Najbežnejším kritériom posudzovania úspešnosti automobiliek býva údaj o ich celkovom zisku, prípadne o celkovom počte predaných vozidiel. Na čele spomínaných štatistík sa striedajú americká spoločnosť General Motors, nemecký Volkswagen a japonská Toyota. Na túto problematiku sa však dá pozrieť aj z iného hľadiska a tým je zisk z predaja jedného automobilu danej značky.
Práve na spomínaný aspekt sa zameralo Centrum pre automobilový výskum (CAR) patriace pod Univerzitu v Duisburg-Essene. Zisťovalo priemerný zisk a priemerné marže jednotlivých značiek a koncernov v prvom polroku 2016. V štatistike sa nezohľadňovali ceny náhradných dielov, dividendy ani pokuty pre výrobcov.
Pokiaľ ide o značky, tak štatistike kraľujú tie prémiové a luxusné. Suverénne najvyšší priemerný zisk z jedného predaného auta má Ferrari, a to 56 tisíc eur. Na druhom mieste je Porsche s priemerným ziskom 15 641 eur. Od tretieho miesta, ktoré patrí dvojici Jaguar Land Rover zarábajúcej na každom vozidle 4 068 eur, sa rozdiely zmenšujú a priemerné zisky sa pohybujú v nižších hladinách.
Zaujímavosťou je umiestnenie značiek Škoda a Volkswagen. V rámci koncernovej hierarchie je Volkswagen vyššie ako Škoda. Česká značka však zarobí na jednom vozidle v priemere 1 589 eur, zatiaľ čo nemecká len 375. Najmenší priemerný zisk z predaja jedného vozidla má v rámci skúmaných značiek Opel, a to 190 eur.V rámci koncernov nie sú rozdiely priemerného zisku z jedného predaného vozidla také markantné. Na prvej priečke sa umiestnil Ford so ziskom 1 652 eur. Na druhom mieste skončila Toyota zarábajúca na každom predanom aute v priemere 1 602 eur. Na treťom mieste nájdeme koncern Fiat-Chrysler a úspešnosť amerických výrobcov v tomto ohľade potvrdzuje štvrtým miestom General Motors.
Napriek vysokému priemernému zisku z predaja vozidiel značky Porsche sa koncern Volkswagen umiestnil až na siedmom mieste, keď na jednom aute zarobí priemerne 801 eur. V rámci skúmaných koncernov má nižší zisk z predaného vozidla už len Hyundai-Kia, a to 755 eur.
Rebríček značiek podľa priemerného zisku z predaja jedného vozdila
Poradie | Značka | Priemerný zisk za predané auto v EUR | Priemerná marža v % |
1. | Ferrari | 56 000 | 18 |
2. | Porsche | 15 641 | 16,7 |
3. | Jaguar Land Rover | 4 068 | 7 |
4. | Maserati | 4 000 | 4,8 |
5. | BMW | 3 389 | 9,5 |
6. | Audi | 3 337 | 8,8 |
7. | Mercedes-Benz | 3 192 | 7,9 |
8. | Volvo | 2 340 | 6,7 |
9. | Nissan | 2 088 | 4,7 |
10. | Chevrolet | 1 912 | 8,6 |
11. | Škoda | 1 589 | 9,6 |
12. | Ford EU | 973 | 6 |
13. | Renault | 715 | 4,7 |
14. | Volkswagen | 375 | 1,7 |
15. | Fiat | 356 | 2,2 |
16. | Seat | 337 | 2,1 |
17. | Opel | 190 | 1,3 |
Rebríček koncernov podľa priemerného zisku z predaja jedného vozdila
Poradie | Koncern | Priemerný zisk za predané auto v EUR | Priemerná marža v % | Produkcia v mil. |
1. | Ford | 1 652 | 8,7 | 3,4 |
2. | Toyota | 1 602 | 8 | 5 |
3. | Fiat-Chrysler | 1 330 | 5,9 | 2,3 |
4. | General Motors | 1 210 | 8,6 | 4,8 |
5. | Renault-Nissan | 899 | 4,7 | 3,6 |
6. | Peugeot-Citroën | 844 | 6,8 | 1,5 |
7. | Volkswagen | 801 | 4,5 | 5,2 |
8. | Hyundai-Kia | 755 | 6 | 3,9 |