
Spočítať predaje nových áut na celom svete nie je rozhodne jednoduché. Spoločnosti Best Selling Cars to trvalo šesť mesiacov. V údajoch je totiž započítaných až 135 trhov sveta. Pozeráme sa teda na globálny rebríček, v ktorom figuruje celá Európa, Amerika, Ázia aj južný región vrátane Afriky či Austrálie. Je len pochopiteľné, že výsledne poradie sa zásadne líši od toho, na ktoré sme zvyknutí v Európe. Jednoducho, poradie Golf, Fiesta, Clio, Polo tu neplatí. Do hry vstupujú bestsellery, ktoré na starom kontinente buď vôbec nepoznáme, alebo sa k nám jednoducho nedovážajú. Zato sa im darí za Atlantikom, v Japonsku alebo v Číne.
Práve ríša stredu je kľúčová pre celkové poradie. Je totiž najväčším automobilovým trhom planéty. Spoločnosť uvádza, že vlani prišlo na trh od renomovaných výrobcov 94 noviniek, ale v Číne to bolo ďalších takmer 200. Celkovo analytici sledovali až 1 382 modelov, čo je o 266 viac ako rok predtým. Počet typov áut teda neustále rastie. A asi to tak bude aj v budúcnosti. Víťaza však dobre poznáte. Na tróne najpredávanejšieho auta planéty kraľuje už jedenásty rok za sebou Toyota Corolla. A to s obrovským náskokom. Vlani sa pre ňu rozhodlo 1 499 000 zákazníkov. Dokonca si v medziročnom porovnaní polepšila o celých 11 %.

Je zároveň jediným autom planéty, ktorému sa podarilo prekročiť miliónovú hranicu. Druhý Volkswagen Golf s približne 950 000 registráciami za ňou zaostáva až o 550 000 kusov. Táto dvojka ale Európana príliš neprekvapí, zato pikap Ford F-Serries na tretej priečke určite áno. Lenže v USA je od roku 1977 najpredávanejším autom celého trhu a podobne je to aj v Kanade. Jednoducho, vystačí si aj bez Európy. Rovnako je to s Hyundaiom Elantra, ktorý hrá v Európe okrajovú úlohu, no z globálneho hľadiska parí tomuto kompaktnému sedanu s 913 000 registráciami štvrtá priečka.
Elantre sa dokonca podarilo prekonať Ford Focus, ktorého predaje padli medziročne o 19 %, či šiesty VW Polo. Na siedmom mieste máme opäť model, ktorý ťaží z amerického úspechu. Toyota Camry je totiž pre Američanov čosi ako u nás Škoda Octavia. A ďalšie prekvapenie nájdeme na priečke s číslom osem. Renault Logan, predávaný u nás ako Dacia Logan, len dokumentuje obrovský úspech tohto lowcostového modelu. Vlani sa preň rozhodlo 746 653 zákazníkov. A nemení na tom nič ani fakt, že do jeho predajov je započítaný aj hatchback Sandero.

Prvú desiatku uzatvára u nás neznámy Nissan Sylphy (Sentra) a, naopak, dobre známy VW Passat. Nemecká automobilka má tak v TOP 10 až tri modely. Zadá sa teda, že kauza Dieselgate jej odbyt v globálnom meradle neovplyvnila. A ani neovplyvní, pretože predaje Volkswagenu tento rok napriek všetkému rastú. Dokonca sa mu podarilo predbehnúť v počte vyrobených áut Toyotu. Tesne za bránami prvej desiatky ostal Nissan X-Trail, ktorý porazil aj Hondu CR-V, americký Chevrolet Siverado či Toyotu RAV4. Najúspešnejším čínskym modelom je Wuling Hingguang na 16. priečke.
Spomeňme ešte niektoré zvláštnosti rebríčka. Asi by ste nepovedali, že osemnástym najpredávanejším autom sveta je nenápadné Suzuki Swift, alebo že v Európe megaúspešný Ford Fiesta nájdete až na 24. mieste. Opel Astra je dokonca ešte o priečku nižšie. Najúspešnejším prémiovým modelom je Mercedes-Benz triedy C na mieste s číslom 35. Zatienil nielen vlastného súrodenca triedy E, ale aj BMW radu 3 či 5 a Audi A3. Jedinou Škodou v štatistike je Octavia na 41. priečke. Tak trochu sklamaním je 49. pozícia pre Nissan Qashqai, ktorý predbehla dokonca aj Dacia Duster (Renault Duster).
Päťdesiat najpredávanejších áut sveta (2015)
Poradie | Model | 2015 | Rozdiel verzus 2014 |
---|---|---|---|
1. | Toyota Corolla | 1 499 000 | + 11% |
2. | VW Golf | 950 235 | + 3% |
3. | Ford F-Series | 921 785 | + 2% |
4. | Hyundai Elantra | 913 152 | –2% |
5. | Ford Focus | 828 709 | –19% |
6. | VW Polo | 766 036 | 4% |
7. | Toyota Camry | 756 200 | –2% |
8. | Renault (Dacia) Logan | 746 653 | –2% |
9. | Nissan Sylphy/Sentra | 736 708 | + 13% |
10. | VW Passat | 733 073 | –1% |
11. | Nissan X-Trail | 709 722 | + 47% |
12. | Honda CR-V | 695473% | + 13% |
13. | Chevrolet Siverado | 669 496 | –17% |
14. | Hyundai Accent | 669 496 | –17% |
15. | Toyota RAV4 | 669 300 | + 4% |
16. | Wuling Hingguang | 660 717 | –13% |
17. | Ford Kuga | 634 213 | 0% |
18. | Suzuki Swift | 618 513 | + 2% |
19. | Toyota Hilux | 597 900 | –8% |
20. | Chevrolet Cruze | 596 284 | –18% |
21. | Hyundai ix35/Tucson | 580 614 | + 4% |
22. | Honda Accord | 568 916 | –2% |
23. | VW Jetta | 566 909 | –12% |
24. | Ford Fiesta | 564 212 | –25% |
25. | Opel Astra | 562 375 | + 5% |
26. | Honda Civic | 560 981 | –10% |
27. | RAM Pickup | 557 661 | + 2% |
28. | Ford Fusion | 551 194 | + 5% |
29. | Honda HR-V | 540 108 | + 340% |
30. | VW Tiguan | 506 948 | + 2% |
31. | Nissan Altima | 489 142 | –2% |
32. | Kia Sportage | 477 351 | 1% |
33. | VW Lavida | 472 841 | –3% |
34. | Honda Fit/Jazz | 468 521 | –12% |
35. | Mercedes-Benz C | 460 483 | + 34% |
36. | Renault Clio | 457 057 | 0% |
37. | Mazda 3 | 454 758 | + 13% |
38. | Hyundai Sonata | 449 384 | –4% |
39. | BMW 3 | 446 467 | –7% |
40. | Nissan Versa | 433 946 | + 1% |
41. | Škoda Octavia | 420 873 | + 8% |
42. | Kia Forte | 416 162 | –17% |
43. | Hyundai i10 | 415 752 | + 3% |
44. | Hyundai Santa Fe | 385 324 | –6% |
45. | Haval H6 | 373 875 | –6% |
46. | Audi A3 | 372 764 | + 20% |
47. | Mazda Cx-5 | 364 300 | + 4% |
48. | Renault/Dacia Duster | 360 052 | –16% |
49. | Nissan Qashqai | 353 009 | –4% |
50. | BMW 5 | 347 096 | –7% |