Check24: Najstarších zákazníkov má Jaguar, najmladších Seat

Ako je to s vekom a s výberom značky? Platia naozaj povery a starčekoch v Mercedesoch mladíkoch v Alfách Romeách? Viac svetla do tejto oblasti prináša štatistika nemeckej spoločnosti Check24. Vychádza z desiatok tisícov poistných zmlúv.

29.06.2016 16:00
Autá a vek Foto:
Naozaj platí, že rôzne značky áut majú aj rôzne starých zákazníkov. Kým tie prémiové mladnú, mainstramové naopak.
debata

Nie je to tak dávno, čo mali prémiové značky podstatne staršiu klientelu než tie mainstreamové. Nepochybne to platilo v sedemdesiatych, osemdesiatych, ale aj deväťdesiatych rokoch. Vyplývalo to z toho, že dostať sa k peniazom na drahé auto trvalo ľudom roky. Najprv ste museli tvrdo pracovať. Svet informačných technológií a nových foriem podnikania na sociálnych sieťach ale mnohé zmenil . Peniaze majú zrazu aj mladí. A nie málo. Jednou z prvých automobiliek, ktoré to pochopili, bolo BMW. Svoje produkty prispôsobilo mladším klientom, napríklad dizajnom a technológiami na palube. Vyťažilo maximum. Mercedes-Benz či Jaguar len lapali dych.

Platia ale naozaj povery o starčekoch v Mercedesoch a mladíkoch v Alfa Romeách? Tak odpoveď na to, či ide len o stereotypy, alebo o pravdu, dávajú pomerne relevantné štatistiky nemeckej spoločnosti Check24. Tá sa venuje okrem iného aj poisteniu áut, a keďže pôsobí na veľkom trhu, údajov v databáze má naozaj dosť. Z poistných zmlúv vygenerovala dáta, ktoré jasne ukazujú vzťah medzi vekom a značkou auta či dokonca konkrétnym modelom. Objektivita je podporená tým, že do štatistík sú zahrnuté len tie značky a modely, pri ktorých bolo uzavretých viac ako tisíc poistení. A hoci vžité klišé jej výsledky viac-menej podporujú, nájdu sa tu aj prekvapenia.

Najstarší je Jaguar a Dacia

Podľa Check24 má napríklad najstaršiu klientelu, s priemerným vekom 48,8 roka, britský Jaguar. Nie je to zas až také šokujúce. Na nový dizajn, rešpektujúci klesajúci vek solventných zákazníkov, prešiel totiž ako posledný. Prekvapením je skôr druhé miesto rumunskej Dacie s priemerným vekom zákazníkov 48,2 roka. Môže to byť dané tým, že ide o racionálne rozhodnutia ľudí, ktorí si už svoj sen v minulosti splnili a dospeli k názoru, že dávať peniaze do drahých áut je zbytočné. Preferujú jednoduchú službu za málo peňazí. Naopak, tretie Porsche, s priemerným vekom majiteľov 48,1 roka, zas ukazuje, že čas odmeniť sa nepraktickým, ale emóciami nabitým modelom, prichádza naozaj až v jeseni života.

Najstarších zákazníkov má jednoznačne Jaguar.... Foto: Jaguar
Jaguar XK Najstarších zákazníkov má jednoznačne Jaguar. Nový dizajn modelov odštartoval len pred pár rokmi. Jeho konzervatívny imidž to ale ešte zmeniť nestihlo. Navyše mu chýbajú malé modely.

A Mercedes-Benz? Tak ten je napriek poverám až na štvrtej priečke. Kupujú si ho ľudia asi o rok a pol mladší, ako sú zákazníci Jaguaru. Majú priemerný vek 47,4 roka. Nasleduje dnes už neexistujúci Saab, ktorému po rokoch úpadku ostala už len verná, a teda starnúca klientela, a japonská Toyota, ktorá svoj konzervatívny imidž bez emócií napokon ani nikdy netajila. V poradí modelov je to trochu inak. Na špičke sú hneď dva Mercedesy-Benz – trieda B a SUV GLK. S priemerným vekom 55,6 a 55,1 roka. S ich imidžom a praktickým zameraním to v podstate ladí. Prekvapí možno Škoda Yeti na tretej priečke so zákazníkmi starými 53,2 roka. Najmä preto, že Yeti malo v čase svojho príchodu pomerne inovatívny dizajn. A nasleduje Toyota RAV4 „stará“ 53,6 a Honda CR-V „stará“ 51,8 roka.

