 229 (Comfort)

Hoci má podľa Martina Winterkorna každá automobilka v koncerne voľné ruky, v budúcnosti sa to asi zmení. Podľa neoficiálnych informácií leží Superb Combi materskému koncernu VW pekne v žalúdku. Dôvod je jednoduchý – je príliš dobrý a príliš prestížny na to, aby nosil logo Škody. A nepomáha ani skutočnosť, že mu nedopriali naftový šesťvalec 3.0 TDI V6.

Aj Golf Variant by mal byť prestížnejší ako... Foto: Volkswagen
Volkswagen Golf Variant Aj Golf Variant by mal byť prestížnejší ako Octavia Combi...
...no v skutočnosti to tak vždy nebýva. Foto: Škoda Auto
Škoda Octavia Combi ...no v skutočnosti to tak vždy nebýva.

Zdá sa, že vedenie Škodovky malo v poslednom období ostrejšie lakte, ako sa mnohí domnievali. Pre príklady netreba chodiť ďaleko. Spomínate si na prvú Fabiu RS? Nikdy nedostala poriadny benzínový motor, hoci Ibiza aj Polo si mohli vychutnávať vôňu spáleného benzínu bez problémov. Pre prvú Octaviu RS vybojovalo vedenie Škody výborný motor 1.8 20V Turbo s výkonom 132 kW, keď však chceli pre jej špeciálnu verziu RS WRC Edition motor s výkonom 165 kW (používalo ho aj Audi TT), Wolfsburg odkázal Mladej Boleslavi rázne „Stop“. Súčasná Fabia RS však ukrýva rovnakú techniku ako Polo GTI a Ibiza Cupra a zatiaľ čo Seat bojuje s obstarožným Audi A4 prezlečeným do novšej karosérie, Superb Combi valcuje konkurenciu sviežim prístupom a najnovšou technikou. Anglický Autocar ho vyhlásili druhým najschopnejším kombi v segmente vyššej strednej triedy, hneď za Mercedesom triedy E. Superb sfúkol aj sesterské Audi A6 Avant. Je zaujímavé, že v hierarchii koncernu je Superb vlastne o segment nižšie, na úrovni Passatu a A4 Avant.

Superb Coupé Škoda do sériovej výroby nikdy... Foto: Škoda Auto
Škoda Tudor Superb Coupé Škoda do sériovej výroby nikdy nepretlačila.

Podľa všetkého bude ďalšia generáciu Superbu (pokiaľ ju nové vedenie Škody pretlačí) menšia a z jej výbavy budú musieť zmiznúť najväčšie technické vychytávky.

Rozruch okolo Fabie I

Nahlas sa o tom nerozpráva, ale poriadny rozruch narobila v koncerne už Fabia prvej generácie. Ako prvá dostala novú platformu (pred Polom aj Ibizou) a dokázala z nej vyťažiť maximum. Jazdnými vlastnosťami porážala všetkých v segmente, vrátane Pola aj Ibizy. Nemci znášali dominanciu Škody údajne dosť ťažko a hoci pri uvádzaní Fabie vyhlasovali, že slúži ako „testovacie“ auto pre novú platformu, druhá generácia Fabie ju pre istotu nedostala a úlohu „testovača“ novej platformy získala Ibiza. Krátko po nej ju dostalo Polo, na Fabiu už nezostalo.

Škoda Fabia TDI

Škoda prežila vďaka Favoritu

Dnes na Favorit ľudia nadávajú, ohovárajú jeho rozvŕzganý plastový interiér, pochybnú kvalitu a zastaraný motor, jedno mu však uprieť nemožno. Práve tomuto modelu (a celému konštruktérskemu tímu pod vedením Petra Hrdličku) môže Škoda ďakovať, že autá s logom okrídleného šípu sú dnes stále vo výrobe.

V roku 1990 stál podnik AZNP Mladá Boleslav pred nevyhnutnou potrebou veľkých investícií do nových technológií, no s dlhom 2,5 mld Kčs, ktorý si automobilka požičala na výrobu Škody Favorit, nemohla na nič podobné pomýšľať. Aby v podmienkach trhovej ekonomiky prežila, potrebovala silného partnera. Jej obrovským šťastím bolo, že mu mohla ponúknuť Favorit – moderný hatchback na európskej úrovni.

V roku 1991 sa jej novým partnerom stal koncern Volkswagen. Jeho vedeniu sa Favorit páčil a práve tento model bol jednou z príčin, prečo nemecká automobilka o Škodu prejavila záujem. Favorit bol natoľko dobrý, že VW ho nielen ponechal vo výrobe, ale ešte aj investoval do jeho zdokonaľovania ďalšie peniaze. V pôvodnej podobe ho vo výrobe udržal až do roku 1994. Nebyť Favorita, z Mladej Boleslavi by sa stal len montážny závod koncernových áut.

Volkswagen mal Polo... Foto: Volkswagen
Volkswagen Polo Volkswagen mal Polo...
...Škoda ponúkla Favorit. Foto: Škoda Auto
Škoda Favorit ...Škoda ponúkla Favorit.

Pre ilustráciu uvádzame porovnanie Škody Favorit a koncernového VW Polo, ktorý patril do toho istého segmentu ako kúpená Škodovka. Favorit mal päť dverí, preto ho mnohí prirovnávali dokonca k VW Golf. Ten však v skutočnosti vždy patril o segment vyššie.

Porovnanie (1991) – VW Polo 1.3i CL vs. Škoda Favori 135 LSe
Model VW Polo 1.3i CL Š Favorit 135 LSe
Valce/ventily 4/8 4/8
Zdvihový objem (cm3) 1272 1289
Max. výkon (kW/min-1) 40/5200 40/5000
Krút. moment (Nm/min-1) 97/3000 90/3000
Prevodovka 5M 5M
Max. rýchlosť (km/h) 153 146
0–100 km/h (s) 14,8 17,0
Priem. spotreba (l/100 km) 7,2 7,6
Dĺžka/šírka/výška (mm) 3655/1580/1355 3815/1620/1415
Rázvor (mm) 2335 2450
Pohot. hmotnosť (kg) 750 840
Bat. priestor (l) 240 240
Cena (DEM) 17 395 13 980

Neskôr Škodovka zmodernizovala Favorit ešte raz, tentoraz však radikálne a zmenila jeho meno na Felicia. O dva roky neskôr (1996) v Mladej Boleslavi predstavili Octaviu – auto, ktoré ako prvé z radu niekoľkých neskorších Škodoviek v mnohých aspektoch odsúdilo príbuzné koncernové modely do pozície outsiderov. V tom čase tomu však ešte len málokto venoval pozornosť.

debata chyba
Články podľa značiek