Fiat 127: Revolučný hatchback má 45 rokov. Prišiel pred Golfom

Dnes vám toto auto asi nepríde nijak zvláštne a ani ako veterán nemá veľkú cenu. Vo svojej dobe bol ale Fiat 127 poriadna „bomba“. Potvrdil to aj zisk titulu európskeho auta roka za rok 1972. A kúpiť ste si ho mohli za 11 300 bonov aj v bývalom Československu.

04.06.2016 07:00
debata (7)
Fiat 127 bol jedným z prvých hatchbackov s... Foto: Fiat
Fiat 127 Fiat 127 bol jedným z prvých hatchbackov s motorom vpredu naprieč a predným náhonom. V tom čase vládli totiž automobilovému trhu zväčša sedany. V ponuke nahradil Fiat 850.

V šesťdesiatych a sedemdesiatych rokoch Fiat doslova valcoval európsky trh. Chrlil jeden bestseller za druhým. Len v prvých šiestich ročníkoch ankety Car of the Year sa mu podarilo zaknihovať tri víťazstvá. To tretie patrilo práve Fiatu 127, ktorý prišiel na trh v roku 1971 a globálne ovplyvnil konštrukciu malých áut. Nevynímajúc Volkswagen Golf, ktorý dorazil s trojročným odstupom. Ani tie dnešné sa však koncepčne od talianskeho hatchbacku s motorom vpredu naprieč a predným náhonom príliš nelíšia. Fiat jednoducho v triede malých áut opäť predbehol dobu. Nič iné ako úspech stodvadsaťsedmičku čakať nemohlo.

Inšpirovaný Fiatom 128

Vývoj začal pod kódovým označením X1/4 už v polovici šesťdesiatych rokov, keď Fiat hľadal nástupcu za model 850. Ten mal ešte, ako väčšina malých Fiatov, vrátane legendárnej päťstovky či šesťstovky, motor vzadu a zadný náhon. Väčšina automobiliek ale už od tejto koncepcie upúšťala. Napokon, aj samotný Fiat, ktorý prišiel v roku 1969 s Fiatom 128. Ten mal už motor vpredu naprieč a predný náhon. Podobnú koncepciu prezentovala aj sesterská značka Autobianchi so modelmi A112/A111. Lenže Fiat 128 bol reprezentantom nižšej strednej triedy a talianska automobilka potrebovala moderné auto aj o stupienok nižšie.

Taliansky hatchback mal na dĺžku necelých 3,6... Foto: Fiat
Fiat 127 Taliansky hatchback mal na dĺžku necelých 3,6 metra. Zaujímavým prvkom bola predná kapota zasahujúca hlboko do blatníkov.

Práve stodvadsaťosmička sa stala ideovým predskokanom Fiatu 127, dokonca poskytla platformu, samozrejme, skrátenú. O dizajn kompaktnej karosérie s dĺžkou 3 595, šírkou 1 525 a výškou 1 360 mm, sa postaral taliansky dizajnér Pio Manzoni. Dielo sa mu nepochybne vydarilo. Smutné ale je, že premiéry moderného hatchbacku sa nedožil. Zomrel pri autonehode v roku 1969. Takže Fiat mal definitívny návrh hotový minimálne dva roky pred uvedením na trh. To ešte viac zvyšuje Manzoniho vizionársku prácu. Svetu vtedy totiž vládli sedany.

Zadné výklopné okno a sklopné sedadlá sa... Foto: Fiat
Fiat 127 Zadné výklopné okno a sklopné sedadlá sa objavili až rok po spustení výroby. Dovtedy ste sa do kufra dostali len cez krátku kapotu.

Manzoni naordinoval stodvadsaťsedmičke úhľadné línie so splývavou zadnou časťou, horizontálnu prednú masku, obdĺžnikové svetlá a originálnu kapotu, ktorá zasahovala hlboko do blatníkov. Karoséria mala spočiatku len dvoje dverí. Prístup do kufra zabezpečovala krátka zadná kapota. To sa ale zmenilo už v roku 1972, teda rok po premiére, keď Fiat 127 dostal výklopné veko. Otváralo sa aj so zadným oknom. Variabilitu zvýšilo sklopné zadné operadlo. A Fiat čaroval s priestorom aj v interiéri. Až 80 % plochy auta s rázvorom len 2 225 mm bolo totiž venovanej posádke.