Najmladších klientov má Seat a Audi

A ktoré značky preferujú mladí zákazníci? Tak presne táto časť štatistiky dokumentuje, že prémiové značky nie sú už zďaleka výsadou ľudí v pokročilom veku. V prvej päťke nájdeme až tri. Ale nie na prvom mieste. Tú totiž obsadil Seat s priemerným vekom 40,1 roka. Akcent na dizajn, ktorý mal urobiť podľa pôvodných predstáv koncernu VW zo Seatu španielske „Afa Romeo“ asi zabral. To napriek neúspešným modelom Altea či Toledo, ktoré pripomínali skôr MPV než hatchback a kombi. Taká Ibiza či Leon ale emóciami predsa len vynikali. A veľká Alhambra? Tá bola vždy ako ušitá pre mladých aktívne žijúcich zákazníkov a rodiny.

Najmladšou značkou je Seat. Vďaka modelom Leon... Foto: Seat
Seat Leon ST Cupra - 2015 Najmladšou značkou je Seat. Vďaka modelom Leon a Ibiza majú jeho zákazníci len 40,1 roka.

Za Seatom je druhou „najmladšou“ značkou Audi, s priemerným vekom zákazníkov 41,2 roka, a spomínané BMW s priemerom 41,4 roka. Alfa Romeo sa umiestnila na štvrtom mieste. Jej klientela je stará 41,5 roka. A iste by mohla byť aj mladšia, nebyť dlhoročnej stagnácie. Piata priečka patrí Volkswagenu so zákazníkmi starými 42,2 roka. V poradí modelov je ale Volkswagen prvý. Pomohlo mu kupé Scirocco, jedno z najdostupnejších športových áut na trhu. Kupujú si ho ľudia s vekom 37,5 roka. A za ním sú opäť dva produkty z koncernového košiara – spomínaný Seat Leon a Seat Ibiza so zákazníckym vekom 38,8 a 39,3 roka. Len o máličko starší sú majitelia Alfy Romeo 147 a Fiatu Stilo. Majú zhodných 39,6 roka. A pod štyridsiatku sa zmestil aj tretí Seat. Tentoraz malá mestská Arosa na 6. priečke, s vekom 39,9 roka.

Takže povery v podstate platia. Prekvapením je asi len vysoký vek zákazníkov Dacie a najmladší zákazníci Seatu. V každom prípade sa ale potvrdzuje, že prémiové značky stále mladnú, kým tie mainstreamové naopak. Spôsobila to nielen nová skupina solventných mladých zákazníkov, ale aj skutočnosť, že prémioví výrobcovia sa v posledných rokoch začali orientovať aj na segment malých áut a ukrajovať z koláča tradičným producentom nižšej, nižšej strednej a strednej triedy. Naopak, masové značky nedokážu držať krok vo vyšších segmentoch. Minulosťou sú modely ako Opel Senator, Ford Scorpio, Citroën C6 či Renault Safrane.

Značky s najstaršími zákazníkmi

Poradie Značka Priemerný vek
1. Jaguar 48,8
2. Dacia 48,2
3. Porsche 48,1
4. Mercedes-Benz 47,4
5.-6 Saab 47,3
5.-6. Toyota 47,3

Modely s najstaršími zákazníkmi

Poradie Značka Priemerný vek
1. Mercedes-Benz B 55,6
2. Mercedes-Benz GLK 55,1
3. Škoda Yeti 53,2
4. Toyota RAV4 52,7
5. Honda CR-V 51,8

Značky s najmladšími zákazníkmi

Poradie Značka Priemerný vek
1. Seat 40,1
2. Audi 41,2
3. BMW 41,4
4. Alfa Romeo 41,5
5. Volkswagen 42,2

Modely s najmladšími zákazníkmi

Poradie Značka Priemerný vek
1. Volkswagen Scirocco 37,5
2. Seat Leon 38,8
3. Seat Ibiza 39,3
4.-5. Alfa Romeo 147 39,6
4.-5. Fiat Stilo 39,6
6. Seat Arosa 39,9

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #autá #Check24 #vek vodičov
Články podľa značiek