
Výber automobilovej značky hovorí nielen o našich finančných možnostiach a vkuse, ale čo-to aj o našej povahe. A s tou súvisia tiež chúťky využívať výkonový potenciál auta. Zdá sa, že horúca krv prúdi najmä v žilách majiteľov nemeckých prémiových áut. Ukazujú to najnovšie štatistiky belgickej polície za rok 2015, ktoré vyhodnocujú prekračovanie maximálnej povolenej rýchlosti na území Flámska, pokrývajúceho približne polovicu severu krajiny. A to vo vzťahu k automobilovým značkám.

Samozrejme, nejde o relevantnú celoeurópsku štatistiku, ale vypovedaciu hodnotu určite má. Najmä ak pochádza z krajiny, ktorej obyvatelia majú k zákonom väčší rešpekt než napríklad obyvatelia východnej Európy. Ak si totiž dovolí prekročiť "maximálku“ Belgičan so svojím BMW, potom je takmer isté, že k rovnakému priestupku má sklony aj Slovák, Čech či Nemec za volantom auta rovnakej značky. Údaje pritom vychádzajú z celkom 978 202 registrovaných prekročení rýchlostí meranými stacionárnymi alebo mobilnými radarmi.
Najviac pokutované značky áut podľa počtu pokút

Pre úplnosť uveďme, že v Belgicku sú časté úseky v obciach s limitom 30 km/h a že na diaľniciach sa jazdí pomalšie ako u nás. Maximálna povolená rýchlosť je tam 120 km/h. Najčastejšie prehrešky proti rýchlosti sa diali práve na diaľniciach. Celková nameraná priemerná rýchlosť bola však nižšia ako spomínaných 120 km/h. Na úsekoch s maximom 30 km/h to bolo naopak. Vodiči tu jazdili približne 45-kilometrovou rýchlosťou. Čísla ukazujú, že najväčšími pirátmi ciest sú majitelia BMW. Ťažkú nohu na plyne malo až 108 485 vodičov za ich volantom.

Nasleduje Volkswagen s 94 978 prekročeniami rýchlosti, tretí Mercedes-Benz ich mal 84¤668 a na štvrtom mieste skončilo Audi s počtom 79 510 prehreškov proti povolenej rýchlosti. Taká Toyota je až na 11. a Škoda na 12. mieste. Porsche dokonca až na dvadsiatej priečke. Pochopiteľne, tento rebríček je ovplyvnený počtom registrácii vozidiel danej značky v Belgicku, teda podielom na trhu. Čím je áut viac, tým väčšia je pravdepodobnosť, že bude zaregistrovaných aj viac priestupkov. Celkom to však platiť nemusí.

Napríklad modelov Toyoty je na belgických cestách určite viac ako BMW a pritom je počet priestupkov vodičov týchto japonských áut nižší. I tak má však väčšiu vypovedaciu hodnotu rebríček zostavený podľa toho, na koľko registrovaných áut danej značky pripadá pokuta za rýchlosť. Hovorí o tom, aká je pravdepodobnosť, že konkrétne auto prekročí rýchlosť. Poradie sa, samozrejme, zmenilo. „Víťaz“ vás asi prekvapí. Je ním Land Rover. Pokutu za rýchlosť dostane jedno z 2,6 registrovaných áut, teda viac ako každé tretie. Inak vedú prevažne nemecké značky.
Druhé je BMW, štvrté Audi a za ním Mercedes-Benz s Porsche a Volkswagen. Len na tretej priečke sa ocitlo Volvo. Prekvapivo, pretože majitelia švédskych modelov majú menej „ mafiánsky“ imidž ako vlastníci nemeckých luxusných áut. Lenže ako vidieť, pravdepodobne ide len o klišé. Naopak, najľahšie narábajú s plynom majitelia francúzskych áut Peugeot, Renault a Citroën. A tiež vlastníci Nissanu a Toyoty. Kráľom je však jednoznačne Fiat. Pokutu za rýchlosť dostane len jedno z jedenástich registrovaných áut.
Najviac pokutované značky podľa počtu na jednu pokutu
