Bakelitová legenda z NDR sa vracia na scénu

Po Volkswagene Beetle, Mini či Fiate 500 čaká na reinkarnáciu aj štvorkolesový či skôr bakelitový symbol východonemeckého totalitného režimu. Legendárny Trabant by sa mal v celkom novom kabáte objaviť už na septembrovom autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom.

06.08.2009 07:31
Trabant 601 Limousine Foto:
Trabant 601 Limousine
debata

O návrat legendy sa postarala nemecká spoločnosť Herpa, známa výrobou modelov áut. Kúpila práva na značku Trabant a v roku 1997 vystavila návrh dizajnu „new Trabi“ vo Frankfurte. Ako inak, v mierke 1:10. Vyvolala doslova búrlivú reakciu. Čuduj sa svete, pozitívnu. Nostalgia Nemcov za modelom, na kúpu ktorého museli v bývalej NDR čakať aj niekoľko rokov, prevalcovala spomienky na útrapy honeckerovskej epochy stráženej štátnou bezpečnosťou Stasi.

O návrat značky Trabant sa postarala spoločnosť... Foto: Herpa
New Trabi O návrat značky Trabant sa postarala spoločnosť Herpa.

Nemci ho stále milujú

Prieskum, ktorý Herpa uskutočnila počas autosalónu, hovoril jasnou rečou. Až 93 percent zo 14-tisíc opýtaných návštevníkov vyjadrilo názor, že by podporilo projekt znovuzrodenia Trabanta. Bavorská spoločnosť, posilnená náklonnosťou potenciálnych zákazníkov, preto začala hľadať partnera na vývoj prototypu. Spojenca našla v spoločnosti IndiKar, sídliacej zhodou okolností len šesť kilometrov južne od Zwickau, teda od miesta, kde vzniklo od roku 1957 do roku 1991 viac ako tri milióny pôvodných Trabantov.

New Trabi bude moderným hatchbackom. Foto: Herpa
New Trabi New Trabi bude moderným hatchbackom.

Nový Trabant bude podľa slov Herpy v sebe spájať klasický dizajn a šarm s maximom inovácií. Nájdete na ňom vysoké boky karosérie, neodmysliteľné kruhové reflektory, zadné vertikálne svetlá či bielu strechu. Kým však pôvodný Trabant mal len dvojdverovú, prípadne trojdverovú karosériu vo verzii kombi, novinka prevezme modernú koncepciu päťdverového hatchbacku.

Dvojtakt sa návratu pod kapotu nedočká. Foto: Herpa
New Trabi Dvojtakt sa návratu pod kapotu nedočká.

Cena ako za Fiat 500

Minulosťou sa stane aj dvojtaktný motor. „New Trabi bude mať moderný pohon s efektívnym spaľovaním a bude šetrný k životnému prostrediu. Bude jednoduchý a samozrejme bezpečný,“ hovorí Ronald Gerschewski, konateľ spoločnosti IndiKar. Dopĺňa ho Klaus Schindler, manažér spoločnosti Herpa a autor myšlienky nového Trabanta. „Vývoj bude odrážať očakávania a želania nadšencov a priaznivcov tohto legendárneho automobilu.“

Cena nesmie byť príliš vysoká. Foto: Herpa
New Trabi Cena nesmie byť príliš vysoká.

A koľko bude new Trabi stáť? Pôvodne sa hovorilo o tom, že nový Trabant nebude ľudovým automobilom a cenou by sa mal vyšplhať až kdesi k imidžovému Mini, ktoré vyrába koncern BMW Group. Prieskum však ukázal, že potenciálni záujemcovia nemajú rovnaký názor ako Herpa. Ideálna cena by podľa nich mala byť kdesi okolo 10-tisíc eur. Podľa Daniela Steiglera z marketingu Herpy New závisí všetko od toho, či sa bude novinka vyrábať v malých alebo veľkých sériách. Cenu odhaduje v rozmedzí 12– až 15-tisíc eur. Suma by zodpovedala súčasnej hladine nového Fiatu 500.

Spolupráca s BMW?

V súčasnosti hľadá Herpa partnera pre samotnú výrobu. Do úvahy prichádza spoločnosť Funke and Will, vyrábajúca roadster Yes, či dokonca mníchovské BMW. To by imidžu Trabanta nepochybne pomohlo. V tomto smere bude však dôležitá svetová premiéra prototypu vo Frankfurte. Netrpezliví si môžu zatiaľ dopriať aspoň zmenšený model legendárneho autíčka v mierke 1:87. Firma Herpa ho predáva od februára.

Trabant má pol storočia

Trabant. Niektorí sa naň pozerajú ako na symbol totality, pre mnohých je však aj spomienkou na prvé kilometre za volantom vlastného automobilu či dokonca kultovým objektom. Môžeme sa nad ním pousmiať, povzdychnúť si, no z histórie ho už nik nevymaže. Legendárny Trabi, ako sa ľudovo nazýval, schádzal z výrobných liniek neuveriteľných 34 rokov a počtom vyrobených kusov, viac ako tri milióny, prekonal mnohé, technicky oveľa vyspelejšie modely.

Trabant P 50 prišiel v roku 1957. Foto: Trabant
Trabant P50 Trabant P 50 prišiel v roku 1957.

Po prvý raz sa Trabant, verzia P 50 (Trabant 500), objavil v roku 1957 na Lipskom veľtrhu pri príležitosti 40. výročia veľkej októbrovej revolúcie. Vznikol teda v časoch, keď sa Sovietskemu zväzu podarilo umiestniť na obežnú dráhu Zeme prvú umelú družicu Sputnik. Jednoduchý ľudový automobil dostal názov až o dva roky neskôr. Bol výsledkom podnikovej ankety. Víťazný návrh má korene v latinskom slove Trabant, čo znamená cestovateľ. Napriek jednoduchej konštrukcii mu nemožno uprieť niektoré pokrokové riešenia. Trabant bol prvým veľkosériovo vyrábaným automobilom s karosériou z plastu. Duroplast, vytvorený odpadom bavlny a syntetickej živice, odstránil problémy s nedostatkom ocele a zároveň s koróziou. Rovnako pokrokový bol predný náhon. Dvojtaktný dvojvalcový motor chladený vzduchom si vyžadoval len minimálnu údržbu.

Na Trabant sa čakalo aj desať rokov. Foto: Trabant
Trabant 601 Limousine Na Trabant sa čakalo aj desať rokov.

O Trabant bol hneď od počiatku obrovský záujem, no kapacita výroby ho nedokázala uspokojiť. Za prvé dva roky sa napríklad vyrobilo len okolo dvetisíc vozidiel. Na nový Trabi preto čakali občania NDR niekdy aj vyše 10 rokov.

Aj kombi verzia Universal je nám všetkým dobre... Foto: Trabant
Trabant 601 Universal Aj kombi verzia Universal je nám všetkým dobre známa.

Nasledovali modernizované typy P 600 či Trabant 601 a vznikali aj rôzne karosárske verzie, najmä populárne kombi Universal či dokonca turistická verzia. Trabanty však nikdy nevynikali pohodlím. Ich podvozok vychádzal ešte z predvojnovej konštrukcie automobilov DKW, dvojtaktný motor bol hlučný, mal vysokú spotrebu a z jeho výfuku unikal zapáchajúci dym. Prvé Trabanty nemali dokonca ani kúrenie. V závode vo Zwickau pracovali preto už v polovici šesťdesiatych rokov na nových projektoch Trabant 603 či 610.

Jeden z prototypov. Foto: Trabant
Trabant - prototyp Jeden z prototypov.

Vznikli prototypy s oceľovou karosériou, štvortaktným motorom Škoda či dokonca modely poháňané Wankelovým motorom, na ktorý zakúpila automobilka licenciu od západonemeckého NSU. S ich výrobou sa však nikdy nezačalo. Od roku 1964 sa modernizovaný Trabant 601 s hranatejšou bakelitovou karosériou vyrábal až do roku 1990 v prakticky nezmenenej podobe.

Trabant slúžil aj v armáde. Foto: Trabant
Trabant 601 Bundes Trabant slúžil aj v armáde.

Do vtedajšieho Československa sa doviezlo okolo 130-tisíc kusov. Až potom sa pod jeho kapotou objavil štvortakt volkswagenu. To však už bolo realitou zjednotenie Nemecka a na obzore zánik výroby modelu, ktorý už nedokázal konkurovať západnej produkcii. Posledný kus s poradovým číslom 3 096 099 zišiel z výrobných liniek v apríli v roku 1991.

Tento pohľad je majiteľom Trabantov známy. Foto: Trabant
Trabant 601 Limousine Tento pohľad je majiteľom Trabantov známy.

Kuriozitou je, že ešte na jeseň v roku 1995, štyri roky po oficiálnom skončení výroby, vznikla špeciálna, bohato vybavená verzia Trabant 444. Nebol však o ňu záujem, a tak putovala z Nemecka do Poľska, potom do Turecka a odtiaľ späť do Zwickau. O jej osude nie je nič známe.

Trabant to skúšal aj s automatickou spojkou. Foto: Trabant
Trabant 601 Limousine AT Trabant to skúšal aj s automatickou spojkou.

