Porsche sa nám spája so športovými kupé, najmä s ikonickou deväťstojedenástkou. Automobilka z Zuffenhausenu však už v dávno poškuľovala po nových segmentoch. A nehovoríme len o lacnom roadsteri 914 z roku 1969, vyrábanom spolu s Volkswagenom, o Porsche 924 z roku 1976, ktoré využívalo techniku Audi, či o luxusnom modeli 928 z roku 1978, ktorý sa postavil na samotný vrchol modelovej hierarchie. V osemdesiatych rokoch vznikol aj nápad konkurovať prémiovým sedanom od Mercedesu-Benz či BMW.
Inšpiráciou bol úspech 928
Zástancom tejto myšlienky bol vtedajší šéf automobilky Ulrich Bez. Mal na to dobré dôvody. Kým predaj modelu 914 skončil fiaskom a novší 924 nenapĺňal pôvodné očakávania, luxusná „deväťdvaosmička“ sa predávala veľmi dobre. Všetko teda nasvedčovalo tomu, že zákazníci Porsche netúžia po lacnejšom a menej imidžovom aute, ale, naopak, po väčšom výkone a komforte. Bez preto schválil v polovici osemdesiatych rokov projekt 989 so 4-dverovou karosériou. A keďže hovoríme o Porsche, malo ísť de facto o kupé.
Cieľ bol jasný. Ponúknuť výkon a nekompromisné športové jazdné vlastnosti Porsche, na ktoré boli zákazníci Zuffenhausenu zvyknutí, ale po prvýkrát v praktickejšom balení a s nevídanou úrovňou komfortu. Práce sa rozbehli vo veľkom štýle. Neboli však lacné. Novinka si totiž vyžiadala úplne novú platformu. Tá z luxusného kupé 928 nepostačovala, napriek tomu, že aj nové 4-dverové kupé počítalo s motorom V8 vpredu a so zadným náhonom. Jednoducho, novinka mala byť podstatne väčšia. Rázvor náprav sa natiahol až na 2 828 mm, čo bolo o 326 mm viac.
Paradoxom je, že dizajnér Harm Lagaay sa pri návrhu neinšpiroval modelom 928, ale overenou klasikou v podobe Porsche 911 s motorom vzadu, teda modelom s úplne inou koncepciou. Nebol to však zlý nápad. Stavil jednoducho na istotu. Kým odbyt iných Porsche vždy kolísal, deväťstojedenástka priťahovala zákazníkov s rovnakou intenzitou. Náročnú úlohu zvládol bravúrne. Výsledkom bolo veľké 4-dverové kupé so siluetou Porsche 911, a to bez proporčných anomálií.
Motor vpredu ale dizajn z 911-ky
Interiér ponúkal dovtedy nevídaný priestor, aj keď vzadu nad hlavou veľká rezerva neostávala. To ale od Porsche nik neočakával. Hlavnou výhodou bolo, že 989 dokázalo odviezť štyroch cestujúcich tak, ako žiadne iné Porsche. Na výbave sa nešetrilo. V centre palubnej dosky vidíme napríklad veľký displej, nie nepodobný tým dnešným dotykovým. Porsche počítalo s dvojzónovou klimatizáciou a, samozrejme, koženým čalúnením. Kabínu delil vysoký stredový tunel. Štvorramenný volant bol vybavený airbagom.
Náklady na vývoj zvýšil fakt, že Porsche nepoužilo z 928 dokonca ani 8-valcový agregát, to napriek tomu, že mal ešte naplánovanú dlhú kariéru. Prototyp bol osadený úplne novým motorom s uhlom rozovretia valcov 80 stupňov. Jeho objem sa podľa rôznych zdrojov pohyboval od 3,6 do 4,2 litra. Skôr to ale vyzerá na väčší z nich, pretože plánovaný výkon mal byť až 300 koní, teda 220 kW, čo bolo v tom čase naozaj výnimočné. Bežne ste totiž k takejto nádielke potrebovali aspoň šesť litrov a 12 valcov.
Prvý prototyp bol hotový už v roku 1989, teda 20 rokov pred príchodom Panamery. Potom ale nastal zásadný zlom. Na prelome desaťročí Porsche prekvapil náhly pokles záujmu o vlajkovú loď 928. Zákazníci jednoducho uprednostnili vynovenú generáciu Porsche 911. V roku 1991 navyše odišiel z postu šéfa Ulrich Bez, hlavný iniciátor projektu 989. Do plachiet mu nefúkala ani ekonomická recesia, ktorá zoškrtala príjmy automobilky na minimum. Porsche sa jednoducho ocitlo takmer na pokraji bankrotu.
Nečakaný koniec
Štart produkcie riskantného modelu by si ale vyžiadal obrovské investície. A to už malo Porsche preinvestovanú miliardu mariek. Ďalšie jednoducho neprichádzali do úvahy. A nešlo len o to. Ukázalo sa totiž, že aby bol nový model ziskový, museli by zákazníci akceptovať cenu astronomických 150 000 mariek, namiesto pôvodne plánovaných 90 000, a Porsche by muselo predať ročne aspoň 5 000 kusov. To všetko sa navzájom vylučovalo, takže v roku 1992 bol projekt 989 definitívne zmietnutý zo stola.
Nové vedenie Porsche úplne zmenilo stratégiu. A urobilo dobre. Zastavilo výrobu stratových modelov 924 a 928 a všetky prostriedky investovalo do novej generácie Porsche 911 a najmä nového, lacnejšieho roadsteru Boxster. Z projektu 989 ale predsa len čosi zostalo. Pri pohľade na deväťstojedenástku z roku 1997 s kódovým označením 996 si jednoducho vybavíte práve projekt 989. Na skutočné 4-dverové Porsche si ale zákazníci značky museli počkať až do roku 2009, keď dorazila prvá generácia Panamery.
To už bolo Porsche v oveľa lepšej forme. A nielen kvôli predajom modelov 911 a Boxster, ale aj vďaka excelentnému úspechu prvého SUV Cayenne. Panamera sa navyše ukázala ako správne načasovaný projekt, ktorý priniesol automobilke profit. Cestu jej urobil aj Mercedes-Benz s modelom CLS, ktorý vytvoril kategóriu takzvaných 4-dverových kupé, o ktorých sa v osemdesiatych rokoch, teda v rokoch 989, nikomu ani len nesnívalo. A bol mimoriadne úspešný, takže Panamera vstupovala do priestoru, ktorý sľuboval obrovský potenciál. A aj ho naplnila.