Posledné roky nám priniesli novú triedu hyperšportov. Sú to autá snov, ktoré parametrami doslova omračujú. Všetky sú úžasné, ale aj medzi nimi nájdeme rozdiely. Lenže ako sa dostať k reálnym údajom, ak hovoríme o modeloch v cenách stoviek tisíc eur a navyše autách, ktorých produkcia predstavuje len pár sto kusov, zväčša vypredaných ešte skôr, než zídu z výrobnej linky. Americkému magazínu Motor Trend sa to však podarilo. A ten sa rozhodol preveriť ich akceleráciu – parameter, ktorý je za volantom omnoho pôsobivejší než samotná maximálna rýchlosť.
Štyri turbá stačiť nemusia
Máme tu tak zoznam deviatich, z ktorých štyri patria do kategórie snov vrátane takzvanej svätej trojice – Ferrari LaFerrari, McLaren P1 a Bugatti Veyron. Tým štvrtým je hybridné Porsche 918 Spyder. Zvláštne však je, že ani jedno z nich v teste zrýchlenia nedosiahlo na najvyššie priečky. Motor Trend totiž nezisťoval len klasickú akceleráciu z nuly na 100 km/h, v prípade USA, samozrejme, z 0 na 60 mph (97 km/h), ale aj čiastkové zrýchlenia z 0 na 30 mph (40 km/h), na 40 mph (64 km/h) a na 50 mph (80 km/h). A nehovorí len o samotnom čase, ale aj o pocite, ktorý prežíva počas šprintu vodič za volantom.
Rebríček najomračujúcejšieho zrýchlenia má tak prekvapujúco víťazov, ktorí stoja len zlomok z ceny hyperšportov. Na prvej priečke je v tejto množine de facto „mainstreamové“ Porsche 911 Turbo S. Vyhráva totiž v disciplíne zrýchlenia na 30 mph (0,9d), 40 mph (1,3 s) aj 50 mph (1,8 s). V akcelerácii na 60 mph (2,5 s) ho poráža jedine Ferrari La Ferrari (2,4 s) a jeho výrazne drahší hybridný súrodenec Porsche 918 (2,4 s). Ani na druhej priečke nie je astronomicky drahý hyperšport, ale poctivé 12-valcové Lamborghini Aventador LP570–4 SV. A na treťom mieste japonská legenda – Nissan GTR.
Najdôležitejšia je dobrá trakcia
Prvá trojka pritom disponuje výkonom „len“ 552 až 750 koní, pričom svätá trojica spolu s Porsche 918 Spyder štartuje od 899 po 1 001 koní Bugatti Veyron. Vo vyšších rýchlostiach by vedeli iste poraziť deväťstojedenástku, talianskeho býka aj japonský superšport, ale na križovatke im to tieto superšportové „lowcosty“ jednoducho natrú a jazdcovi sprostredkujú pri pevnom štarte najväčšie preťaženie. Stačí im dokonca aj Audi R8 V10 Plus, ktoré je v rebríčku na štvrtej priečke. Všetky hodnoty nameral Motor Trend 2. novembra na trati Auto Club Speedway v Kalifornii, teda za rovnakých podmienok.
Dôvodom prevahy klasických superšportov môže byť jednak nižšia hmotnosť, než majú relatívne ťažké hybridné hyperšporty vybavené elektromotormi a batériami, ale aj dlhšie sprevodovanie, ktoré ráta s väčšou maximálkou. Za výkonmi Porsche 911 Turbo S však stojí podľa Motor Trendu aj samotná koncepcia. Pohon oboch náprav, motor za zadnou nápravou a extrémne široké pneumatiky s profilom 305/30 ZR20 sú jednoducho ideálne na prenos výkonu na asfalt. Takže viac koní nemusí vždy znamenať lepšiu akceleráciu, ak je limitom práve trakcia.
A potom tu máme ešte jednu raritu v podobe amerického elektromobilu Tesla S P100D s príplatkovým módom Ludicrous, čo je de facto luxusná limuzína, ktorá by za normálnych okolností nemala medzi autami snov čo hľadať. Lenže samotná Tesla ju nedávno označila za najrýchlejšie akcelerujúcejšie sériové auto planéty a tak ju redaktori podrobili testu spolu s oveľa zvučnejšími menami. Tesla S síce nepotvrdila tvrdenie amerického výrobcu, ale je pravdou, že jej zrýchlenie, navyše v absolútnom tichu a komforte, nemožno označiť inak ako za brutálne.
Veď na 60 mph (97 km/h) to zvládne za 2,4 sekundy a v akcelerácii na 30 mph a 40 mph poráža aj Ferrari LaFerrari či Bugati Veyron. Dôvodom je lineárny záťah jej dvoch elektromotorov s krútiacim momentom 960 Nm dostupným od nulových otáčok. Klobúk dole.
Model | Rok | Motor | Výkon (k) | Moment (Nm) | 0–30 mph | 0–40 mph | 0–50 mph | 0–60 mph |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. Porsche 911 Turbo S | 2017 | 3,8 H6 TT | 588 | 750 | 0,9 s | 1,3 s | 1,8 s | 2,5 s |
2. Lomborghini Aventador LP750–4 SV | 2015 | 6,5 V12 | 750 | 690 | 1,0 s | 1,4 s | 2,0 s | 2,6 s |
3. Nissan GT-R Track Pack | 2014 | 3,8 V6 TT | 552 | 628 | 1,0 s | 1,5 s | 2,0 s | 2,7 s |
4. Audi R8 V10 Plus | 2017 | 5,2 V10 | 610 | 560 | 1,0 s | 1,5 s | 2,0 s | 2,6 s |
5. Tesla S P90D Ludicrous | 2015 | 2× elektromotor | 772 | 967 | 1,0 s | 1,5 s | 2,0 s | 2,6 s |
6. Ferrari laFerrari | 2015 | 6,3 V12 + e-motor | 963 | 700 | 1,1 s | 1,5 s 1,9 s | 2,4 s | |
7. McLaren P1 | 2014 | 3,8 V8 TT + 2× e-motor | 916 | 900 | 1,2 s | 1,7 s | 2,1 s | 2,6 s |
8. Porsche 918 Spyder | 2015 | 4,6 V8 TT + e-motor | 899 | 1 280 | 1,2 s | 1,6 s | 2,0 s | 2,4 s |
9. Bugatti Veyron 16.4 | 2005 | 8,0 V16 TTTT | 1001 | 1 250 | 1,2 s | 1,7 s | 2,2 s | 2,7 s |