Pamätníci si iste spomenú na legendárne modely Škoda 110 R, Škoda Garde či neskôr Škoda Rapid. Dnes sú však kupé s okrídleným šípom minulosťou. Posledné Rapidy zišli z liniek závodu v Kvasinách v roku 1990 a odvtedy mladoboleslavská automobilka žiadny dvojdverový model neponúkla. Do výroby sa nedostal ani koncept Tudor z roku 2002 ani o štyri roky mladšia športovo orientovaná štúdia Joyster. A podobný osud bude mať s najväčšou pravdepodobnosťou aj nové Atero. To ale nie je priamo dielom Škody. Za jeho vznikom stojí 24 študentov odborného učilišťa pod krídlami českého výrobcu.
O pláne postaviť čosi ako Rapid Coupé informovala táto škola už pred mesiacom spolu s fotografiami skeletu upravenej karosérie. Videli sme na nej agresívne tvarovanú prednú kapotu s odvetrávacími rebrami, no zadná časť ostala v utajení. Odvtedy projekt značne pokročil a tak tu máme ďalšiu fázu odhalenia. Tentoraz omnoho informatívnejšiu. A navyše aj názov. Z Rapidu Coupé sa stalo Atero. Čo je zaujímavé, študenti si pre zrod dvojdverového modelu vybrali kratší Rapid Spaceback miesto liftbacku. Hoci nemá koncept zatiaľ dvere ani sklenenú strechu, základné črty sú dobre čitateľné.
Spaceback prišiel o zadné dvere. Tie študenti jednoducho zavarili, no C stĺpik predsa len ostal. Zároveň došlo k zníženiu strechy, ktorá sa zvažuje k veľkému spojleru. Zo zadného okna tak ostal len úzky pás a celkom sa zmenil aj profil bočných okien. Atero je lakované v čiernej farbe a doplnené kontrastnými červenými prvkami. Napríklad lemom masky, spojlermi či difúzorom. Zadná časť teraz mierne evokuje dnes už nevyrábané Audi A2. Osemnásťpalcové disky Turini, ako aj zadné výfuky si Atero požičalo z Octavie RS. A potom sú tu perforované brzdové kotúče s červenými strmeňmi. Interiér sa ale veľmi nezmenil. Nájdeme tu len červené prvky čalúnenia a čierno-červený kožený volant.
Podobne je to pod kapotou. Atero využíva sériovú techniku Rapidu, v tomto prípade najvýkonnejšiu alternatívu – 4-valec 1,4 TSI s výkonom 96 kW, spojený s prevodovku DSG. Lepšie dynamické výkony teda očakávať nemôžme. No v zákrutách by mohlo Atero ťažiť z nižšieho ťažiska zníženého podvozku a najmä tvrdšieho odpruženia. Bohužiaľ, do rúk sa toto auto dostane snáď len samotným autorom projektu. S výrobou Škoda nepočíta. Je to len exhibícia potenciálu jej budúcich zamestnancov, toho času ešte študentov. Tí budú ale tiež mierne sklamaní.
Kým totiž ich predchádzajúce projekty CityJet na báze Citigo a pikap Funstar z novej Fabie si užili aspoň chvíľu slávy na tuningovom zraze GTI pri jazere Wörthersee, tento rok sa prehliadky Škoda nezúčastní. Možno aj vplyvom škrtov v rozpočte po afére Dieselgate. Výsledný produkt študentskej iniciatívy by sme ale mali vidieť ešte do letných prázdnin.