1957: 7. októbra pri príležitosti 40. výročia VOSR štart výroby nultej série P50
1958: 10. júla štart sériovej výroby typu P50 (Trabant 500) s výkonom 18 koní
1959: P50/1 so zvýšeným výkonom na 20 koní
1960: z karosárne v Meerane vyšlo trojdverové kombi Universal typ P50/1
1961: kempingová verzia kombi Universal de Lux so skladacou strechou
1962: P50/2 dostal štvorstupňovú prevodovku. Typ P60 s výkonom 23 koní
1964: P601 (Trabant 601) s novou karosériou, technicky spriaznený s P60
1965: premiéra verzie P601 Combi. Typ P601H mal hydraulicky ovládanú samočinnú spojku Hycomat
1966: policajná a vojenská verzia, neskôr aj variant pre lesníkov
1968: výkon motora vzrástol na 26 koní, max. rýchlosť na 108 km/h
1973: 22. novembra zišiel z liniek miliónty exemplár
1978: otvorená civilná verzia Tramp
1980: dvojokruhové hydraulické brzdy a elektrický ostrekovač čelného skla
1983: 12-voltová elektroinštalácia
1985: elektronické zapaľovanie
1988: od apríla zadná náprava s vinutými pružinami. Vrstvené bezpečnostné čelné sklo
1990: od 21. marca Trabant 1.1 (následník 601) so zážihovým štvorvalcom 1.1/29 kW z Volkswagena Polo
1991: 30. apríla opúšťa výrobnú linku posledný Trabant s poradovým číslom 3 096 099

V Trabante vymeníte motor aj pri krajnici

Motor bol skutočne jednoduchý. Foto: mj
Trabant 601 Limousine Motor bol skutočne jednoduchý.

Milovníci Trabantov nevymreli ani na Slovenku. Predseda Trabant klubu v Bratislave Patrik Rusnák by svoj Trabant nevymenil ani za nový Mercedes.
** Čo vás na Trabante fascinuje?**

Je to úžasne jednoduché auto. Vyžaduje si minimálnu údržbu. Hoci konštrukcia pochádza z päťdesiatych rokov a niektoré prvky ešte z predvojnového obdobia, prekvapí vás, aké je na ceste živé. Nemá veľký výkon, ale je veľmi ľahké a s dvojtaktným motorom to na križovatke ešte i dnes vie „osoliť“ oveľa mladším autám.

Poznačila Trabant totalita?
Určite. Veď to bolo prvé auto z celoplastovou karosériou. Pretože vo východnom bloku nebolo dosť ocele. Napokon sa však Duroplast ukázal ako najväčšia prednosť Trabantu. Kým ostatné autá tej doby hrdzaveli celé, Trabant trpel koróziou len na skelete. Po Trabante prišiel s plastovou samonosnou karosériou až Renault Espace v polovici osemdesiatych rokov. Od začiatku mal tiež hrebeňové riadenie a predný náhon, čo nebolo v tom čase vôbec samozrejmé.

Je Trabant spoľahlivé auto?
Väčšina kusov, ktoré jazdia, má už vyše 20 či 30 rokov. Poruchy teda číhajú vždy a všade. Poznám však ľudí, ktorí na Trabantoch najazdili aj 600-tisíc kilometrov a autá im slúžia ďalej. Treba tomu len trochu rozumieť a mať pár vecí so sebou. Ak trochu improvizujete, nie je dôvod, aby ste s Trabantom nejazdili ešte ďalších 20 rokov.

Trabant vraj možno opraviť priamo na ceste…
Je to pravda. Pred tromi týždňami som kúpil ďalšieho Trabanta a cestou do Banskej Bystrice som ho zadrel. Prišiel mi pomôcť kamarát, ktorý doviezol aj náhradný motor. Vymenili sme ho pri krajnici za 38 minút. A to sme prehadzovali aj zapaľovanie. Motor pritom zoženiete za 50 eur. To sa vám pri novom aute nestane.

Trúfli by ste si s Trabantom na dlhú trasu?
Iste. Aj teraz plánujeme v Trabant klube cestu okolo Slovenska či jazdy do Rumunska. Prípadné problémy rieši improvizácia. Ak praskne napríklad palivová hadička, zoženiete nejakú zo záhrady, utiahnete to eska-páskou a idete ďalej.

Nie je Trabant žrút paliva?
To závisí od toho, ako je nastavený motor a či máte model so starým alebo novým karburátorom. Ja s ním jazdím za päť litrov, ale sú ľudia, ktorým žerie desať.

Má Trabant hodnotu ako veterán?
Záleží na tom, v akom je stave. Môžete ho získať aj za fľašu borovičky. Ale za auto v perfektnom a pôvodnom stave, najmä za staršie modely 500 a 600 dostanete aj 7000 eur. Teraz išlo veľa Trabantov na šrotovné, takže predpokladám, že ich cena sa dokonca zvýši.

Vymenili by ste Trabanta za iné auto?
Také ponuky som už mal, ale to si radšej kúpim ešte jedno normálne auto…

debata chyba
Články podľa značiek