AvtoVaz: Lada sa vráti k zisku najskôr v roku 2018

Nedávny „vyhadzov“ šéfa ruského AvtoVazu Bo Anderssona, ktorý vyviedol krachujúci podnik z najhoršieho, na stratách Lady v najbližšom čase nič nezmení. Ani nová hlava ruského podniku totiž nedokáže ovplyvniť prepad ruského automobilového trhu. Nicolas Maure tvrdí, že do plusu by sa mohla firma dostať najskôr v roku 2018.

20.06.2016 12:00
Lada - produkcia Foto:
Lada sa spolieha na svoje dva nové modely – sedan Vesta a crossover X-Ray.
debata (2)

Nútený odchod prvého zahraničného šéfa AvtoVazu Švéda Bo Anderssona bol naozaj trápnou záležitosťou. Len poukázal na špecifiká ruského sveta podnikania a korupcie. Andersson totiž uskutočnil nevyhnutné ekonomické opatrenia, radikálne znížil počet zamestnancov, prekopal dodávateľské vzťahy a rozbehol výrobu dvoch nových modelov – Lady Vesta a X-Ray. Napriek tomu sa dostal do sporu s najväčším ruským akcionárom, štátnou spoločnosťou Rostec. Tá Švédovi vyčítala, že uprednostňuje nákup komponentov zo zahraničia namiesto domácich dodávateľov. Bez tohto kroku by sa však dva nové modely, na ktorých chce Lada postaviť svoju prosperitu, na trh nikdy nedostali.

Bo Andersson sa preto rozhodol odísť a na jeho miesto dosadil súčasný vlastník ruského podniku, japonsko-francúzska aliancia Renault-Nissan, bývalého šéfa Dacie Nicolasa Maura. Bolo pritom jasné, že Anderssonovi môže byť za jeho prácu iba vďačný a že ani on sám nemá šancu zmeniť zlé ekonomické výsledky Lady. Za tými totiž nestál Andersson, tak ako sa to snažil interpretovať Rostec, ale dramatický prepad predaja áut na tamojšom trhu. Ten je následkom slabnúcej ruskej ekonomiky po západných sankciách uvalených na Rusko za postup v ukrajinskej kríze. A na tom nič nezmení ani nový šéf Nicolas Maure. Potvrdzujú to aj jeho slová pre ruský denník Vedomosti.

„Mojou hlavnou úlohou je vrátiť firmu k zisku. To však zaberie nejaký čas. Skôr ako v roku 2018 to nebude. Závisí to od vývoja podmienok na trhu,“ povedal k ekonomike podniku Maure. Zároveň dodal, že akcionári od AutoVazu zatiaľ nepožadujú presný časový harmonogram. Všetko teda závisí od konsolidácie trhu. Celkový predaj nových osobných áut v Rusku sa totiž vlani prepadol o 36 percent na zhruba 1,6 milióna áut. Samotná Lada pritom utrpela 31-percentný pokles, keď predala len 269 000 kusov vozidiel. Celková vlaňajšia strata podniku sa pritom vyšplhala na rekordných 74 miliárd rubľov.

Maure je však optimista: „Rusko má stále 140 miliónov obyvateľov. Som presvedčený, že keď sa trh ozdraví, bude mať na ňom Lada veľký podiel.“ To ale dobre vedel aj Bo Andersson.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 2 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Lada #AvtoVaz #Bo Andersson
Články podľa značiek