Citrón má deväťdesiat rokov

Viete, že Citroën naozaj znamená citrón? Toto meno zdedil geniálny automobilový vizionár André Citroën po svojich holandských predkoch, ktorí obchodovali v Amsterdame s exotickým ovocím.

30.09.2009 15:59
Citroën DS Foto:
Citroën DS
debata

Pôvodne sa pradedko síce volal Limoenman, no jeho syn chcel utajiť svadbu so svojou manželkou a prijal meno Citroën. Matka Andrého Citroëna pochádzala z Poľska. Práve tu sa mladý konštruktér stretol po prvý raz so šípovým ozubením na drevených čerpadlách, ktoré sa stalo logom jeho automobilky.

Prvý Traction Avant sa... Foto: Citroën
Citroën Traction Avant Prvý Traction Avant sa "vyznamenal" veľkým počtom reklamácií.

Prvý Citroën 10 HP Type A zišiel z výrobných liniek závodu bývalej zbrojovky na nábreží Javel v roku 1919. Išlo o prvý veľkosériovo vyrábaný francúzsky automobil. Bodaj by nie, André sa čo to priučil v amerických Fordových závodoch. V tom čase však už bol známy a úspešný fabrikant. Mal za sebou viaceré veľké projekty. Začiatkom storočia reorganizoval parížsku automobilku Mors, vyrábal ozubené kolesá pre všetky francúzskych výrobcov áut a na začiatku prvej svetovej vojny vybudoval obrovskú zbrojovku s kapacitou 35-tisíc delostreleckých nábojov denne.

Citroën DS znamenal technickú revolúciu. Foto: Citroën
Citroën DS Citroën DS znamenal technickú revolúciu.
Jeho dizajn bol mimoriadne originálny. Foto: Citroën
Citroën DS Jeho dizajn bol mimoriadne originálny.

Od Henryho Forda sa naučil aj to, aká dôležitá je reklama. Prvý autosalón otvoril priamo na Champs-Elysées a do propagácie investoval obrovské prostriedky. Na Eiffelovke žiaril v roku 1925 obrovský nápis Citroën tvorený 25-tisíc žiarovkami. Kariéra jeho áut začala prudko stúpať. Z modelov B2, B10 či 5 CV sa predalo ešte v dvadsiatych rokoch niekoľko stotisíc kusov. Polopásové vozidlá na báze Citroënu B2 absolvovali niekoľko afrických expedícií vrátane prejazdu Saharou.

Málo známa verzia Citroën DS 23 Break. Foto: Citroën
Citroën DS 23 Break Málo známa verzia Citroën DS 23 Break.

To však Andrému, „odkojenému“ na románoch Jula Verna nestačilo. Prišiel s myšlienkou výroby revolučného modelu s predným náhonom či samočinnou prevodovkou. V roku 1933 prestaval časť továrne s cieľom vyrábať tisíc nových áut denne. Tento projekt sprevádzaný hospodárskou krízou a tlakom veriteľov mu však zlomil väz. Prvý Traction Avant debutoval síce už v roku 1934, no rýchly vývoj sa prejavil na obrovskom počte reklamácií. Vedenia spoločnosti sa ujal významný akcionár Citroënu, koncern Michelin, a nariadil drastické úsporné opatrenia vrátane prepúšťania tisícov zamestnancov.

Citroën SM používal mnoho techniky z vozidiel... Foto: Citroën
Citroën SM Citroën SM používal mnoho techniky z vozidiel Maserati.
Interiér modelu SM bol rovnako originálny ako... Foto: Citroën
Citroën SM Interiér modelu SM bol rovnako originálny ako jeho exteriér.

V roku 1935, teda časoch, keď sa modelu 7 CV aj automobilke začalo konečne dariť, André Citroën zomiera. Vizionársky duch na nábreží Javel však prežil aj druhú svetovú vojnu. V bombami zničenej továrni sa opäť rozbieha výroba a v roku 1948 zažiari legendárny ľudový model 2 CV, nazývaný „kačica“. Ultralacné auto z vlnitého plechu, plátennou strechou a vzduchom chladeným dvojvalcom sa stáva bestsellerom a vyrába sa až do 90. rokov. V roku 1955 prišla ďalšia revolúcia. Citroën DS, navrhnutý talianskym sochárom Flaminiom Bertonim, zmenil chod automobilových de­jín.