Kompaktný zvonka, veľký z vnútra

Umožnila to práve koncepcie s motorom a prevodovkou umiestnenou naprieč, ktorá šetrila miesto. A predný náhon si zas nevyžadoval kardan vedený tunelom v kabíne. Na trh sa Fiat 127 dostal najprv so 4-valcom s objemom 903 ccm, rozvodom OHV a výkonom 33 kW. To síce nie je dych vyrážajúce číslo, lenže stodvadsaťsedmička vážila menej než 700 kg! To je na dnešné časy nepredstaviteľné. Súčasné autá tejto triedy sú minimálne o 300 až 400 kg ťažšie. Takže malý taliansky hatchback dokázal aj so skromným výkonom a 4-stupňovou prevodovkou dosiahnuť maximálku 135 km/h. A za svoje služby si pýtal minimum paliva.

Interiér bol vzhľadom na kompaktné rozmery... Foto: Fiat
Fiat 127 Interiér bol vzhľadom na kompaktné rozmery prekvapivo priestranný. Vďaka motoru naprieč mohli totiž konštruktéri venovať z celkovej plochy auta až 80 % posádke.

Podvozok bol relatívne moderný. Predné závesy McPherson dopĺňali zadné trojuholníkové ramená. Kým vpredu požíval Fiat 127 vinuté pružiny a kotúčové brzdy, vzadu si musel vystačiť s priečnym listovým perom a bubnami. Obratnosť ľahkého auta zlepšovalo hrebeňové riadenie. Nakláňanie v zákrutách obmedzoval priečny stabilizátor, ale len na prednej náprave.

O modernosti konštrukcie svedčia predné závesy... Foto: Fiat
Fiat 127 O modernosti konštrukcie svedčia predné závesy McPherson, kotúčové brzdy a hrebeňové riadenie. Štvorvalec s objemom 0,9 litra mal však ešte rozvod OHV.

Fiat 127 zožal obrovský úspech. Prakticky okamžite sa zaradil do prvej desiatky najpredávanejších áut v Európe. A už v roku 1974 oslavovala automobilka výrobu miliónteho exempláru, ktorý zišiel z montážnych liniek závodu Mirafiori. Stačilo mu na to čosi viac ako tri roky produkcie. Len na porovnanie, nesmierne úspešný Fiat 600 potreboval k tomuto míľniku šesť rokov. V roku 1973 prišla na rad drahšia verzia Deluxe s komfortnejšími sedadlami a výklopnými zadnými oknami. A o dva roky aj Fiat 127 Special s plastovou maskou. Prvá výrazná modernizácia sa však odohrala až v roku 1977.

S faceliftom prišlo kombi, diesel aj verzia Sport

Modernizovaná stodvadsaťsedmička dostala plastovú masku s integrovanými svetlami. Tie smerové sa presunuli do nárazníka. Fiat tiež zväčšil zadné okná a zadné veko „potiahol“ až k nárazníku. Až vtedy teda získal malý taliansky hatchback tretie dvere. Bola to reakcia na kritiku zákazníkov, ktorí sa napriek výklopnému oknu sťažovali na zlý prístup do kufra. Aj z tohto dôvodu Fiati zmenil zadné svetlá. Dĺžka vzrástla o 50 mm. A zásadná zmena sa odohrala aj pod kapotou. Pôvodný štvorvalec OHV doplnil modernejší motor s rozvodom OHC s objemom 1 049 ccm. Výkon vzrástol na 37 kW.

S prvou modernizáciou v roku 1977 dostal Fiat... Foto: Fiat
Fiat 127 S prvou modernizáciou v roku 1977 dostal Fiat 127 plastovú masku s integrovanými svetlami. Smerové svetlá sa presťahovali do nárazníka.

Ten sa ale montoval len do najluxusnejšej verzie LC. V roku 1978 prišiel Fiat 127 Sport naladený na slušných 51 kW. Spoznali ste ho ľahko vďaka spojlerom a špecifickým diskom kolies. Interiér sa mohol pochváliť novým dvojramenným volantom a športovými sedadlami. Ďalšie retuše prišli na rad v roku 1981 a s nimi aj zmena názvu úrovní L a C na Special a Super. Ponuku obohatilo kombi, vyrábané v Brazílii a po prvýkrát aj naftová verzia 127 D s atmosférickým dieselom s objemom 1 301 ccm a výkonom 33 kW. Tá schádzala tiež z liniek juhoamerickej krajiny, podobne ako verzia spaľujúca bioetanol. Fiat 127 bol vlastne prvým sériovým autom na svete tankujúcim „alkohol“.

