Najmenej emisií vypúšťajú Fiaty. Toyota sa doťahuje

Agentúra JATO Dynamics informuje o vývoji emisií predávaných áut za rok 2009v Európe. Štatistiky ovládol Fiat, no doťahuje sa aj Toyota.

11.03.2010 10:55
logo FIAT Foto:
logo FIAT
debata

Fiat potvrdil prvé miesto v rebríčku najnižších flotilových emisií CO2 z polovice roka 2009 aj na konci roka. Vedie medzi značkami, aj medzi koncernmi. Medzi jednotlivými modelmi je hviezdou Toyota Yaris o necelý gram CO2 na kilometer pred Fiatom 500. Tretí je Fiat Panda.

Vážený priemer emisií CO2 všetkých predaných automobilov v Európe vo všetkých segmentoch klesol medziročne o 7,9 g/km. V porovnaní s rokom 2008, kedy emisie klesli o 5,4 g/km sa pokles zrýchlil.

Rýchlejší pokles má tri príčiny. Prvou je to, že vývoj ekologických technológií napreduje a výrobcovia sa snažia emisie (a spotrebu) všetkých svojich modelov neustále redukovať. No tento proces v relatívne krátkom období jedného roka nemá až taký výrazný efekt.

Druhým a významnejším faktorom je svetová recesia, ktorá spôsobila zmenu v správaní sa európskeho zákazníka. Odrazu každý hľadá autá s nižšou spotrebou a emisiami, aby ušetril na palive, prípadne na daniach.

Tretia príčina súvisí s predchádzajúcou a sú ňou početné vládne dotácie na nákup nového auta (resp. na podporu automobilového priemyslu), ktoré v roku 2009 prebiehali v mnohých krajinách Európy. Dotácie boli orientované na lacnejšie (masovejšie) automobily s nízkou spotrebou.

Viac ako polovica všetkých predaných automobilov mala emisie CO2 menšie ako 140 g/km. Najvýraznejší pokles emisií zaznamenalo Ferrari, ktorého vážený priemer za rok 2009 predstavoval pokles o 53,6 g/km. Tam bolo z čoho uberať. Značkou s druhým najvyšším poklesom je Porsche s hodnotou 27,5 g/km. Svoj podiel na tom má aj uvedenie naftového motora do modelu Cayenne.

Značkou s najnižšími emisiami CO2 podľa váženého priemeru je Fiat. Na druhé miesto sa posunula Toyota. Peugeot sa musel uspokojiť s tretím miestom. V rebríčku sa nenachádzajú značky, ktoré nepredali dostatočný počet vozidiel. Sú nimi napríklad Smart a MINI, ktoré však taktiež podliezli hranicu 130 g/km.

Poradie značiek podľa váženého priemeru CO2
Značka Objem predaja 2009 Priemer CO2 Pozícia 2008
FIAT 1 009 106 127.8 1.
TOYOTA 702 048 130.1 5.
PEUGEOT 986 584 133.6 2.
RENAULT 1 081 289 137.5 4.
CITROEN 863 243 137.9 3.
FORD 1 284 316 140.0 6.
OPEL/VAUXHALL 1 055 652 148.9 7.
VOLKSWAGEN 1 631 560 150.4 8.
AUDI 605 771 160.9 11.
MERCEDES 582 299 176.4 10.

Medzi hromadne predávanými modelmi dominuje podľa agentúry JATO Dynamics Toyota Yaris s váženým priemerom 119 g CO2 na kilometer (pokles o 12,4 g/km oproti 2008). Nasledujú Fiaty 500 a Panda.

Poradie podľa váženého priemeru CO2 – modely
Model Objem predaja 2009 (ks) Priemer CO2 (g/km)
TOYOTA YARIS 209 635 119.0
FIAT 500 186 404 119.9
FIAT PANDA 299 139 122.4
FORD FIESTA 470 647 125.6
FIAT PUNTO 323 990 127.9
RENAULT CLIO 311 844 129.4
PEUGEOT 207 366 546 132.0
VOLKSWAGEN POLO 282 603 132.7
RENAULT MÉGANE 228 587 134.9
PEUGEOT 308 219 740 136.5
OPEL/VAUXHALL CORSA 351 844 137.0
AUDI A3/S3 184 514 140.0
VOLKSWAGEN GOLF 568 838 140.7
SKODA FABIA 217 088 142.5
FORD FOCUS 308 633 144.8
OPEL/VAUXHALL ASTRA 275 385 147.5
BMW 3 199 451 148.4
VOLKSWAGEN PASSAT 210 041 151.9
AUDI A4/S4/RS4 192 991 153.7
NISSAN QASHQAI 180 970 162.1

V hodnotení koncernov vyhráva Fiat, ktorému malé objemy predaných áut s vysokou spotrebou (Ferrari, Maserati) nijako nepoškodili.

Poradie koncernov
Názov Emisie CO2 rok 2009
FIAT 131.0
TOYOTA 132.2
PSA 135.6
RENAULT 139.6
HYUNDAI 141.6

.

debata chyba
Články podľa značiek