Kačica" je jedným z najznámejších... Foto: Citroën
Citroën 2CV Kačica" je jedným z najznámejších Citroënov.
Jej interiér vynikal maximálnou jednoduchosťou. Foto: Citroën
Citroën 2CV Jej interiér vynikal maximálnou jednoduchosťou.

Aerodynamická karoséria, trojmetrový rázvor, hydropneumatické odpruženie, strojné brzdy či samočinná spojka zastreli čokoľvek, čo bolo pred ním. Déeska sa vyrábala neuveriteľných 20 rokov a bola vyhodnotená ako najkrajšie auto planéty. K najcennejším zberateľským kúskom však patrí klenot Citroën SM z roku 1970. Fascinujúce kupé vzniklo v spolupráci s Maserati, ktoré dodalo 3-litrový 6-valec. Bolo to však aj jedno z najnespoľah­livejších áut tých čias. Údržba si vyžadovala hneď dvoch špecialistov. Jedného na mechaniku Citroën a druhého na motory Maserati. A za dverami bola navyše ropná kríza. V sedemdesiatych rokoch prevzal jeho črty luxusný CX, automobil roka 1975. O rok na to bol Citroën začlenený do koncernu PSA.

Citroën XM svojho času priniesol pokrokové... Foto: Citroën
Citroën XM Citroën XM svojho času priniesol pokrokové technológie.

Pokladnicu Citroënu však plnili skôr malé modely, ako Visa či GS. V osemdesiatych rokoch to bol aerodynamický BX z karosárskej dielne Nuccia Bertoneho. Ten sa postaral aj o dizajn nástupcu CX, model XM s novým elektronicky riadeným hydropneumatickým pružením. Zlé hospodárske výsledky však viedli k postupnému odbúravaniu týchto drahých systémov. Nový malý AX, vo svojej dobe najúspornejšie auto planéty, ani ZX strednej triedy sa nemohli pochváliť odpružením Hydractive. Boli však veľmi úspešné a automobilke pomohli z krízy. Novátorský duch prevtelil Citroën skôr do nových koncepcií. Najmä do minivanov. Dnes sú jeho modely s označením Picasso najpredávanejšími autami v tejto triede a predbehli aj Renault. Obrovský úspech dosiahla aj novodobá „kačica“ Citroën C3. Naopak, pneumaticky odpružená C5 prvej generácie ani luxusný C6 nepatrili nikdy k trhákom.

Citroën CX bol jedným z najkomfortnejších áut... Foto: Citroën
Citroën CX Citroën CX bol jedným z najkomfortnejších áut svojej doby.

Niektoré míľniky

1919 – Type A, prvé veľkosériovo vyrábané auto v Európe
1924 – B10, prvé európske auto s celokovovou karosériou
1934 – Traction Avant, revolučný model s predným náhonom a samonosnou karosériou
1934 – Vedenie Citroënu preberá Michelin
1948 – 2 CV, legendárna „kačica“ (vyrobilo sa 3 872 583 kusov)
1955 – DS 19, s hydropneumatickým pružením (za 20 rokov 1 330 755 kusov)
1958 – 2 CV 4 × 4 Sahara
1960 – DS 19 Cabriolet
1965 – DS 21(Salon, Pallas, Prestige, Cabriolet)
1970 – SM, kooperácia Citroën/Maserati
1974 – CX, nástupca DS. Jeho strojné brzdy prevzal aj Rolls-Royce a Bentley
1975 – CX získal cenu Safety Prize, Car Styling Award a Car of the Year
1976 – Citroën sa stáva súčasťou koncernu PSA
1977 – CX 2400 GTi
1978 – CX 2500 Diesel
1982 – Citroën BX
1986 – AX, s motorom 1.4 D najúspornejšie auto planéty
1989 – XM, Hydractive I – hydropneumatické pruženie riadené elektronicky
1990 – XM získal cenu Car of the Yera
1991 – ZX, XM Break
1993 – Xantia, Hydractive II
1996 – Berlingo, dodávka s vlastnosťami osobného kombi
1998 – Xsara Picasso, minivan strednej triedy
1999 – C6, nástupca XM
2000 – C5, Hydractive III
2003 – C3 Pluriel
2005 – C1, najmenší model značky vyrábaný s Toyotou
2008 – C5 druhej generácie, prvý raz aj bez Hydractive

debata chyba
Články podľa značiek