Jedným z najnovších prírastkov nemeckého jazyka sa stalo slovo smombie. Vzniklo spojením slov smartphone a zombie. Tento termín opisujúci užívateľov inteligentných telefónov, ktorí sú do nich natoľko zabraní, že nevnímajú svoje okolie, sa v Nemecku v novembri stal „mladým slovom roka“. A táto choroba sa šíri ako prudko nákazlivé ochorenie. Nedávna štúdia 14-tisíc chodcov v Amsterdame, Berlíne, Bruseli, Paríži, Ríme a Štokholme zistila, že až 17 percent ľudí používa smartfóny pri chôdzi.

Najnáruživejšími užívateľmi sú ľudia vo veku 25 až 35 rokov a takmer štvrtina z nich vykazuje známky správania typické pre smombie. Nemecké mesto Augsburg sa preto teraz rozhodlo tejto novej verejnej hrozbe postaviť. Po tom, čo niekoľko smombie spôsobilo dopravné nehody bezstarostným a bezohľadným prechádzaním cez cesty či električkové koľaje, nainštalovali mestskí činitelia nové dopravné svetlá priamo na zemi.

Zatiaľ sú tieto pozemné semafory na dvoch priechodoch v Augsburgu a na troch miestach ich testuje aj Kolín. Tvorí ich celkom 16 červených LED svetiel, každé veľké asi ako pivná tácka. Ľudia sú v názore na ich prínos zatiaľ rozpoltení. Niečo však robiť treba. V Mníchove, kde pred časom zabila električka 15-ročné dievča so slúchadlami na ušiach, boli na najnebezpečnejších priechodoch pre chodcov nainštalované špeciálne vysielače, ktoré do inteligentných telefónov vybavených zodpovedajúcou aplikáciou nazvanou jednoducho „Bacha!“ vyšlú varovanie.
V Spojených štátoch medzitým mestá ako Portland, Seattle a Cleveland experimentovali s „hovoriacimi“ autobusmi, ktoré varujú chodcov. A mesto Rexburg v štáte Idaho dokonca zaviedlo pokuty vo výške 50 dolárov za písanie na mobilnom telefóne pri chôdzi. Tematický park v čínskom Čchung-čching sa zas inšpiroval experimentom amerického Washingtonu a vytvoril špeciálny pruh pre chodcov s mobilom v ruke. Nemecký Augsburg chce nechať svetlá na mieste na skúšobný čas.
Skôr ako Augsburgská radnica rozhodne o tom, či pozemné výstražné svetlá rozmiestni aj na ďalších priechodoch, sa na to chce opýtať vodičov električiek, ich cestujúcich i chodcov.