Autosalón Paríž 2016: Svetové premiéry od M po V

Do hál parížskeho autosalónu sa vraciame druhou reportážou. Tá obsahuje ďalšiu várku svetových výstavných premiér. V abecednom poradí začíname s Maybachoma končíme Volkswagenom. Asi najviac ale prekvapil Renault. Počtom noviniek doslova prevalcoval konkurentov.

01.10.2016 07:00 , aktualizované: 02.10.2016 17:15
debata
Parížsky autosalón otváril brány pre verejnosť... Foto: Paris Motor Show
Paris Motor Show - 2016 Parížsky autosalón otváril brány pre verejnosť 1. októbra a potrvá až do 16. októbra.

Mercedes-Maybach 6 Vision – koncept

Mercedes-Maybach 6 Vision Concept - 2016 Foto: Mercedes-Maybach
Mercedes-Maybach 6 Vision Concept - 2016 Mercedes-Maybach 6 Vision Concept - 2016
Fascinujúce hyperluxusné retro kupé sa možno stane špičkou modelovej hierarchie koncernu Daimler. O tom rozhodne záujem potenciálnych klientov na salóne v Paríži. Samozrejme, zatiaľ má podobu konceptu. Omráči už samotnými rozmermi. Je dlhé 5 700 a široké 2 100 mm. Na tomto veľkorysom formáte a 21-palcových diskoch postavili dizajnéri úchvatný model, ktorý je extraktom luxusu s nádychom retra. Predná maska je inšpirovaná históriou, rovnako ak dvojica delených zadných okien. Interiér organickú štruktúru. Palubná doska a stredová konzola prerastajú až do sedadiel a čelené okno je obrovským head-up displejom. Štúdiu poháňa štvorica elektromotorov s výkonom 550 kW. Šprint na stovku má trvať len štyri sekundy. Zásoba batérii v podlahe s kapacitou 80 kWh vraj vystačí na 500 km jazdy.

Mini Clubman JCW – nová verzia

Mini Clubman JCW Foto: Mini
Mini Clubman JCW Mini Clubman JCW

Rodina najostrejších Mini s logom JCW sa rozrastá. Po klasickom Mini JCW a kabriolete neprišlo však na rad 5-dverové Mini. Tuning podstúpilo prekvapujúco kombi Clubman. A v porovnaní so svojimi kratšími súrodencami prináša zopár zásadných zmien. V prvom má štandardne poháňané obe nápravy. To pri Mini JCW nie je možné a pri Mini Clubmane S len za príplatok. A má aj viac sily. Dvojliter TwinPowet Turbo dáva síce opäť 170 kW, ale o 30 Nm viac krútiaceho momentu (350 Nm). Či už s manuálom, alebo 8-stupňovým automatom potom zvládnu obe verzie šprint na stovku za 6,3 sekundy, čo je identická hodnota s krátkym Mini JCW. Sú tu tiež výkonnejšie brzdy Brembo a väčší spojler. Navyše dostanete v sérii LED svetlá. Pritom je v kufri stále nezmenených 360 litrov.

Mitsubishi Ground Tourer-PHEV – koncept

Mitsubishi GT-PHEV Concept Foto: Mitsubishi
Mitsubishi GT-PHEV Concept Mitsubishi GT-PHEV Concept

Japonci dorazili do Paríža s ďalším konceptom crossoveru. Tentoraz kombinujúcim SUV a GT. Vidieť to na robustnom pontóne a veľmi nízkej kabíne s veľkým sklonom čelného okna. Obutie 21-palcových kolies tiež zodpovedá jeho športovým ambíciám. Výkon nie je známy, ale technika rozvíja koncepciu elektromobilu s predĺženým dojazdom. A to vo veľkom štýle. Má nešpecifikovaný spaľovací motor, vyvinutý vraj špeciálne pre tento typ pohonu a až tri elektromotory, z toho dva vzadu. K tomu pridáva veľkú zásobu akumulátorov, ktorá má umožniť čisto elektrický dojazd 120 km. To je trikrát viac, ako má súčasný sériový Outlander PHEV. A keďže ide o koncept, neprekvapia kamery miesto zrkadiel ani protismerné dvere či absentujúci stredový stĺpik.

