Autosalón Los Angeles 2016: TOP 10 premiér z mesta anjelov

Autosalóny sú vraj prežitkom. Niektorým sa však stále darí. A niektorým dokonca viac ako kedykoľvek predtým. Príkladom môže byť motoršou v Los Angeles. Bohatá Kalifornia láka čoraz viac výrobcov. A tí na premiérach nešetria. Dokonca ani svetových.

18.11.2016 06:00
Los Angeles Motor Show - 2016 Foto:
V Los Angeles debutovalo tento rok 21 svetových premiér. Na to, že ide o lokálnu prehliadku, je to skvelý výsledok. K hviezdam patrilo Alfa Romeo Stelvio.
debata

Autosalón v Los Angeles patrí skôr k lokálnym automobilovým výstavám. Posledné roky však jeho význam rastie. Vidieť to na pribúdajúcom počte svetových premiér. Nie inak je to tento rok. V meste anjelov debutuje prekvapivé množstvo noviniek. Tých svetových je 21 a k tomu musíme pripočítať sedem konceptov. A to len nedávno zavrel brány autosalón v Paríži. My sme pre vás pripravili prehľad desiatich najdôležitejších, ktoré súvisia aj s Európou. Je sa na čo pozerať. Po prvýkrát sa tu ukázalo napríklad Alfa Romeo Stelvio, nová Mazda CX-5, koncept elektrického Jaguaru či prvý otvorený Maybach v novodobej histórii značky. A ešte skôr, ako mohli Európania vidieť naživo nový Golf, v Los Angeles už debutuje jeho elektrická verzia.

Aston Martin Vanquish S

Aston Martin Vanquish S Foto: LAMS
Aston Martin Vanquish S Aston Martin Vanquish S

Nedávny príchod modelu DB11 s preplňovaným 12-valcom naznačil „turbobudúcnosť“ britského Aston Martinu. Atmosférická klasika jednoducho ustupuje. A platiť to bude aj v prípade vlajkovej lode Vanquish. Jej nástupca dostane preplňovaný motor, pravdepodobne z dielne AMG. Zatiaľ však ešte nie je dôvod na paniku. Naopak, v Los Angeles debutuje vrcholová verzia Vanquish S. Tá ostáva verná atmosfére – konkrétne 6-litrovému 12-valcu. Prívlastok S však naznačuje, že prešiel tuningom. Výkon vzrástol vďaka prepracovanému saniu a výfuku z pôvodných 573 na rovných 600 koní (441 kW). Spolu s novým naladením 8-stupňového automatu Touchtronic III to znamená zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 3,5 sekundy a maximálku 323 km/h. Zmenami prešiel aj podvozok s odlišným nastavením tlmičov, pružín a stabilizátorov. K tomu pridáva Vanquish S kované 5-paprskové disky. Karbón nájdeme nielen na nárazníkoch so spliterom a difúzorom, ale aj v interiéri, napríklad na palubnej doske. Ceny štartujú na 262 950 eurách.

Alfa Romeo Stelvio

Alfa Romeo Stelvio Foto: LAMS
Alfa Romeo Stelvio Alfa Romeo Stelvio

Prvé SUV v storočnej histórii značky dostalo názov po druhom najvyššom horskom priesmyku v Európe. S už známou Giuliou ho spája novučičká platforma Giorgio s pozdĺžne uloženými motormi a zadným, prípadne náhonom na všetky štyri kolesá. Na rozdiel od Giulie bude Stelvio štandardne štvorkolkou. Patrí ku kompaktnejším predstaviteľom triedy. Na dĺžku má 4 680 mm a dizajnom pripomína skôr zvýšený hatchback, než pravé SUV. V Kalifornii debutuje hneď v najvýkonnejšej verzii Quadrifoglio Verde s nadupaným 2,9-litrovým 6-valcom s výkonom 375 kW a 8-stupňovým automatom ZF, ktorý radí za 150 milisekúnd. V režime Race zvládne Stelvio šprint na stovku za úžasných 3,9 sekundy. Neskôr pribudne aj 4-valec 2,0 MultiAir (206 kW) a naftové motory 2,2d (110, 132 kW), tiež známe z Giulie. Vodič má na výber z troch jazdných módov a v prípade Stelvia QV aj režim Race. O dokonalú trakciu a stabilitu sa stará systém AlfaTM Chassis Domain Control, ktorý riadi všetky aktívne systémy od adaptívnych tlmičov, cez vektorovanie krútiaceho momentu, trakčnú elektroniku a stabilizáciu až po riadenie.

Cadillac CT6 Plug-in Hybrid

Hyundai Ioniq Autonomous Concept Foto: LAMS
Hyundai Ioniq Autonomous Concept Hyundai Ioniq Autonomous Concept

Cadillac zatiaľ na poli hybridov veľa vody nenamútil. Začiatkom tohto roka sa v tichosti rozlúčil bez nástupcu s kupé ELR, ktoré bolo luxusným súrodencom Chevroletu Volt a jeho hybridné Escalade patrilo na cestách vždy len k solitérom. V Los Angeles však predstavuje ambiciózny projekt. Na platforme limuzíny CT6, ktorá patrí k vôbec najľahším modelom v triede, vytvoril plug-in hybridnú verziu. Jej hnaciu sústavu tvorí preplňovaný dvojlitrový 4-valec a dvojica elektromotorov, každý s výkonom 74,5 kW. Spoločne dávajú hybridnému CT6 250 kilowattov a krútiaci moment 586 Nm. Akceleráciu na stovku má tak zvládnuť za 5,6 sekundy. Kapacitu batérií, umiestnených za zadnými sedadlami, automobilka neprezradila, má však vystačiť na približne 50 km bezemisnej prevádzky. Maximálna rýchlosť bude v tomto móde obmedzená na 125 km/h. V kombinovanom režime je dojazd 650 km. Na 100 km si má pritom luxusný hybridný Cadillac vystačiť s rozprávkovými 3,6 litrami benzínu.

Hyundai Ioniq Autonomous Concept

Hyundai Ioniq Autonomous Concept Foto: LAMS
Hyundai Ioniq Autonomous Concept Hyundai Ioniq Autonomous Concept

Hyundai tiež pracuje na technológii autopilota. Napokon prémiová divízia Genesis už využíva viaceré systémy semi-automatického riadenia. Lenže koncept Ioniq Autonomous sa pozerá do vzdialenejšej budúcnosti. Základom štúdie je elektrický Ioniq vybavený lidarom. Ten je integrovaný do nárazníka a nie na streche. Hyundai totiž tvrdí, že nechcel, aby jeho koncept pôsobil ako výsledok študentského projektu. Lidar detekuje všetky pohybujúce sa aj statické objekty pred vozidlom. Okrem toho používa ďalšie tri kamery monitorujúce chodcov, zvieratá, dopravné značenie a semafory. Všetky údaje spracováva elektronika s vlastným operačným systémom Hyundaia, ktorému stačí nižší výpočtový výkon, čo sa má prejaviť na nižšej cene technológie. Pre orientáciu je dôležitá presná 3D navigácia MnSoft s rozšíreným objemom dát, napríklad o polomeroch zákrut a šírkach jazdných prúdov. Hyundai už získal licenciu na testovanie troch autonómnych Ioniqov v reálnej premávke. Ich schopnosti predvedie na januárovom veľtrhu spotrebnej elektroniky CES 2017 v Las Vegas.

Jaguar I-Pace Concept

Jaguar I-Pace Concept Foto: LAMS
Jaguar I-Pace Concept - 2 Jaguar I-Pace Concept

Jaguar F-Pace nebude posledným crossoverom značky. Už o dva roky príde na svet ďalší, i keď z trochu iného súdka. Pôjde totiž o konkurenta americkej Tesl& X. Jaguar teda chystá elektromobil. Pikantné je, že mal pôvodne vzniknúť pod Logom Land Roveru, no vedenie koncernu rozhodlo inak. Predzvesťou je realisticky pôsobiaci koncept I-Pace. Ten je dĺžkou 4 680, šírkou 1 890 a výškou 1 560 mm menší než F-Pace, no rázvorom náprav 2 870 mm ho prekonáva. A platiť to má aj o priestrannej kabíne, ktorá má poskytnúť športový posed za volantom, takzvaný Sports Command, a kufor s objemom 530 litrov. Zvýšený 5-dverový hatchback tají svoje rozmery vďaka obrovským 23-palcovým diskom. V interiéri nahradili tlačidlá displeje. Okrem virtuálneho prístrojového panelu s uhlopriečkou 12 palcov tu nájdeme ďalšie 12-palcové rozhranie, 5,5-palcový displej pre ovládanie klimatizácie a rozšírený head-up displej. Štvormiestnu štúdiu poháňajú dva elektromotory s hmotnosťou 32 kg a spoločným výkonom 294 kW, každý pre jednu z náprav. I-Pace má zrýchľovať na stovku za štyri sekundy. Zásoba li-ion akumulátorov s kapacitou 90 kWh vydrží na 500 km jazdy. Podvozok vychádza z F-Pace a obsahuje trakčné systém All SurfaceProgress Control a Adaptive Surface Response.

Kia Soul Turbo

Kia Soul Turbo Foto: LAMS
Kia Soul Turbo Kia Soul Turbo

Soul patrí v USA k najpredávanejším Kiám. Tamojší zákazníci už dlhší čas volajú po väčšom výkone, najmä ak ich automobilka navnadila v predošlých rokoch ostrými konceptmi Trackster a Trailster, ktoré vznikali prevažne v kalifornskom dizajnovom štúdiu. Toto je jej sériová odpoveď – Soul Turbo. Po techniku nemusel ísť malý crossover ďaleko. Pod kapotou sa ocitol známy preplňovaný 4-valec 1,6 Turbo, napríklad z Kie Ceed GT. Dáva 201 koní (147 kW), čo je o 40 viac ako americká dvojlitrová verzia. Kia pritom tvrdí, že spotreba bude napriek tomu nižšia. Svoju rolu zohrá aj nová 7-stupňová dvojspojková prevodovka 7DCT ovládaná krídelkami na volante. Exteriérový tuning zahŕňa špecifické 18-palcové disky, zväčšené sacie otvory, chrómovú masku a červenú lištu v spodných partiách nárazníka a podbehov. Interiér sa môže pýšiť športovým volantom, 8-palcovým dotykovým displejom či audiom Harman/Kardon s výkonom 350 W. Za príplatok je k dispozícii monitorovanie jazdných prúdov a slepého uhla zrkadiel. Dynamické parametre Kia nezverejnila.

Lamborghini Huracán LP580–2 Spyder

Lamborghini Huracan LP580-2 Spyder Foto: LAMS
Lamborghini Huracan LP580-2 Spyder Lamborghini Huracan LP580-2 Spyder

V Paríži automobilka zo Sant Agata chýbala, svoju jesennú novinku tak priviezla až do Los Angeles. A celkom logicky, pretože ide o otvorený Spyder, ktorému sa bude v slnečnej Kalifornii iste páči. Vychádza z verzie LP610–4 Spyder. V porovnaní s ňou má, ako naznačuje názov, 10-valcový 5,2-litrový agregát „len“ 580 koní (426 kW) a pohon zadných kolies. Ak LP580–2 Spyder postavíme vedľa kupé, je z dôvodu dodatočných výstuh o 119 kg ťažšie, no zároveň o 86 kg ľahšie ako otvorená štvorkolka. Na stovku zrýchľuje za 3,6 sekundy a dosiahne 319 km/h. Z tohto pohľadu ide o najslabšiu verziu Huracánu. Plátennú strechu zloží za 17 sekúnd, a to do rýchlosti 50 km/h. Spyder dostal nový zadný nárazník a špecifické 19-palcové disky kolies Kari. Odlišnému rozloženiu hmotnosti v pomere 40 : 60 medzi nápravy prispôsobili konštruktéri riadenie aj trakčné systémy. Vodič môže vyberať z troch jazdných módov – Strada, Sport a Corsa. Ceny ešte oznámené neboli. Predaj totiž odštartuje až začiatkom budúceho roka.

Mazda CX-5

Mazda CX-5 - 2017 Foto: Mazda
Mazda CX-5 - 2017 Mazda CX-5 - 2017

Prvá generácia Mazdy CX-5 z roku 2011 bola prvým modelom, využívajúcim v plnej miere úsporné technológie SkyActiv a dizajnový jazyk Kodo. Tá druhá pokračuje v jejstopách, prináša však dynamickejší dizajn. Predná maska má negatívny sklon, kapota je posunutá viac vzad. Predné stĺpiky putovali o 35 mm ďalej od kolies a zadné sú kolmejšie. Napriek zachovaniu rázvoru 2 700 mm je novinka o päť milimetrov kratšia a o 10 širšia. Tuhosť karosérie vzrástla o 15,5 %. Interiér má nové sedadlá, volant aj palubnú dosku so 7-palcovým dotykovým rozhraním MZD. Športový posed umocňuje o 60 mm vyšší stredový tunel. Pod kapotou zostáva CX-5 verné atmosférickým agregátom. Downsizing sa teda opäť nekoná. K dispozícii budú 4-valce 2,0 a 2,5 SkyActiv-G a diesel 2,2 SkyActiv-D, zatiaľ s nešpecifikovanými výkonmi. Spolupracovať majú so 6-stupňovými manuálnymi a automatickými prevodovkami, prípadne pohonom oboch náprav. Stabilite pomáha systém G-Vectoring, ktorý reguluje krútiaci moment v závislosti od natočenia volantu. Mazda sľubuje vyšší akustický komfort. Hluk v kabíne klesol až o 1,3 dB. Európsky predaj odštartuje najskôr v druhej polovici budúceho roka.

Mercedes-Maybach S 650 Cabriolet

Mercedes-Maybach S 650 Cabriolet Foto: LAMS
Mercedes-Maybach S 650 Cabriolet - 2 Mercedes-Maybach S 650 Cabriolet

Tak to tu ešte nebolo. Aspoň nie v novodobej histórii Maybachu. Po tom, čo sa vzdal autonómnej pozície, otvorili sa preň nové možnosti, ako rozšíriť portfólio. A toto je jedna z nich. Kabriolet odvodený z Mercedesu-Benz S 65 AMG. Kým však model z Affalterbachu akcentuje športový charakter, Maybach stavil na luxus. Pod kapotou je stále identický preplňovaný 6-litrový 12-valec s výkonom 463 kW, ktorý umožňuje tomuto hyperluxusnému korábu v kombinácii so 7-stupňovým automatom zrýchliť na stovku za 4,1 sekundy. Dizajnové úpravy zahŕňajú logá Maybachu, kryštály Swarovski v predných reflektoroch, no najmä špecifické 20-palcové disky s retro nádychom. Interiér je vyšperkovaný obkladmi z hnedej magnólie, luxusnou kožou v deviatich farbách a v štandarde obsahuje všetky mysliteľné prvky, dostupné pre otvorenú triedu S. Vrátane vzduchových šálov AirScarf a pneumatického odpruženia. Nechýba ani plaketa s číslom, ktoré označuje poradie v sérii. Vznikne totiž len 300 exemplárov. Cenu zatiaľ nepoznáme, no menej ako 300 000 eur to určite nebude.

Volkswagen e-Golf

Volkswagen e-Golf Foto: LAMS
Volkswagen e-Golf Volkswagen e-Golf
Je to zaujímavé. Vynovený VW Golf ešte nestihol výstavnú premiéru, no v Los Angeles už debutuje jeho elektrická konverzia. Tá preberá facelift z bežných verzií, čo znamená nižšie situovanú masku a LED svetlá prepojené chrómovou lištou. Podstatné sú najmä zmeny techniky. Elektromotor posilnil medzigeneračne z 85 na 100 kW. Krútiaci moment má teraz 290 Nm. Takže akceleráciu na stovku zvládne za 9,6 sekundy, pričom dojazd sa predĺžil o 50 %, až na 300 km. Stoja za tým nové li-ion batérie s kapacitou zvýšenou z 24,2 na 35,6 kWh. Dobíjanie z bežnej zásuvky má vďaka integrovanej nabíjačke trvať šesť hodín, na rýchlonabíjačkách ani nie hodinu. Z modernizovaného Golfu preberá elektrická verzia virtuálny prístrojový panel s uhlopriečkou 12,3 palca, rozhranie s 9,2-palcovým displejom ovládaným gestami, monitorovanie chodcov či diaľkové ovládanie klimatizácie cez smartfón pomocou funkcie Car-Net. Cenu novinky Volkswagen zatiaľ neprezradil. No vzhľadom na väčší objem drahých batérií, lacnejší iste nebude.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #autosalón Los Angeles 2016
Články podľa značiek