Asi by vám nenapadlo, že jednu z najväčších súkromných zbierok historických áut nájdete v Rumunsku. Má hodnotu stoviek miliónov eur. Bodaj by nie. Stojí za ňou miliardár Ion Țiriac, najbohatší Rumun súčasnosti, prezývaný tiež brašovský buldozér. Znalcom športu môže byť toto meno povedomé. Začínal ako hokejista, neskôr sekol veľkú kariéru v tenise a roky pôsobil ako tréner Borisa Beckera. Okrem toho však podniká v rôznych oblastiach od bankovníctva až po turizmus. Odhaduje sa, že jeho majetok presahuje miliardu eur. Časť z neho je uložená práve vo vzácnych autách.
Ešte donedávna sa v nich kochal Ion Țiriac sám. Teraz je však zbierka v pomerne malom meste Otopeni, neďaleko Bukurešti, sprístupnená aj verejnosti. Má názov Tiriac Collection a asi vám z nej padne sánka. Toto nie je rozhodne zopár nejakých áut. Vystavených je približne 160 vozidiel s krstným listom od roku 1899 v dokonale zreštaurovanom stave a všetky sú pojazdné. Dokonca pripojené na sieť, kvôli akumulátorom, takže sa zdá, že stačí len otočiť kľúčikom. A to je ešte v depozite ďalších anonymných 190 vozidiel. No aj to, čo parkuje v múzeu, bohato stačí.
Nájdete tu takmer všetko. Autá rôzneho veku aj pôvodu. Autá, ktoré vlastnili Elton John, Sammy Davis Jr. alebo Bernie Ecclestone. Od Fordu T Speedster z roku 1914, údajne prvého naozaj športového auta sveta, cez zbierku Corviett, celých sérií Lancií, Álf Romeo, Ferrari, Bentleyov a Rolls-Royceov až po až po McLareny, Mercedesy, Citroeny hyperšporty vrátane Ferrari LaFerrari či Mercedesu SLR McLaren. Vymenovávať ich jednotlivo azda snáď ani nemá zmysel. A nechýbajú ani autá východného bloku, napríklad legendárny Trabant. Všetko je nainštalované v nádherne nasvietených priestoroch, krajších ako vo francúzskom Mulhouse.
Paradoxom pritom je, že o tejto bohatej kolekcii takmer nik nevie. Napokon kto by hľadal špičkové automobilové múzeum v Rumunsku, krajine, ktorá sa nám spája skôr s grófom Draculom, diktátorom Ceausescom, bezbrehými off-roadovými výletmi v Transylvánii, lacnými Daciami či prekrásnym Transfagarašským priesmykom. Nevie o nej ani množstvo Rumunov, nieto ešte svet. Pre ten ju objavil známy automobilový vlooger Tim Burton, ktorý sa v Otopeni zastavil počas milionárskeho preteku Gumball 3000, ktorého posledný ročník sa končil práve v Bukurešti.
Takže ak máte cestu do Rumunska alebo Bulharska, určite sa zastavte. Zbierka je verejnosti prístupná len od mája 2015, teda iba rok. Otvorená je okrem pondelka a utorka každý deň od desiatej hodiny do ôsmej hodiny večer. Za vstupné zaplatíte 15 lei. Zľavnený lístok je za polovicu.
Zoznam vystavených áut
Rok výroby | Model |
---|---|
1977 | Alfa Romeo Montreal Coupé |
1947 | Allard M1 Convertible |
1937 | Alvis Speed Twenty Five 4.3-Litre ‚Long Bonnet‘ Sports Saloon |
1976 | Aston Martin Lagonda |
1981 | Aston Martin V8 Vantage |
1987 | Aston Martin V8 Volante |
1936 | Auburn Boattail Speedster |
1962 | Austin Healey 3000 Mk II Rally Specification |
1932 | Beardmore MK3 Hyper (Taxi) |
1937 | Bentley 4 ¼ Liter Barker Coupe De Ville |
1962 | Bentley Continental Drophead Coupé by Park Ward |
1962 | Bentley S2 Continental Flying Spur Saloon by H. J. Mulliner |
1928 | BMW Dixi |
1958 | BMW 600 Isetta |
1939 | Bugatti Type 57 Coach Ventoux |
1912 | Cadillac Torpedo Touring |
1950 | Cadillac Series 62 Convertible |
1957 | Cadillac Sixty Special |
1959 | Cadillac Eldorado |
1973 | Cadillac Eldorado |
1978 | Cadillac Eldorado |
1964 | Cadillac Eldorado |
1927 | Chevrolet Series AA Capitol |
1957 | hevrolet Bel Air HardTop Sport Coupe |
1958 | Chevrolet Corvette |
1967 | Chevrolet Corvette Sting Ray |
1995 | Chevrolet Camaro Z28 Police Interceptor |
1971 | Chevrolet Corvette |