Nissan Micra – nová generácia

Nissan Micra Foto: Nissan
Nissan Micra Nissan Micra

Novou Microu sa Nissan snaží zmazať lowcostový imidž predošlej generácie, vyrábanej v Indii. Opäť to má byť imidžové mestské auto, čo naznačil už ženevský koncept Sway. A to sa aj stalo. Piata generácia, ktorá bude mať spoločnú plaformu CMF s Cliom, prichádza s výrazne športovým dizajnom plným odvážnych prelisov, „plávajúcou“ strechou a dokonca kamuflovanými kľučkami dverí. K tomu pridáva až 125 variantov individualizácie pomocou farieb karosérie, odlišných kolies a doplnkov. Micra má byť väčšia zvonka aj zvnútra. Interiér stavil na kvalitnejšie materiály. Štandardom je 7-palcový dotykový displej rozhrania kompatibilného so smartfónmi. Pod kapotou nájdeme motory Renaultu – 3-valec 0,9 TCe a diesel 1,5 dCi, oba s výkonom 66 kW. V Nissane sú pyšní na autonómne brzdy, výstrahu pred kolíziou či monitorovanie jazdných prúdov, adaptívne svetlá a čítačku značiek. Francúzsky „závan“ cítiť aj z príplatkovej aparatúry Bose, opäť z Clia, a z výroby vo francúzskom Flins.

Opel Ampera-e – nový elektromobil

Opel Ampera-e Foto: Opel
Opel Ampera-e Opel Ampera-e

Ampera sa opäť vracia do Európy. S Chevroletom Volt už ale nemá nič spoločné – ako elektromobil s predĺženým dojazdom jednoducho na starom kontinente skončila. Zato si vzala za vzor čistý elektromobil Chevrolet Volt a k názvu pridal výstižné „e“. Prvé informácie síce Opel zverejnil už v januári, ale chýbalo to najdôležitejšie – dojazd a dynamické parametre. V Paríži konečne odhalil viac. Moderne vyzerajúci hatchback si v podlahe vozí akumulátory s kapacitou 60 kWh, čo je dvojnásobok Nissanu Leaf, alebo BMW i3. Dojazd má byť až 380 km a v ťažkých podmienkach, napríklad v zime minimálne 300. Amperu-e poháňa predný elektromotor s výkonom 150 kW. Z 0 na 50 km/h zrýchľuje za 3,2 sekundy. Ostatné údaje si Opel nechal pre seba. Rovnako ako cenu. Vždy však tvrdil, že Amepra bude dostupná.

Opel Zafira – facelift

Opel Zafira Foto: Opel
Opel Zafira Opel Zafira

Po štyroch rokoch dorazilo russelhaimské MPV do Paríža s faceliftom. A konečne vyzerá k svetu. Z prednej časti zmizli čudesné „bumerangy“ inšpirované elektrickým prepadákom Ampera a z názvu prívlastok Tourer. Nové sú aj nárazníky a svetlá, za príplatok adaptívne diódové s deviatimi režimami. Ampera sa jednoducho priblížila viac k novej Astre. A vidieť to aj v interiéri s úplne novou palubnou doskou a rozhraním IntelliLink so 7-palcovým dotykovým displejom a kompletnou konektivitou cez Apple CarPlay a Android Auto, či vysokorýchlostným pripojením LTE. Prístrojový panel má konečne farebný displej. Pod kapotou nájdeme už len preplňované motory Ecotec Turbo a dieselové CDTi s objemom od 1,4 do dvoch litrov. Výkony sa pohybujú od 88 do 147 kW.

Peugeot 3008/5008 – nová generácia

Peugeot 5008 Foto: Peugeot
Peugeot 5008 Peugeot 5008

V Paríži Peugeot mení pôvodné modely 3008 a 5008 za nové generácie. Trend je jasný. Z MPV sa stávajú SUV či skôr crossovery, pretože s pohonom oboch náprav nepočítajú. So svojimi predchodcami nemajú nič spoločné. Stoja na ľahkej modulárnej platforme EMP2 a k novej generácii Peugeotov sa hlásia výraznou prednou maskou. Kým menšie 3008 s dĺžkou 4 450 mm bude konkurentom napríklad pre VW Tiguan, väčší 5008 s dĺžkou 4 640 mm a sedemmiestnym interiérom si to „rozdá“ so Škodou Kodiaq. Interiér prináša druhú generáciu i-Cockpitu, čo znamená virtuálny prístrojový panel pod čelným oknom a malý nízko usadený volant. Ponuka motorov siaha od 3-valca 1,2 Pure Tech (96 kW) cez 4-valec 1,6 THP (121 kW) až po diesely 1,6 BlueHDI (77, 88 kW) a 2,0 BlueHDi (110, 132 kW). Štvorkolku nečakajte.

Porsche Panamera 4 E-Hybrid – nová verzia

Porsche Panamera 4 E-Hybrid Foto: Porsche
Porsche Panamera 4 E-Hybrid Porsche Panamera 4 E-Hybrid

Rodina Panamery sa v Paríži rozrástla nielen o verziu Diesel so 4-litrovým 8-valcom s výkonom 310 kW šprintom na stovku za 4,5 sekundy, čo z nej robí automaticky najrýchlejší diesel sveta, ale aj o hybridnú verziu 4 E-Hybrid. Tá kombinuje 6-valcový agregát 2,9 V6 BiTurbo (243 kW) z Panamery S, spojený cez 8-stupňovú dvojspojku PDK s elektromotorom (100 kW). Výsledkom je maximálny výkon 343 kW a 700 Nm krútiaceho momentu. To je medzigeneračné zlepšenie o 64 kW a 120 Nm. Spolu s nižšou hmotnosťou to znamená zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 4,6 s, čo je len desatinková strata na najvýkonnejšiu Panameru Turbo. Novinkou je aj pohon oboch náprav. Batérie s kapacitou 14,1 kWh umožňujú v režime E-Power bezemisný dojazd do vzdialenosti 50 km.

Renault Mégane Grand Coupé – nová verzia

Renault Megane Sedan Foto: Renault
Renault Megane Sedan Renault Megane Sedan

S Renaultom Fluence je koniec. Trojpriestorová verzia Mégane sa vracia späť do rodiny a to pod odvážnym názvom Grand Coupé. Silueta zadnej časti tomu ale čiastočne zodpovedá. Vychádza z kombi Sport Tourer, čo znamená rázvor náprav 2 712 mm, ktorý je dlhší v porovnaní s hatchbackom o 43 mm. Celkovú dĺžku zatiaľ nepoznáme, ale vieme, že pod zadné veko sa zmestí 508 litrov batožín. To je síce o 22 menej ako predtým, Renault však sľubuje bezkonkurenčný priestor na nohy pre zadných pasažierov. Vybavenie bude ťažiť zo všetkých vychytávok Mégane. Počítať tak máme s digitálnym prístrojovým panelom s uhlopriečkou sedem palcov, centrálnym 8,7-palcovým „tabletom“ rozhrania R-Link 2 či príplatkovým head-up displejom. Pod kapotu to bude jasný Mégane. To znamená ponuku preplňovaného 4-valca 1,2 TCe (97 kW) alebo dieselov 1,5 dCi (66, 81 kW) a 1,6 dCi (96 kW).