Nechýbala ani verzia Sport so spojlermi a... Foto: Fiat
Fiat 127 Nechýbala ani verzia Sport so spojlermi a výkonom zvýšeným na 55 kW.

Rok 1981 znamenal príchod radikálneho faceliftu. Fiat 127 prišiel s integrovanými plastovými nárazníkmi, čo bola v tom čase rarita a jeho vzhľad vylepšili aj bočné plastové lišty. Celková dĺžka narástla na 3 711 mm. Zmenili sa tiež svetlá a smerovky zasahovali až do blatníkov. Kompletne prepracovaný interiér pôsobil neporovnateľne modernejšie. Mnohé prvky si taliansky hatchback požičal z väčšieho Ritma, ktoré bolo dielom Bertoneho. Nový Sport poháňal agregát s objemom 1,3 litra s výkonom 55 kW. Tie spracovávala po prvýkrát 5-stupňová manuálna prevodovka. Štandardné verzie Special a Sport ostali pri motoroch s objemom 0,9 a 1,05 litra.

Súrodenci v Brazílii aj v Španielsku

Tretia séria však na talianskych linkách dlho nevydržala. Na dvere už totiž klopalo nové Uno, predstavené v roku 1983 a opäť získalo titul Európskeho auta roka. V Brazílii, druhej domovskej krajine stodvadsaťsedmičky, ale produkcia bežala ďalej. Až do roku 1987 sa z Južnej Ameriky dovážali do Európy stavebnice „Unificata“, takže predaj skončil na starom kontinente štyri roky po debute Una. Tieto verzie mali výlučne motor 1,05 alebo spomínaný diesel. Spoznať ich bolo možné podľa nového loga Fiatu s piatimi šikmými lištami na maske. Uno sprevádzalo aj juhoamerické kombi Panorama.

V Španielsku vznikali s logom Seatu verzie s... Foto: Fiat
Fiat 127 V Španielsku vznikali s logom Seatu verzie s 5-dverovou karosériou. Vyvážali sa aj mimo Španielska.

Len v samotnom Taliansku vzniklo počas dvanástich rokov výroby 3 779 086 vozidiel. Takže Fiat premenil číslo 127 na obrovský úspech. Pritom mala stodvadsaťsedmička ešte mnoho licenčných súrodencov. Vyrábala sa napríklad v Španielskom závode Zona Franca s logom Seatu, dokonca s 5-dverovou karosériou. Táto sa dostala aj za hranice Katalánska. Na Pyrenejskom polostrove vznikali tiež pikapy a dodávky Póker. Technicky zodpovedali španielske verzie prvej a druhej sérii. Produkcia bežala aj po skončení spolupráce s talianskou automobilkou pod názvom Fura. Takže za štrnásť rokov vzniklo v Španielsku celkom 1 403 176 exem­plárov.

V roku 1981 prišla na rad séria 3 s efektnými... Foto: Fiat
Fiat 127 V roku 1981 prišla na rad séria 3 s efektnými integrovanými plastovými nárazníkmi a bočnými lištami. Úplne prepracovaný bol aj interiér. Vyrábala sa však už len dva roky.

Krátky čas, od roku 1973 do roku 1975, sa Fiat 127 s označením 127p, montoval aj v poľskom závode FSO. Poliaci však naň nemali peniaze, takže tamojší trh ovládol nakoniec menší a lacnejší Maluch (126p). Techniku stodvadsaťsedmičky však využilo aj juhoslovanské Yugo, ktoré produkoval závod Zastavy v srbskom Kragujevaci až do roku 2008. Fiat 127 patril tiež k málu západných áut, ktoré sa prostredníctvom Mototechny a Tuzexu objavili aj na našich cestách. V Tuzexe ste za stodvadsaťsedmičku zaplatili koncom sedemdesiatych rokov 11 300 bonov, čo predstavovalo približne 56 500 korún.

Fiat 127
Fiat 127
+40Fiat 127

© Autorské práva vyhradené

7 debata chyba
Viac na túto tému: #Fiat #Fiat 127
Články podľa značiek