Bezpilotné lietadlá či drony sú už dávno realitou. Zatiaľ však majú na palube len kamery, zásielky či bojový materiál. Nikdy nie ľudí. To by sa ale malo za krátko zmeniť. A to nehovoríme o armáde, ale civilnom sektore. Spoločnosť A3 vidí totiž takéto lietadlo bez pilota ako ideálny taxík, alebo ak chcete autonómne aerotaxi. Pritom nejde o žiaden startup ani víziu voľnomyšlienkárskeho nadšenca. Za spoločnosťou A3 stojí špičkové know-how. Je totiž novou divíziou skupiny Airbus Group, ktorú asi predstavovať netreba.
Projekt má názov Vahana a tak trochu sa podobá dronu, lenže trošku väčšiemu, než tým s poštovými zásielkami. Vývoj beží od začiatku roka, čo nie je veľa, no i tak tu máme prvé informácie, aspoň o koncepcii. Vahana má byť takzvaný konvertoplán, čo znamená, že nepotrebuje štartovaciu ani pristávaciu dráhu. Pri vzlete a pristátí preklopí svojich osem motorov vertikálne a funguje ako vrtuľník. Počas letu sa motory dostanú do horizontálnej polohy, aby mohol stroj dosiahnuť maximálnu rýchlosť letu. O vztlak sa potom starajú predné a zadné krídla.
O aké motory pôjde, zatiaľ nevieme. Vyzerá to však na elektromotory, poháňané generátorom v trupe. Zatiaľ má Vahana ambíciu odviezť buď náklad, alebo jedného cestujúceho. Miesto pilota použije elektroniku. Nebude sa však striktne držať naplánovanej trasy. Zohľadňovať má z dôvodu bezpečnosti prekážky, napríklad lietadlá, ale aj poveternostné podmienky. V porovnaní s klasickými vrtuľníkmi bude lacnejšia, kompaktnejšia a ideálna na prepravu osôb v prehustených metropolách. Jej nasadenie si ale okrem samotného vývoja vyžiada aj zmenu legislatívy pre autonómne lety.
Podľa A3 bude prvý funkčný prototyp hotový už v roku 2017. O tri roky neskôr by mal nasledovať predsériový model s definitívnym dizajnom a parametrami. Takže v ďalšom desaťročí by už mohla Vahana vstúpiť do ostrej služby. Teda ak sa nájdu odvážlivci, ktorí si sadnú do lietajúceho stroja bez pilota a akýchkoľvek ovládacích prvkov. To nemusí byť práve dobrý pocit.