Renault Grand Scénic – nová generácia

Renault Grand Scenic - 2016 Foto: Renault
Renault Grand Scenic - 2016 Renault Grand Scenic - 2016

Po premiére nového Scénicu v Ženeve prišiel rad na predĺženú verziu Grand Scénic. Aj ona sa svojím charakterom posúva smerom k módnym crossoverom i keď siluetou ostáva jasným MPV. Používa raritné 20-palcové disky kolies obuté ešte avantgardnejšími úzkymi pneumatikami s rozmerom 195/55 R20. Svetlá výška narástla na konečných 160. Po predné stĺpiky je Grand Scénic identický so Scénicom. V zadnej časti však pribudlo 240 mm, čím narástla celková dĺžka na 4 636 mm. Aj vďaka rázvoru náprav, ktorý sa natiahol na 2 804 mm (+ 70 mm), si trúfne na 7-člennú posádku. Tretí rad sedadiel je sklopný jediným dotykom. Potom sa do kufra zmestí ohromných 718 litrov batožín. Na výber bude zo štyroch dieselových a dvoch benzínových motorov s výkonom od 66 do 97 kW.

Renault Alaskan – nový model

Renault Alascan Foto: Renault
Renault Alascan Renault Alascan

Renault už jeden pikap má. Oroch, odvodený z Dacie Duster, je však zatiaľ výsadou trhov Latinskej Ameriky a do Európy sa vôbec nechystá. To však nie je prípad Alaskanu. Ten ale tiež nie je celkom Renaultom, ale prezlečeným japonským Nissanom Navara. Dizajnéri si s ním však dali dosť práce. Alaskan dostal charakteristickú prednú masku súčasných Renaultov. Vyrábať sa bude v troch verziách. S krátkou kabínou Single Cab, so strednou Chassis Cab a s luxusnou Double Cab, ktorá ponúkne dva páry dverí. Pod kapotou je výlučne francúzska technika. Alaskan poháňa naftový 4-valec 2,3 dCi s dvojicou turbodúchadiel, známy napríklad z Masteru. Zákazníci dostanú na výber dve verzie s výkonom 118 alebo 140 kW. A tiež 6-stupňovú manuálnu alebo 7-stupňovú automatickú prevodovku, či pohon 4×4. Odviezť by mal tonu nákladu.

Renault Trezor – koncept

Renault Trezor Concept Foto: Renault
Renault Trezor Concept Renault Trezor Concept

Pamätáte si ešte na koncept DeZir z roku 2010, ktorý odštartoval dizajnovú revolúciu v Renaulte? Ovplyvnil podobu Clia, Capturu a mnohých ďalších sériových modelov. Nová parížska štúdia Trezor má podobnú úlohu, lenže pre budúcnosť. Renault ju nazval Trezor, čo znamená vo francúzštine „poklad“. Fascinujúce kupé, ktoré nekládlo dizajnérom žiadne limity, s dĺžkou 4 700 a výškou len 1 080 mm, je vlastne formulou E v civilnom kabáte. Trezor totiž poháňa silný elektromotor s výkonom 260 kW, vďaka ktorému zrýchľuje na stovku za štyri sekundy. Do dvojmiestneho kokpitu sa nastupuje po otvorení celej strechy aj s čelným oknom a prednou kapotou. Takže dvere už nie sú treba. Karoséria je pritom vyrobená z uhlíkových vlákien. Celý koncept však i tak váži 1 600 kg, za čím stoja najmä akumulátory s neznámou kapacitou.

Smart Electric Drive – nová verzia

Smart Fortwo Cabrio Electric Drive Foto: Smart
Smart Fortwo Cabrio Electric Drive Smart Fortwo Cabrio Electric Drive

Dva roky od uvedenia tretej generácie Smartu prichádza čas na premiéru elektrických verzií Electric Drive. Všetky tri verzie od dvojmiestneho Smartu Fortwo cez kabriolet až po 4-miestny Forfour poháňa vzadu umiestnený trojfázový synchrónny elektromotor. Má výkon 60 kW a krútiaci moment 160 Nm, dostupný od nulových otáčok. Energiu čerpá z li-ion akumulátorov s kapacitou 17,6 kWh. Kapacita sa teda nezvýšila, ale dojazd áno. Novinka má na jedno nabitie zvládnuť 160 km, čo je o 40 km viac ako v minulosti. Na predĺžení bude participovať špeciálne ekonomický jazdný režim Eco, ktorý využíva na určovanie miery rekuperácie radar. Batérie dobijete z bežnej elektrickej siete vďaka zabudovanej palubnej nabíjačke približne 3,5 hodiny, čo je skrátenie 40 %. A s 22-kilowattovou rýchlonabíjačkou to zvládnete dokonca za 45 minút.

