Autonómne riadenie má perspektívu aj vo svete úžitkových áut. Volvo sa touto technológiou zaoberá už dlhé roky. Spomeňme aspoň projekt takzvaných autovlakov, keď by kamióny jazdili v kolónach pomocou autopilota. Švédi však vidia výhody nielen na bežných cestách. Sú presvedčení, že autonómne riadenia môže byť prospešné aj na miestach, kde jazdia úžitkové autá v rôznych areáloch, napríklad v prístavoch, baniach či vo veľkých fabrikách, a to po veľmi podobných trasách.
Dnes sa to snaží demonštrovať vskutku extrémnym testom Volva FMX s autonómnym riadením v baniach švédskej spoločnosti Boliden, ktoré sa nachádzajú až kilometer pod zemou. Špeciálne upravený truck tu bude na jeseň nasadený do 18-mesačnej služby a ďalšie dva v budúcom roku. V porovnaní so sériovým modelom je autonómne FMX vybavené kamerami, radarmi a laserovými senzormi. Keďže sa však pod zemou nebude môcť spoľahnúť na signál GPS, musia byť jeho trasy najprv dôkladne naskenované.
Až následne sa bude v baniach pohybovať úplne samostatne a bez vodiča. Bonusom má byť optimalizácia logistiky a s tým súvisiaca úspora na nákladoch, napríklad na pohonných hmotách. Pritom autonómne FMX môže pracovať prakticky nepretržite, a to aj tesne po odpaloch horniny, keď by ľudská posádka nemala do podzemia prístup. To zvyšuje produktivitu. Ustálená rýchlosť jazdy tiež umožní zvýšiť objem prepraveného nákladu. Volvo spomína aj vysokú aktívnu bezpečnosť.
Ak vozidlo spozoruje prekážku, zastaví a o situácii informuje dispečing. Ten môže riadenie autonómneho vozidla prevziať na diaľku a problém vyriešiť.