
V Paríži sa Lexus pochválil konceptom kompaktného crossoveru UX. Dizajnéri sa na ňom doslova „vybláznili“ , lenže s realitou má spoločného viac, než by ste typovali. Je to podobné ako s konceptom LF-NX spred dvoch rokov, z ktorého sa nakoniec vykľul druhý sériový model NX, stojaci pod veľkým RX. Tiež pôsobil extrémne futuristicky, ale jeho sériová kariéra bola už v čase prezentácie jasná. A taký istý osud bude mať aj parížska štúdia UX. Jednoducho, Lexus má záujem obohatiť portfólio crossoverov. Opäť o stupienok nižšie, teda pod RX a NX. Navyše sa šušká, že by nový model mohol nahradiť nie príliš úspešný hatchback CT 200h.

Japonská prémiová značka by tým zabila dve muchy jednou ranou. Priniesla by módny crossover aj model nižšej strednej triedy súčasne. Takže o príchode sériového UX niet najmenších pochybností. Navyše je z čoho vychádzať. Štúdia s dĺžkou 4 399, šírkou 1 899 a výškou 1 520 mm je postavená na základoch novej Toyoty C-HR, teda platforme TNGA, ktorú využíva aj Prius. Príbuzenstvo s „lacnejším“ japonským crossoverom prezrádza napríklad identický rázvor náprav s hodnotou 2 639 mm. A hoci o technike konceptu UX nepadlo v Paríži ani slovo, je vysoko pravdepodobné, že sériová novinka využije hybridnú sústavu Priusu s celkovým výkonom 90 kW.

Sériovú techniku však obliekli dizajnéri európskeho štúdia ED2, ležiaceho pri Marseille, do extrémne futuristického kabátu. A napriek tomu, že prináša nové štylistické prvky, je to jasný Lexus. Podľa šéfa štúdia Simona Humphriesa má UX ukázať, že každý model môže mať vlastnú identitu. Preto šokuje novou interpretáciou vretenovej masky, ktorá pôsobí vzhľadom na veľkosť auta naozaj giganticky. Z profilu má zas UX bližšie k športovému kupé i keď s masívnymi a ostro rezanými blatníkmi, ktoré sú jasným odkazom na SUV a crossovery. Ústredným motívom je však heslo „inside-out“, teda prepojenie interiérových a exteriérových prvkov. Respektíve zmazanie hraníc medzi tým čo je vonku a čo vnútri.

Vnútorná štruktúra vozidla akoby prerastala na povrch. Koncept lakovaný farbou Immersive Amethyst vytvára dojem, akoby nemal predné stĺpiky. Sú prekryté sklom a vnútri tvorené kombináciou hliníka a faziet s polykarbonátu, čo zabezpečuje ich čiastočnú priehľadnosť. Minulosťou sú aj stredové stĺpiky. Zadné dvere sa otvárajú protismerne a umožňujú pohodlný, ničím nerušený prístup do kabíny. Klasické zrkadlá nahradili, tak ako sa na koncept patrí, kamery umiestnené na štíhlych aerodynamických nožičkách. Spracovaním interiéru nepripomína UX nič, na čo sme zvyknutí. Stačí sa pozrieť na sedadlá Kinetic Seats, ktoré nahrádzajú čalúnenie akousi „pavučinou“ zo syntetického hodvábu (QMONOSTM).

Práve táto štruktúra umožňuje prirodzený protismerný pohyb panvy a hrudníka, tak ako pri chôdzi, čo stabilizuje hlavu a znižuje únavu krčnej chrbtice. Zadné sedadlá oddelené vysokým stredovým tunelom, ktorý sa tiahne celou kabínou, majú o čosi konvenčnejší tvar. Rozhodne to ale neplatí o palubnej doske, ktorú tvoria vzájomne prerastajúce sa formy plynúce do výplní dverí, stredovej konzoly či stredového tunela. Ťažko preto povedať, kde sa končí a kde začína. Po jej stranách nájdeme monitory prenášajúce obraz kamier a elektronické je aj vnútorné spätné zrkadlo. No najväčšou vychytávkou je prístrojový panel s holografickým displejom.
Všetky potrebné údaje zobrazuje digitálnou alebo analógovou formou na guľu, ktorá akoby sa vznášala v priestore. Lexus tvrdí, že ide o ďalšiu generáciu rozhrania HMI (Human Media Interface). Dizajn dopĺňajú motívy faziet, podobne ako na stĺpikoch, napríklad aj na palubnej doske či v stredovom tuneli. Tieto extravagantné prvky si sériový UX nezachová, ale o tom, že exteriér je blízky budúcej realite, niet pochýb. A nie vzdialenej. Ak si uvedomíme, že Lexus dokázal priviesť predošlý koncept LF-NX na výrobné linky za necelý rok, mohli by sme sa s najmenším crossoverom stretnúť už na jar v Ženeve a najneskôr na jeseň vo Frankfurte nad Mohanom.