Nemci žalujú na Fiat Európskej komisii. Pre emisie

Nemecko a jeho Volkswagen nechce ostať jediným vinníkom v megakauze Dieselgate. Radi by strhli „búrku“ aj okolo talianskeho Fiatu, podozrivého z falšovania emisií. Európska komisia však zatiaľ zasiahnuť nechce.

06.09.2016 17:00
debata (1)
Nemci zaslali Európskej komisii list, v ktorom... Foto: DUH
Fiat 500X - meranie emisií DUH Nemci zaslali Európskej komisii list, v ktorom obviňujú Fiat z porušovania emisných predpisov. Napríklad pri modeli Fiat 500X. Ten vypína redukčné systémy po 22 minútach.

Volkswagen je jedinou automobilkou, ktorá verejne priznala manipuláciu s emisiami. A platí za to miliardové účty. Ostatné značky ostávajú v závetrí. Napríklad Opel alebo Fiat, ktoré sú tiežpodozrivé z vypínania systémov na redukciu NOx. A keďže Fiat je talianskym producentom, navyše spojeným s americkým Chryslerom (FCA), nie div, že práve on leží nemeckým úradom v žalúdku. Jeho zatiahnutie do emisného škandálu by totiž znamenalo odpútanie pozornosti od nemeckých prehreškov.

A Nemci sú presvedčení, že majú správne karty. Ich úrad KBA totiž zistil, že štyri naftové modely Fiatu vrátane crossoveru 500X vypínajú systém na redukciu emisií NOx po 22 minútach, teda dve minúty po oficiálnom 20-minútovom emisnom teste. Aj v reálnej premávke by teda podľa podozrenia mal fungovať len 22 minút. Nemecký minister dopravy Alexander Dobrindt preto vyzval taliansku automobilku, aby toto správanie softvéru vysvetlila nemeckým úradom.

Na rozdiel od Volkswagenu či Opela však Fiat obvinenia nielenže odmietol, ale ani sa nedostavil na rokovanie. Automobilky sa zastal dokonca sám šéf talianskeho rezortu dopravy Graziano Delrio, ktorý svojmu nemeckému kolegovi odkázal, že homologizácia dotknutých áut prebehla v Taliansku a že keď chce Nemecko niečo riešiť, má sa obrátiť na talianskych regulátorov. To nemeckého ministra „vytočilo“ natoľko, že taliansky koncern podrobil ostrej kritike a dokonca sa začalo šuškať o zákaze predaja Fiatov v Nemecku.

Graziano Delrio na to reagoval s chladnou hlavou a nemeckému ministrovi následne odkázal, že turbodieselové modely koncernu FCA (Fiat/Chrysler) prešli v Taliansku novými emisnými testami a že žiadne limity neprekročili. „Na žiadnych iných autách neboli odhalené ilegálne zariadenia na falšovanie emisií okrem tých od Volkswagenu, ktoré už boli identifikované,“ uviedol Delrio. Nemci sa však rozhodli nevzdať. Tamojšie úrady zaslali list Európskej komisii s oficiálnou sťažnosťou, v ktorej obviňujú Fiat z manipuláci.

Podľa nich zistené merania KBA neobvyklého zvýšenia emisií poukazujú na použitie ilegálneho zariadenia, ktoré vypína redukčné systémy. Nemci sa však želanej reakcie z Bruselu nedočkali. Európska komisia totiž uviedla, že zodpovednosť za takéto konanie leží na pleciach talianskych úradov, ktoré majú takéto konanie napraviť, a že zasiahne až vtedy, keď nedôjde k vzájomnej dohode medzi oboma krajinami. Tomu však nič nenasvedčuje. Hovorca Fiatu už totiž stihol nemecké obvinenie opätovne odmietnuť.

Nemci sa však tak trochu hrajú s ohňom. Ak by totiž zablokovali predaj Fiatov v Nemecku, mohli by očakávať taliansku odvetu, teda zákaz predaja Volkswagenov v Taliansku. A to by ťažko skúšaný Volkswagen mohlo ešte viac poškodiť. Zatiaľ má teda Fiat vrch, napokon ako všetky automobilky, ktoré podozrenia z falšovania emisií tvrdošijne popierajú. To napriek jasným dôkazom, že softvér vo viacerých modeloch odpája emisné systémy.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen #VW #Fiat #emisie áut #Dieslgate
Články podľa značiek