
Čína je najväčší automobilový „copy shop“ planéty. Tamojšie automobilky si naozaj nerobia ťažkú hlavu z ochrany duševného vlastníctva. A ani nemusia. Domôcť sa spravodlivosti je v ríši stredu prakticky nemožné. Automobilové klony sa tu preto množia ako huby po daždi. Kým však ešte pred pár rokmi sa čínski „dizajnéri“ od tých svetových len inšpirovali a vytvárali akési mutanty, teraz kradnú originálny dizajn prakticky do detailov.

Známym expertom na takýto postup je čínsky výrobca Zotye. Na konte má už klony Audi Q5, Volkswagenu Touareg, Tesly S a tiež prakticky dokonalú kópiu Porsche Macan. A teraz sa blysol novinkou s názvom Damai X7. Nemusíte byť expertom na autá, aby vám neunikol fakt, že ide o napodobeninu nového Tiguanu. A v Zotye ho stihli skopírovať naozaj expresným spôsobom. Nemecké SUV nižšej strednej triedy malo totiž premiéru len vlani na jeseň a do predaja sa dostalo iba na jar tohto roku.

Je preto pravdepodobné, že ako predloha poslúžil už koncept Cross Coupé GT, ktorým Volkswagen naznačil v predstihu dizajn budúcej novinky. Vidieť to najmä na prednej maske, ktorá je trochu odlišná od nemeckého originálu. Rozdiely sú však naozaj minimálne. A v podstate to platí aj o rozmeroch s výnimkou dĺžky 4 738 mm, ktorá bude bližšia čínskej verzii predĺženého Tiguanu, než tej európskej. Aj preto je rázvor náprav natiahnutý na 2 850 mm.
Interiér je tiež len mierne upravenou ponáškou na Tiguan. Pod kapotou pracujú priamovstrekové preplňované benzínové 4-valce s objemom 1,5, 1,8 a 2,0 litra s výkonom 110, 125 a 140 kW, čo nie je ďaleko od techniky nemeckých agregátov TSI. Motory sú pritom spojené s 5-stupňovými manuálmi alebo 6-stupňovými dvojspojkovými prevodovkami, podobnými nemeckým prevodovkám DSG. Zlou správou teda je, že kvalita čínskych napodobenín, a to aj tá technická, stále rastie.
Pritom sú ceny približne polovičné. A to je pre domácich klientov kľúčový argument a tiež hnacím motorom výroby kópií. Šance zastaviť podobné konanie sú minimálne. Podarilo sa to zatiaľ iba Honde, ktorá vysúdila po dvanástich rokoch ťahaníc od čínskej spoločnosti 16 miliónov juanov za kópiu modelu CR-V. Pôvodne pritom žiadala 300 miliónov. V súčasnosti sa o čosi podobné zas pokúša Land Rover v súvislosti s čínskym klonom Evoque. Výsledok je v nedohľadne.