Súčasné parkovacie asistenty dokážu vaše auto zaparkovať na vami zvolené miesto, a to tak priečne, ako aj pozdĺžne. Vždy však musíte sedieť za volantom. Len pár áut to zvládne bez vás. Napríklad nové BMW 7, Mercedes-Benz S alebo Tesla Model S. Tak či tak musíte po vystúpení z auta ešte pred parkovaním riadiť celý manéver s kľúčom v ruke. Snom konštruktérov však je, aby vedeli autá nájsť voľné miesto a zaparkovať úplne samé. Tak aby ste z nich vystúpili pred prácou alebo iným cieľom cesty a auto si pri odchode zas privolali tam, kde potrebujete.
To je ale hudbou budúcnosti, pretože takéto vodidlo by potrebovalo plne autonómne riadenie a navyše asistenciu inteligentných parkovacích domov, s ktorými by autá komunikovali. Číňania však prichádzajú s nápadom, ktorý by mnohé uľahčil a dokázal auto zaparkovať sám bez nutnosti využívať autopilota. Spoločnosť Yee Fung Automotion Technology vyvinula totiž parkovacieho robota, ktorý by sa postaral o všetko potrebné. Vy by ste len vošli do doku parkovacieho domu, kde by na vás už čakal robot, pripomínajúci mobilný prepravný systém, akýsi podvozok.
Celý proces by mal pritom trvať len dve minúty. Jednotlivé roboty by samozrejme navzájom komunikovali, aby nedošlo k zrážke a aby sa nepokúšali využiť to isté parkovacie miesto súčasne pre viac vozidiel. „Parkovací robot je navrhnutý tak, aby zvýšil kapacitu parkovísk, keďže dokáže využi priestor lepšie ako človek,“ povedal pre agentúru Reuters Marco Wu, generálny riaditeľ Yee Fung Automotion Technology. Podľa neho bude mať Čína do roku 2020 až 200 miliónov áut, čo znamená, že nájsť voľné parkovacie miesto bude čoraz ťažšie.
Cena batériami poháňaného robota by sa mala pohybovať na úrovni jedného milióna čínskych juanov, čo je až 135 000 eur. Zdá sa ale, že tento fakt nebude prekážkou. Podľa Marca Wu už o systém prejavilo záujem viacero miest trpiacich problémami s parkovaním. „Je tu veľa firiem, ktoré majú záujem o náš produkt, ako komerčné a realitné spoločnosti v Singapure či Londýne, verejné parkovacie spoločnosti na Blízkom východe, v Číne, ale aj inde vo svete.“ Výhodou je, že systém nevyžaduje žiadnu technologickú podporu zo strany automobiliek ani infraštruktúry. Realitou by sa mali parkovacie roboty stať ešte tento rok.