1930 | Chrysler Model 70 Phaeton |
1933 | Chrysler Imperial |
1949 | Chrysler Town and Country |
1952 | Citroen 15 Six D |
1972 | Citroen SM |
1988 | Citroen 2CV Charleston |
1937 | Cord 812 Custom Beverly |
1926 | Cretors Model D Popcorn Wagon |
1956 | Daimler Conquest Century Drophead Coupe |
1920 | Delage Type CO |
1930 | Duesenberg Model J Torpedo Berline Convertible |
1964 | Facel Vega |
1987 | Ferrari Testarossa |
2013 | Ferrari F12berlinetta |
1972 | Ferrari Dino 246 GT |
1983 | Ferrari 400i |
1998 | Ferrari 550 Maranello |
2014 | LaFerrari |
2009 | Ferrari California |
2009 | Ferrari F430 Scuderia Spider 16M |
1917 | Fiat 15/20 hp Tipo 2B Wagonette |
2010 | Ford Mustang GT |
1914 | Ford Model T Speedster |
1919 | Ford Model T Tourer |
1939 | Ford Deluxe |
1957 | Ford Thunderbird |
1959 | Ford Galaxie Skyliner Hardtop |
1965 | Ford F-100 |
1966 | Ford Mustang Convertible |
1970 | Ford Mustang Mach 1 |
1986 | Ford RS 200 |
1929 | Graham-Paige Sport Roadster |
1979 | Harley Davidson FLH 80 Electra Glide |
1998 | Honda GL 1500C Valkyrie |
1952 | Hudson Commodore |
1899 | Hurtu 3 ½ Quadricycle |
1943 | Indian Scout 741 |
1946 | Jaguar Mk. IV Saloon |
1950 | Jaguar Mk V |
1952 | Jaguar XK120 |
1959 | Jaguar MK IX |
1960 | Jaguar XK 150 Roadster |
1993 | Jaguar XJ220 |
1973 | Jaguar E-Type |
1966 | Jensen C-V8 Mk. III Coupe |
1971 | Jensen Interceptor III |
1976 | Lamborghini Urraco P300 |
1991 | Lamborghini Diablo |
1969 | Lancia Fulvia 1.6HF |
1993 | Lancia Delta Integrale Evoluzione |
1941 | Lincoln Continental Coupe |
1948 | Lincoln Continental Cabriolet |
1956 | Lincoln Continental Mk II |
1961 | Lincoln Continental |
1968 | Maserati Ghibli Berlinetta |
1937 | Mercedes-Benz 540 K Cabriolet A |
1957 | Mercedes Benz 220S |
2004 | Mercedes-Benz SL65 AMG |
1934 | Mercedes-Benz 130 (W23) 2-Door Saloon |
1938 | Mercedes-Benz 170 VK |
1953 | Mercedes-Benz 170SV |
1956 | Mercedes-Benz 190 SL |
1956 | Mercedes-Benz 300 Saloon |
1958 | Mercedes-Benz 220 S |
1966 | Mercedes-Benz 250SL “Pagoda” |
1968 | Mercedes-Benz 600 |
1968 | Mercedes-Benz 600 Pullman |
1972 | Mercedes-Benz 280 SE 3.5 |
1982 | Mercedes-Benz 230 CE |
1986 | Mercedes-Benz 350SL |
1994 | Mercedes-Benz E60 AMG |
2005 | Mercedes-Benz CLS55 AMG |
2006 | Mercedes-Benz CLK DTM AMG |
2009 | Mercedes-Benz SLR McLaren Stirling Moss Edition |
1935 | MG SA Tourer by Charlesworth |
1939 | MG TA |
2008 | Morgan Aero 8 |
1966 | Morris Minor Tourer |
1953 | MV Agusta 175CST“Disco Volante” with sidecar |
1936 | Packard Super Eight |
1958 | Packard Hawk |
1930 | Pierce-Arrow Model B |
1989 | Pontiac Firebird Trans Am |
1958 | Porsche Diesel Super S308 Tractor |
1957 | Porsche 356A |
1961 | Porsche 356B |
1989 | Porsche 911 Carrera 3.2 |
1908 | Renault AX Phaeton |
1938 | Renault Viva Grand Cabriolet BCX3 |
1929 | Reo Flying Cloud |
1930 | Rolls Royce Phantom II Landaulet by Van Rijswijik |
1937 | Rolls Royce Phantom III 40/50hp Sports Saloon |
1938 | Rolls Royce Phantom III Drophead Roadster by Wilkinson |
1955 | Rolls Royce Silver Cloud |
1958 | Rolls Royce Silver Cloud I |
1975 | Rolls Royce Silver Shadow |
1927 | Rolls Royce Phantom I by Charlesworth |
1934 | Rolls Royce Phantom II Sedanca De Ville by Windovers |
1937 | Rolls Royce Phantom III Touring Limousine by Freestone & Webb |
1952 | Rolls Royce Phantom IV Coachwork by Hooper |
1960 | Rolls Royce Phantom V by Park Ward |
1972 | Rolls Royce Phantom VI by H.J. Mulliner, Park Ward |
1952 | Rolls Royce Silver Dawn |
1977 | Rolls-Royce Camargue |
1979 | Rolls-Royce Silver Wraith II |
1987 | olls-Royce Corniche |
1967 | SAAB 96 V4 |
1935 | SS One Tourer |
1974 | Stutz Blackhawk |
1959 | Triumph TR3A |
1952 | Willys CJ-3A |
1958 | Willys CJ5 |