'Tesla používa zákazníkov ako krysy'. CR žiada vypnúť autopilot

Americká spotrebiteľská organizácia Consumer Reports stráca v súvislosti s autopilotom Tesly trpezlivosť. Po dvoch nehodách luxusných elektromobilov spôsobených systémom autonómneho riadenia, z ktorých jedna mala fatálne následky, žiada amerického výrobcu de facto o deaktiváciu zariadenia. Elon Musk vraví nie.

19.07.2016 16:00
debata (6)
V súčasnosti vyšetruje americký úrad pre... Foto: ABC
Tesla - autopilot V súčasnosti vyšetruje americký úrad pre bezpečnosť cestnej premávky NHTSA už dve nehody elektromobilov Tesla, ku ktorým došlo údajne v režime autonómneho riadenia.

Systém autonómneho riadenia elektromobilov Tesla spôsobil americkému výrobcovi zatiaľ viac problémov ako úžitku. Najprv musela automobilka obmedziť niektoré jeho funkcie a zmeniť softvér, pretože ľudia si funkciu Autosteer mýlili s plnohodnotným autopilotom a za volantom stvárali „psie kusy“. Následne šéf Elon Musk vyhlásil, že autopilot nie je vlastne autopilotom. Kriticky sa na jeho adresu vyjadrili aj experti z konkurenčných automobiliek. Zvlášť švédske Volvo, ktoré vyhlásilo, že autonómne riadenie zavedie až vtedy, keď bude schopné prevziať plnú zodpovednosť za jeho prípadné zlyhania.

Tesla nehody zľahčuje

„Autopilot Tesly len predstiera, že je autopilotom. Ponúka predstavu, že dokáže viac, než zvláda v skutočnosti. Ide len o ašpiranta bez dozoru,“ povedal na adresu Tesly technický expert Volva Trent Victor. Medzitým na internete pribúdali ďalšie a ďalšie videá, ktoré dokumentovali, že riadiaca elektronika koná často veľmi neočakávane a vodičovi odovzdá riadenie náhle a bez varovania, až keď si systém náhle nevie rady. Ak by nebol vodič v strehu, mohlo dôjsť k haváriám. Dalo by sa povedať, že svet už len čakal, kedy sa niečo stane. Tá chvíľa prišla v máji. Nehodu, pri ktorej zomrel vodič, už vyšetruje americký úrad pre bezpečnosť cestnej premávky NHTSA.

Tesla má s autopilotom problémy už od začiatku.... Foto: Tesla
Tesla - autopilot Tesla má s autopilotom problémy už od začiatku. Ako jediná necháva riadiť vozidlo elektronike bez toho aby mal vodič ruky na volante a to aj niekoľko minút.

Vodič vozidla išiel s aktivovaným autopilotom, keď sa mu na jednej z floridských ciest stal osudným kontakt s kamiónom. Podľa predbežnej vyšetrovacej správy vodič kamióna idúci oproti Tesle s aktivovanou funkciou Autosteer zabočil na križovatke doľava, na čo autopilot nezareagoval a nezačal brzdiť. Tesla odpovedala, že ide o prvý známy prípad smrteľnej nehody po vyše 200 miliónoch kilometrov, ktoré jej vozidlá najazdili bez priameho ovládania človekom. „Ani autopilot, ani vodič nespozorovali biely bok kamióna proti ostrému slnku, takže brzda nebola aktivovaná,“ vyhlásila automobilka.

Autopilot naďalej bez zmien

A teraz je na svete druhá nehoda, pri ktorej síce nedošlo k fatálnym následkom, ale podľa majiteľa nového modelu Tesla X ju má na svedomí opäť autopilot. Aj po nej však Tesla odmietla uskutočniť akékoľvek zmeny. To už došla trpezlivosť aj americkej spotrebiteľskej organizácii Consumer Reports. Žiada Teslu, aby upravila softvér autopilota tak, aby fungoval len v prípade, že vodič má ruky na volante. A tiež aby pre autopilot použila názov, ktorý nebude zvádzať k mylnej predstave, že ide o plnohodnotný systém automatického riadenia. V tejto súvislosti si nedáva servítku pred ústa.

Experti tvrdia, že Tesla zaviedla technológiu... Foto: Tesla
Tesla - Autopilot AutoSteer Experti tvrdia, že Tesla zaviedla technológiu automatického riadenia príliš skoro. V čase, keď ešte nie je dostatočne bezpečná.

Organizácia vydala správu s názvom „ Autopilot Tesla: Príliš veľa autonómie, príliš skoro.“ Viceprezidentka Consumer Reports Laura MacCleery doslova povedala: „Tesla používa vodičov ako pokusné krysy.“ Ďalej uviedla, že na rozdiel od ostatných výrobcov je v presadzovaní autonómneho riadenia mimoriadne agresívna. „V budúcnosti môžu pokročilé asistenčné systémy v autách urobiť naše cesty bezpečnejšími, ale dnes máme obavy, že zákazníci dostávajú len množstvo sľubov okolo schopností technológie, ktorá nie je poriadne preverená. Autopilot Tesly nevie riadiť, ale vodičom dovoľuje nemať ruky na volante aj niekoľko minút.“

Tesla však ostáva „chladná“ a nemieni ani len zmeniť názov systému. „Konáme a rozhodujeme sa len na základe reálnych dát a nie na základe špekulácií v médiách,“ odkázal americký výrobca. Jeho sebavedomie ohromuje, najmä ak je do procesu vyšetrovania zapojený spomínaný úrad NHTSA, ktorý dal v USA poriadne zabrať už aj väčším a silnejším automobilkám, ako je „krehká“ Tesla so stratami rádovo v miliardách dolárov. Musk sa jednoducho hrá s ohňom, ktorý by mu mohol byť osudný. Tvári sa, že má v rukách technológiu, ktorou nedisponuje konkurencia. Ide však len o vyspelejší adaptívny tempomat, na ktorého použitie formou „a la“ Tesla si z dôvodu zodpovednosti zatiaľ iní netrúfli.

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba
Viac na túto tému: #Tesla #autonómne riadenie #autonómne autá #autopilot #Consumer Reporst
Články podľa značiek