Organizácia EAFO (European Alternative Fuels Observatory) zverejnila štatistiku európskych registrácií elektromobilov za prvých šesť mesiacov tohto roka. A má v podstate dobré správy. V medziročnom porovnaní sa totiž predalo o 5 896 elektrických vozidiel viac. Lenže celkový odbyt tvorí len 37 664 kusov, čo je kvapka v mori v porovnaní s registráciami automobilov s klasickými spaľovacími motormi.
V porovnaní s nedávnym rebríčkom najúspešnejších elektromobilov sveta sa na prvom mieste nič nemení. Kráľom čistých elektromobilov je Nissan Leaf. V Európe sa preň rozhodlo 9 516 zákazníkov, čo je dokonca o 2 551 viac, ako rok predtým. Na druhej priečke však nenájdeme americkú Teslu S. V Európe sa darí viac Renaultu Zoe. A ten sa môže tiež tešiť z veľkého nárastu predaja. Za prvý polrok to bolo 9 388 vozidiel, čo je dokonca až o 3 504 viac.
Partnerská aliancia Renault-Nissan sa teda môže v Európe pochváliť len vďaka týmto dvom modelom s trhovým podielom takmer 24 %. Po zlatej a striebornej priečke nasleduje veľký skok. S bronzovou medailou skončila spomínaná Tesla S. Predalo sa z nej 5 360 kusov, čo je o 36 vozidiel menej ako rok predtým. Jej trhový podiel však klesol z 8,6 na 6,8 %. Prekvapením je štvrté miesto pre VW e-Golf (3 397 ks), ktorému sa darí dokonca lepšie ako BMW i3 (2 165 ks.).
Mníchov teda so svojím drahým karbónovým elektromobilom v Európe veľa vody nenamútil. Nasleduje Kia Soul EV (1 739 ks), ktorej predaje sa takmer zdvojnásobili, Mercedes-Benz B Electric Drive (1 280 ks) a VW e-Up!. Rebríček uzatvárajú dvojičky Peugeot iOn (806 ks) a Citroën C-Zero (622 ks) Ich japonský súrodenec Mitsubishi i-MiEV, z ktorého sú odvodené, sa do prvej desiatky nedostal.
Rebríček najúspešnejších elektromobilov však nemusí odrážať skutočnú popularitu jednotlivých modelov medzi bežnými zákazníkmi. Ich predaje často ovplyvňuje nákup veľkými spoločnosťami, ktoré si vďaka nim zlepšujú svoj „zelený“ imidž. Veľké zákazky potom dokážu zamiešať poradím. Podiel elektromobilov predaných firmám je pritom vyšší ako fyzickým osobám. Neplatí to len v krajinách, ktoré masívne podporujú predaj ekologických áut. Ako napríklad v Nórsku.
Najpredávanejšie elektromobily v Európe
Poradie | Model | 1. – 6. 2016 | 1. – 6. 2015 | Podiel 2016 | Podiel 2015 |
---|---|---|---|---|---|
1. | Nissan Leaf | 9 516 | 6 965 | 12,0% | 8,2% |
2. | Renault Zoe | 9 388 | 5 884 | 11,9% | 9,9% |
3. | Tesla Model S | 5 360 | 5 396 | 6,8% | 8,6% |
4. | VW e-Golf | 3 397 | 5 164 | 4,3% | 6,0% |
5. | BMW i3 | 2 165 | 1 845 | 2,7% | 3,3% |
6. | Kia Soul EV | 1 739 | 907 | 2,2% | 3,1% |
7. | Mercedes-Benz B ED | 1 280 | 853 | 1,60% | 1,5% |
8. | VW e-Up! | 1 155 | 1 428 | 1,5% | 1,6% |
9. | Peugeot iOn | 806 | 427 | 1,0% | 0,8% |
10. | Citroën C-Zero | 622 | 338 | 0,80% | 0,6% |
Ostatné | – | 2 236 | 2 561 | 2,8% | 3,0% |
Spolu | – | 37 664 | 31 768 | 100% | 100% |