Európa má krízu dávno za sebou. Predaje rástli už vlani, a tento rok trend len potvrdil. V prvom polroku sa pre nové auto rozhodlo na starom kontinente spolu 8 089 730 zákazníkov. To je až o 9,1 % viac v medziročnom porovnaní. To sú najlepšie výsledky od roku 2008. Analytická spoločnosť JATO Dynamics, ktorá zbiera údaje z 29 krajín Európy, za tým vidí lepšiu ekonomickú situáciu a nové produkty. Zároveň však upozorňuje na riziko možného poklesu, ktorý by mohol nastať vplyvom brexitu.
Brexit zatiaľ necítiť
Za kanálom La Manche sa neistota okolo výsledku referenda o odchode Británie z Európskej únie prejavila už v júni. Predaj áut tam klesol. Iným trhom sa však darilo. Dokonca aj tým menším. V Chorvátsku sa predalo o 21,v Litve o 27 a na Slovensku o 19 % viac vozidiel. Z veľkých trhov zaznamenalo najväčší nárast Taliansko s 19-percentným zvýšením odbytu. Najväčšou automobilkou ostáva v Európe Volkswagen. Zdá sa, že kauza Dieselgate sa jeho povesti príliš nedotkla. Predal 905 006 áut, čo je dokonca o šesť desatín percenta viac ako vlani.
Analytik Felipe Munoz však tvrdí, že nebyť emisného škandálu, mohli byť predaje nemeckej značky ešte vyššie. Ovplyvniť ich mohol aj klesajúci záujem o Golf, keďže sa očakáva jeho modernizovaná verzia. V každom prípade, oslavovať môžu v Renaulte. Tomu sa podaril doslova husársky kúsok. Vyšplhal sa na druhú priečku, ktorá ešte vlani patrila stabilne Fordu. Renault predal za prvých šesť mesiacov 594 968 vozidiel, čo bolo až o 15 % viac. Ford mal nárast 3,8 %, no na udržanie pozície mu to nestačilo. Nasleduje Opel a Peugeot s 8,1-, respektíve 6,7-percentným nárastom registrácií.
Ešte väčší vzostup hlási nemecká prémiová trojka. Tá nasleduje v poradí Audi (+ 14,3 %), Mercedes-Benz (+ 14,9 %) a BMW ( + 10,5 %). Stuttgart teda predbehol Mníchov. Radosť má však najmä Fiat. Z prvej desiatky najúspešnejších automobiliek v Európe zaznamenal totiž najväčší rast, a to až o 17,3 %. Jeho najúspešnejším modelom bola Panda a za ňou Fiat 500. Prvú desiatku uzatvára česká Škoda s 349 369 registráciami a 9,4-percentným nárastom. Dalo sa to čakať. Na trhu je úspešný Superb aj nová Fabia. Octavia si pritom pevne drží svoje opraty.
Jednotkou stále Golf, Clio už druhé
A pre ktoré modely sa zákazníci rozhodovali najčastejšie? Na samotnom špici sa nič nemení. Absolútnym automobilovým kráľom Európy ostáva Volkswagen Golf s 269 430 registráciami, aj keď medziročne padol o dve percentá. Tie mu ale nemohli ublížiť. Po Golfe je totiž obrovský skok. Na druhej priečke nájdeme nováčika v podobe Renaultu Clio s predajom 173 462 kusov a so štvorpercentným nárastom. Pôvodne druhá Fiesta sa prepadla až na štvrté miesto (-9 %), keďže za Clio sa ešte vtesnal Volkswagen Polo.
Nasledujú jeho rivali v podobe Opela Corsa a Peugeotu 208. Malý Peugeot si polepšil dokonca až o 14 %. Ale to je nič v porovnaní s Opelom Astra. Európske auto roka zlepšilo svoju kondíciu až o 26 %, čo je vôbec najväčší nárast v prvej dvadsiatke. Takže Astra vyskočila z trinástej na siedmu priečku. Nasleduje Nissan Qashqai a deviata Škoda Octavia, dlhodobo najúspešnejší model z Mladej Boleslavi. Desiatku uzatvára Ford Focus, ktorý padol z pôvodne šiestej priečky.
Z druhej desiatky spomeňme aspoň štrnásty Fiat Panda s nárastom 20 %, Toyotu Yaris s 9-percentným rastom, Peugeot 2008, ktorý si polepšil o 13 %, a Škodu Fabia s nárastom až 19 %. S odretými ušami sa do TOP 20 dostala aj Dacia Sandero so 14-percentným nárastom registrácií. JATO vyzdvihuje vo svojej správe úspech SUV, najmä tých malých, ktoré si z celkového koláča tejto kategórie „odhryzli“ už 38-percentný podiel. Tie v kompaktnej triede majú 40 percent. Zvyšok tvoria veľké SUV, tiež s rastom.
Predaj áut podľa značiek
Poradie | Značka | 1–6/2016 (ks) | Trend (%) |
---|---|---|---|
1. | Volkswagen | 905 006 | +0,6 |
2. | Renault | 594 968 | +15,0 |
3. | Ford | 569 299 | +3,8 |
4. | Opel/Vauxhall | 539 500 | +8,1 |
5. | Peugeot | 480 207 | +6,7 |
6. | Audi | 442 651 | +14,3 |
7. | Mercedes-Benz | 426.846 | +14,9 |
8. | BMW | 425 268 | +10,5 |
9. | Fiat | 410 974 | +17,3 |
10. | Škoda | 349 369 | +9,4 |
– | Spolu | 8 089 730 | +9,1 |
Predaj áut podľa modelov
Poradie | Model | 1–6/2016 (ks) | Trend (%) |
---|---|---|---|
1. | VW Golf | 269 430 | –2 |
2. | Renault Clio | 173 462 | +4 |
3. | VW Polo | 166 894 | +5 |
4. | Ford Fiesta | 159 534 | –9 |
5. | Opel Corsa | 147 494 | –2 |
6. | Peugeot 208 | 138 368 | +14 |
7. | Opel Astra | 129 691 | +26 |
8. | Nissan Qashqai | 126 113 | +1 |
9. | Škoda Octavia | 121 297 | +9 |
10. | Ford Focus | 120 534 | –6 |
11. | Renault Captur | 118 543 | +10 |
12. | Peugeot 308 | 113 722 | +9 |
13. | VW Passat | 111 686 | +0 |
14. | Fiat Panda | 109 694 | +20 |
15. | Audi A3 | 104.524 | –4 |
16. | Toyota Yaris | 104 442 | +9 |
17. | Fiat 500 | 103 014 | +3 |
18. | Peugeot 2008 | 96 035 | +13 |
19. | Škoda Fabia | 92 294 | +19 |
20. | Dacia Sandero | 92 110 | +14 |