V ponuke Peugeotu by ste dnes ťažko hľadali čistokrvný športový model. Zato je jeho história pretkaná víťazstvami v motoršporte. Spomeňme obrovské rely úspechy modelu 205 v osemdesiatych rokoch, dominanciu 908 HDP v dvadsaťštyrihodinovke Le Mans v roku 2009 či staršie víťazstvo Peugeotu 405 T16 v pretekoch do vrchu Pikes Peak. Lenže korene vavrínov siahajú ešte podstatne hlbšie do minulosti. Asi len málokto si dne spomenie, že francúzsky lev má na konte aj tri víťazstvá na legendárnom okruhu Indy 500. Bodaj by, bolo to ešte pred rokom 1920.
Postaral sa o to tím jazdcov a konštruktérov, ktorí si hovorili tak trochu marketingovo „ Les Charlatans“. Za prvý špeciál s označením L75, kde L znamenalo Lion (Lev) a číslo zdvihový objem motora sa posadil Jules Goux. O tri roky sa z dôvodu nových predpisov premenil L75 na L45 s menším 4-valcom, no Peugeotu sa i tak podarilo s jazdcom Dariom Restom siahnuť opäť na zlato. A tretíkrát zvíťazili Šarlatáni na kultovom americkom ovále ešte v roku 1919 s Howardom Wilcoxom a špeciálom L57. Okrem toho si Peugeot zaknihoval dve domáce víťazstvá v Grand Prix v rokoch 1912 a 1913.
Od druhého z amerických triumfov Peugeotu uplynulo práve 100 rokov a tak sa francúzska automobilka, možno aj z dôvodu ambícií návratu na severoamerický kontinent, rozhodla oprášiť dávno zabudnuté zlato. Zvolila formu futuristického konceptu L500 R HYbrid, ktorý naznačuje, ako by mohli vyzerať autá pre Indy 500 už o pár rokov. Na historickú predlohu spomína najmä modrým lakom, tentoraz v kombinácii s čiernou zadnou časťou, ako je to typické pre ostrý Peugeot 308 GTI alebo jeho menšieho súrodenca 208 GTI. A nechýbajú ani červené akcenty odkazujúce na rovnako sfarbené kolesá pôvodného špeciálu L45.
Technologicky sú tieto autá, celkom pochopiteľne, vzdialené minimálne „500 míľ“, ale spája ich skutočnosť, že v dobe vzniku predstavovali modernu. Peugeot L45 bol napríklad prvým športovým autom so 4-ventilovou technikou a rozvodom DOHC. Jeho štvorvalec dával vďaka tomu na tie časy ohromných 84 kilowattov, ktoré umožňovali Dariovi Restovi krúžiť po ovále priemernou rýchlosťou 135 km/h. Koncept L500 R HYbrid využíva hneď tri motory. Hlavnou hybnou silou je preplňovaná jednašestka s výkonom 199 kW, ale ako naznačuje názov, asistujú mu dva elektromotory, každý na jednej z náprav. A niekde sa ešte musí ukrývať sada li-ion akumulátorov.
Celkový výkon hybridnej sústavy je 368 kW (500 koní), teda viac ako štvornásobok originálu. Okrem toho putuje na obe nápravy 730 Nm krútiaceho momentu. To znamená v spojení s celokarbónovou konštrukciou a hmotnosťou len 1 000 kg, šprint na stovku za 2,5 sekundy a kilometer s pevným štartom za 19 sekúnd. Dynamike napomáha aj minimalizácia odporu vzduchu, ktorá je výsledkom mimoriadne nízkej stavby. Strecha je vzdialená od asfaltu vo výške iba 1 000 mm. Vodič sedí centrálne v samostatnej bunke a s prehľadom o situácii mu napomáha systém rozšírenej reality, teda ďalšia verzia i-Cockitu, tentoraz vyzbrojená dvojicou holografických displejov.
Tá dokáže sprostredkovať aj prítomnosť druhého člena posádky, ktorý tu už na rozdiel od minulosti a L45 nemá miesto. Éra, keď s jazdcom bojoval aj mechanik, je dávno preč. Okruhom vládnu monoposty. Nádherný modro-čierny „projektil“ nešetrí štylistickými podpismi nových Peugeotov. Nájdeme na ňom levie motívy od dizajnu diskov kolies až po zadné svetlá evokujúce levie pazúry. Séria oficiálnych fotografií pôsobí síce skôr ako práca grafických dizajnérov pre Grand Turismo 6, lenže tu už Peugeot svojho zástupcu má. L500 tak pravdepodobne ostane len virtuálnym laboratóriom myšlienok, ktoré poslúžia pri vývoji nových špeciálov.