Vahana: Dron pre ľudí nie je fikcia. Bezpilotné aerotaxi vyvíja Airbus

29.10.2016 07:00

Drony na doručovanie poštových zásielok sú už realitou. Čo tak s nimi prepravovať ľudí? Na projekte takéhoto autonómneho aerotaxi už pracuje spoločnosť A3, zastrešená Airbusom.

Vahana bude takzvaným konvertoplánom, ktorý...
Vahana bude takzvaným konvertoplánom, ktorý nepotrebuje vzletovú a pristávaciu dráhu. V režimoch vzletu a pristátia bude pracovať ako vrtuľník. Autor: Airbus

Bezpilotné lietadlá či drony sú už dávno realitou. Zatiaľ však majú na palube len kamery, zásielky či bojový materiál. Nikdy nie ľudí. To by sa ale malo za krátko zmeniť. A to nehovoríme o armáde, ale civilnom sektore. Spoločnosť A3 vidí totiž takéto lietadlo bez pilota ako ideálny taxík, alebo ak chcete autonómne aerotaxi. Pritom nejde o žiaden startup ani víziu voľnomyšlienkár­skeho nadšenca. Za spoločnosťou A3 stojí špičkové know-how. Je totiž novou divíziou skupiny Airbus Group, ktorú asi predstavovať netreba.

O potrebný ťah sa postará osem vrtuľových...
O potrebný ťah sa postará osem vrtuľových preklápacích motorov. O aké motory pôjde, zatiaľ nevieme. Autor: Airbus

Projekt má názov Vahana a tak trochu sa podobá dronu, lenže trošku väčšiemu, než tým s poštovými zásielkami. Vývoj beží od začiatku roka, čo nie je veľa, no i tak tu máme prvé informácie, aspoň o koncepcii. Vahana má byť takzvaný konvertoplán, čo znamená, že nepotrebuje štartovaciu ani pristávaciu dráhu. Pri vzlete a pristátí preklopí svojich osem motorov vertikálne a funguje ako vrtuľník. Počas letu sa motory dostanú do horizontálnej polohy, aby mohol stroj dosiahnuť maximálnu rýchlosť letu. O vztlak sa potom starajú predné a zadné krídla.

O aké motory pôjde, zatiaľ nevieme. Vyzerá to však na elektromotory, poháňané generátorom v trupe. Zatiaľ má Vahana ambíciu odviezť buď náklad, alebo jedného cestujúceho. Miesto pilota použije elektroniku. Nebude sa však striktne držať naplánovanej trasy. Zohľadňovať má z dôvodu bezpečnosti prekážky, napríklad lietadlá, ale aj poveternostné podmienky. V porovnaní s klasickými vrtuľníkmi bude lacnejšia, kompaktnejšia a ideálna na prepravu osôb v prehustených metropolách. Jej nasadenie si ale okrem samotného vývoja vyžiada aj zmenu legislatívy pre autonómne lety.

Podľa A3 bude prvý funkčný prototyp hotový už v roku 2017. O tri roky neskôr by mal nasledovať predsériový model s definitívnym dizajnom a parametrami. Takže v ďalšom desaťročí by už mohla Vahana vstúpiť do ostrej služby. Teda ak sa nájdu odvážlivci, ktorí si sadnú do lietajúceho stroja bez pilota a akýchkoľvek ovládacích prvkov. To nemusí byť práve dobrý pocit.

Vahana -
		bezpilotné
		aerotaxi
Vahana -
		bezpilotné
		aerotaxi
+1Vahana - bezpilotné
		aerotaxi

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Vahana #Airbus #aerotaxi
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
29. 4. 2019zdraženie1.272 €zdraženie1.411 €
22. 4. 2019zlacnenie1.259 €1.389 €
15. 4. 2019zdraženie1.260 €zdraženie1.389 €
8. 4. 2019zdraženie1.250 €zdraženie1.369 €
1. 4. 20191.241 €zdraženie1.344 €
25. 3. 2019zdraženie1.241 €zdraženie1.322 €
18. 3. 2019zlacnenie1.240 €zdraženie1.301 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk