Najomračujúcejšie zrýchlenie? Veyron až 9. Víťaz je z Nemecka

Americký magazín Motor Trend sa rozhodol na vlastnej koži preveriť, ktoré auto akceleruje najbrutálnejšie. Okolo zrýchlenia superšportov a hyperšportov vládne totiž veľa mýtov a, samozrejme, marketingu. Ako je to v realite? Víťaza by ste možno netipovali. Nepotrebuje 16 valcov, štyri turbá ani elektromotory.

02.12.2016 06:00
Porsche 911 Turbo S Foto:
Najväčšie preťaženie pri zrýchlení vám dopraje relatívne dostupné Porsche 911 Turbo S s výkonom „len“ 588 koní. Dôvodom je jeho schopnosť preniesť ho na asfalt.
debata (4)

Posledné roky nám priniesli novú triedu hyperšportov. Sú to autá snov, ktoré parametrami doslova omračujú. Všetky sú úžasné, ale aj medzi nimi nájdeme rozdiely. Lenže ako sa dostať k reálnym údajom, ak hovoríme o modeloch v cenách stoviek tisíc eur a navyše autách, ktorých produkcia predstavuje len pár sto kusov, zväčša vypredaných ešte skôr, než zídu z výrobnej linky. Americkému magazínu Motor Trend sa to však podarilo. A ten sa rozhodol preveriť ich akceleráciu – parameter, ktorý je za volantom omnoho pôsobivejší než samotná maximálna rýchlosť.

Štyri turbá stačiť nemusia

Máme tu tak zoznam deviatich, z ktorých štyri patria do kategórie snov vrátane takzvanej svätej trojice – Ferrari LaFerrari, McLaren P1 a Bugatti Veyron. Tým štvrtým je hybridné Porsche 918 Spyder. Zvláštne však je, že ani jedno z nich v teste zrýchlenia nedosiahlo na najvyššie priečky. Motor Trend totiž nezisťoval len klasickú akceleráciu z nuly na 100 km/h, v prípade USA, samozrejme, z 0 na 60 mph (97 km/h), ale aj čiastkové zrýchlenia z 0 na 30 mph (40 km/h), na 40 mph (64 km/h) a na 50 mph (80 km/h). A nehovorí len o samotnom čase, ale aj o pocite, ktorý prežíva počas šprintu vodič za volantom.

Elektrická Tesla Model S skončila na úžasnej... Foto: Tesla
Tesla Model S - 2013 Elektrická Tesla Model S skončila na úžasnej štvrtej priečke. Z 0 na 60 mph (97 km/h) to zvládne za 2,6 sekundy a pri nižších čiastkových zrýchleniach je rýchlejšia než Ferrari LaFerrari.

Rebríček najomračujúcejšieho zrýchlenia má tak prekvapujúco víťazov, ktorí stoja len zlomok z ceny hyperšportov. Na prvej priečke je v tejto množine de facto „mainstreamové“ Porsche 911 Turbo S. Vyhráva totiž v disciplíne zrýchlenia na 30 mph (0,9d), 40 mph (1,3 s) aj 50 mph (1,8 s). V akcelerácii na 60 mph (2,5 s) ho poráža jedine Ferrari La Ferrari (2,4 s) a jeho výrazne drahší hybridný súrodenec Porsche 918 (2,4 s). Ani na druhej priečke nie je astronomicky drahý hyperšport, ale poctivé 12-valcové Lamborghini Aventador LP570–4 SV. A na treťom mieste japonská legenda – Nissan GTR.

Najdôležitejšia je dobrá trakcia

Prvá trojka pritom disponuje výkonom „len“ 552 až 750 koní, pričom svätá trojica spolu s Porsche 918 Spyder štartuje od 899 po 1 001 koní Bugatti Veyron. Vo vyšších rýchlostiach by vedeli iste poraziť deväťstojedenástku, talianskeho býka aj japonský superšport, ale na križovatke im to tieto superšportové „lowcosty“ jednoducho natrú a jazdcovi sprostredkujú pri pevnom štarte najväčšie preťaženie. Stačí im dokonca aj Audi R8 V10 Plus, ktoré je v rebríčku na štvrtej priečke. Všetky hodnoty nameral Motor Trend 2. novembra na trati Auto Club Speedway v Kalifornii, teda za rovnakých podmienok.

V disciplíne akcelerácie z 0 na 60 mph (97... Foto: Ferrari
Ferrari LaFerrari V disciplíne akcelerácie z 0 na 60 mph (97 km/h) sú najrýchlejšie Ferrari LaFerrari a Porsche 918 Spyder. Najväčšie preťaženie však neponúknu.

Dôvodom prevahy klasických superšportov môže byť jednak nižšia hmotnosť, než majú relatívne ťažké hybridné hyperšporty vybavené elektromotormi a batériami, ale aj dlhšie sprevodovanie, ktoré ráta s väčšou maximálkou. Za výkonmi Porsche 911 Turbo S však stojí podľa Motor Trendu aj samotná koncepcia. Pohon oboch náprav, motor za zadnou nápravou a extrémne široké pneumatiky s profilom 305/30 ZR20 sú jednoducho ideálne na prenos výkonu na asfalt. Takže viac koní nemusí vždy znamenať lepšiu akceleráciu, ak je limitom práve trakcia.

Bugatti Veyron je v rebríčku Motor Trendu až na... Foto: Bugatti
Veyron Super sport Bugatti Veyron je v rebríčku Motor Trendu až na deviatej priečke. Ani megalomanský výkon nestačí na jeho nadváhu. Nový Chiron by to iste zvládol lepšie.

A potom tu máme ešte jednu raritu v podobe amerického elektromobilu Tesla S P100D s príplatkovým módom Ludicrous, čo je de facto luxusná limuzína, ktorá by za normálnych okolností nemala medzi autami snov čo hľadať. Lenže samotná Tesla ju nedávno označila za najrýchlejšie akcelerujúcejšie sériové auto planéty a tak ju redaktori podrobili testu spolu s oveľa zvučnejšími menami. Tesla S síce nepotvrdila tvrdenie amerického výrobcu, ale je pravdou, že jej zrýchlenie, navyše v absolútnom tichu a komforte, nemožno označiť inak ako za brutálne.

Veď na 60 mph (97 km/h) to zvládne za 2,4 sekundy a v akcelerácii na 30 mph a 40 mph poráža aj Ferrari LaFerrari či Bugati Veyron. Dôvodom je lineárny záťah jej dvoch elektromotorov s krútiacim momentom 960 Nm dostupným od nulových otáčok. Klobúk dole.

Model Rok Motor Výkon (k) Moment (Nm) 0–30 mph 0–40 mph 0–50 mph 0–60 mph
1. Porsche 911 Turbo S 2017 3,8 H6 TT 588 750 0,9 s 1,3 s 1,8 s 2,5 s
2. Lomborghini Aventador LP750–4 SV 2015 6,5 V12 750 690 1,0 s 1,4 s 2,0 s 2,6 s
3. Nissan GT-R Track Pack 2014 3,8 V6 TT 552 628 1,0 s 1,5 s 2,0 s 2,7 s
4. Audi R8 V10 Plus 2017 5,2 V10 610 560 1,0 s 1,5 s 2,0 s 2,6 s
5. Tesla S P90D Ludicrous 2015 2× elektromotor 772 967 1,0 s 1,5 s 2,0 s 2,6 s
6. Ferrari laFerrari 2015 6,3 V12 + e-motor 963 700 1,1 s 1,5 s 1,9 s 2,4 s  
7. McLaren P1 2014 3,8 V8 TT + 2× e-motor 916 900 1,2 s 1,7 s 2,1 s 2,6 s
8. Porsche 918 Spyder 2015 4,6 V8 TT + e-motor 899 1 280 1,2 s 1,6 s 2,0 s 2,4 s
9. Bugatti Veyron 16.4 2005 8,0 V16 TTTT 1001 1 250 1,2 s 1,7 s 2,2 s 2,7 s

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #Porsche 911 #zrýchlenie
Články podľa značiek