SsangYong LIV- 2 – koncept

SsangYong LIV- 2 Concept Foto: SsangYong
SsangYong LIV- 2 Concept SsangYong LIV- 2 Concept

Kórejsko-čínsky expert na SUV priviezol do Paríža štúdiu LIV-2. Nejde o výstrel do tmy. Koncept predznamenáva príchod novej vlajkovej lode, ktorá by sa mala predstaviť už budúci rok a zastúpiť Rexton. A je sa na čo tešiť. Lenže nehovoríme o dizajne, i keď ten je vzhľadom na pôvod SsangYongu vcelku vydarený, ale o technike. V časoch, keď svet prichádza o pravé off-roady, čo vidieť na novom Discovery, LIV-2 prezentuje klasický koncept s podvozkovým rámom a poriadnou štvorkolkou. Navonok sa ale bude tváriť ako luxusné SUV s množstvom efektných prelisov a rozšírenými blatníkmi. Podobne je to v interiéri, kde nebude chýbať dotykové rozhranie ani tretí rad sedadiel. A pod kapotu zavíta buď 4-valecs objemom 2,2 litra (133 kW), alebo preplňovaný benzínový motor GDI (166 kW).

Suzuki SX4 S-Cross – facelift

Suzuki SX4 S-Cross Foto: Suzuki
Suzuki SX4 S-Cross Suzuki SX4 S-Cross

Už po troch rokoch produkcie prichádza Suzuki s faceliftom SX4 S-Cross. A to radikálnym. Nepochybne ide o reakciu na slabé predaje spôsobené nevýrazným dizajnom. Prepracovaná je celá predná časť s agresívnou maskou s vertikálnymi lamelami a zmeny doznali aj svetlá, nárazník a kapota. Naopak, vzadu je nová len grafika reflektorov. V interiéri nás čakajú kvalitnejšie materiály, viac chrómu, no najmä 7-palcové rozhranie z Vitary s dotykovým monitorom, kompatibilné so smartfónmi cez Apple CarPlay a Android Auto. Pod kapotou došlo doslova k revolúcii. Atmosférický motor 1,6 VVT je minulosťou. Vládnu tu už len turbá – 3-valec 1,0 BoosterJet (82 kW) a 4-valec 1,4 Boosterjet (103 kW). Silnejší môže byť spriahnutý s pohonom oboch náprav AllGrip aj 6-stupňovou automatickou prevodovkou. Diesel 1,6 DDiS od Fiatu (88 kW) ostáva bez zmien. Tiež ho je možné kombinovať so štvorkolkou.

Suzuki Ignis – nová generácia

Suzuki Ignis Foto: Suzuki
Suzuki Ignis Suzuki Ignis

Rok po Tokijskej premiére prichádza crossover Ignis aj do Európy. Oživuje spomienky na rovnomenný model, ktorý sa z ponuky vytratil pred ôsmimi rokmi. Jeho návrat avizovala štúdia iM4. Subkompakt s dĺžkou len 3 700 mm, šírkou 1 660 a výškou 1 595 milimetrov má svieži dizajn s nádychom triedy SUV. Tomu zodpovedá aj nadštandardná svetlá výška 160 mm. Napriek krátkemu rázvoru len 2 435 mm má Ignis ponúknuť slušný vnútorný priestor. Kufor možno variovať vďaka posuvnej zadnej lavici. Nájdeme tu aj dotykové rozhranie. O pohon sa postará atmosférický 4-valec 1,2 DuelJet (66 kW) spojený 5-stupňovou manuálnou alebo robotizovanou prevodovkou. Verzia SHVS s rekuperáciou brzdnej energie má mať spotrebu pod päť litrov. No najväčšou bombou Ignisu bude príplatková štvorkolka AllGrip.

Seat Ateca X-Perience – koncept

Seat Ateca X-Perience Concept Foto: Seat
Seat Ateca X-Perience Concept Seat Ateca X-Perience Concept

Najväčšou hviezdou Seatu je nepochybne jeho prvé SUV Ateca. To v Paríži bolo ale iné, než ako ho poznáme. Malo prívlastok konceptu a názov X-Perience. Hrá sa totiž na off-road. A nejde len o dizajnovú kreáciu. V budúcom roku má totiž naozaj doraziť na trh drsnejšia verzia. A parížsky koncept je jej predvojom. Ateca X-Perience dostala neprehliadnuteľné strieborné chrániče spodných častí nárazníkov, výrazné plastové lemy blatníkov či podbehov a tiež panely, ktoré kryjú motor a prevodovku. Celé to dotvárajú pneumatiky s vyšším profilom, obuté na 18-palcových diskoch kolies a olivovozelený lak, odolný proti poškriabaniu. Pod kapotou pracuje najsilnejší z ponúkaných motorov – 4-valec 2,0 TDI ( 140 kW), spojený so 7-stupňovou dvojspojkou DSG a pohonom 4Drive. O lepšiu trakciu sa stará elektronická „uzávierka“ diferenciálu XDS.

Škoda Kodiaq – nový model

Škoda Kodiaq Foto: Škoda-Auto
Škoda Kodiaq Škoda Kodiaq

Prvé 7-miestne SUV od Škody stojí na platforme MQB, podobne ako VW Tiguan či Seat Ateca. V porovnaní so svojimi súrodencami je ale najväčšie. Na dĺžku má až 4 697 mm , čo je o 114 mm viac ako má Tiguan. Takže jeho karoséria robustných tvarov zvládne tri rady sedadiel. Pod zadným, elektricky ovládaným vekom, ukrýva Kodiaq ďalšiu zbraň. V 5-miestnom usporiadaní doň naložíte až 720 litrov batožín. Posunutím druhého deleného radu o 18 cm či úplným sklopením vzrastie prepravná kapacita na rekordných 2 065 litrov. Úplne nová „palubovka“ dostala multimediálne rozhranie kompatibilné so smartfónmi cez Apple CarPlay a Android Auto, ale aj on-line prístup na internet. Na výber je päť motorov TDI a TSI s výkonom od 92 do 140 kW, a tri druhy prevodoviek. Silnejšie verzie majú samozrejme pohon 4×4.

VW ID – koncept

VW ID Concept Foto: VW
VW ID Concept VW ID Concept

Volkswagen zachraňuje po afére dieselgate svoj ekologický imidž. V Paríži predstavuje už druhý tohtoročný koncept elektromobilu. Má sa z neho stať „Chrobák budúcnosti“. Ale nie až tak vzdialenej. Sériová verzia príde v roku 2020. ID Concept je dlhý len 4 100 mm, čo je o 155 menej ako Golf, ale rázvorom 2 750 mm konkuruje Passatu. Aj preto má mimoriadne priestranný interiér. Zadný pár dverí sa vysúva dozadu, predné sa otvárajú klasicky. VW počíta s plne autonómnym riadením. V režime autopilota sa preto volant stiahne do palubnej dosky. Koncept poháňa zadný elektromotor (125 kW), ktorý čerpá energiu z li-ion batérií umiestnených v podlahe platformy MEB, určenej výhradne pre elektromobily. Dojazd odhaduje Volkswagen na 600 km. ID Concept zrýchľuje na stovku za osem sekúnd a dosiahne maximálku 160 km/h. Vychytávkou je obrovský head-up displej s takzvanou rozšírenou realitou.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #autosalón Paríž 2016
Články podľa značiek