Cartube: Metro pre autá? Áno. Má prepraviť 40 000 ľudí za hodinu

Londýnska spoločnosť PLP Architecture prichádza s odvážnym konceptom automobilovej dopravy v mestách. Tvrdí, že podzemné tubusy riadené počítačom by dokázali vyriešiť zápchy.

07.12.2016 16:00
Cartube - metro pre autá Foto:
Londýnska architektonická firma si predstavuje, že individuálnu dopravu v meste by mohli vyriešiť elektronicky riadené podzemné tubusy pre autá.
debata

Je to len vízia, ale ktovie? Londýnska spoločnosť PLP Architecture si myslí, že sieť podzemných tubusov by dokázala za jednu hodinu prepraviť 40 000 ľudí v ich vlastných autách. Len na porovnanie, londýnska sieť železníc ich zvládne približne 18 000. Systém dostal výstižný názov Cartube a počíta s výstavbou tunelov, ktoré by spájali pod úrovňou mesta diaľničné privádzače, hlavné dopravné uzly a prípadne by mali vyústenia aj v samotných centrách miest. Boli by to teda prevažne podzemné „obchvaty“.

„ V súčasných mestách nie je možné mať smerovo úplne oddelené veľkokapacitné cesty na povrchu, pretože všetky potrebujú križovatky. Preto sme vypočítali, koľko ľudí by bolo možné transportovať podzemným riešením,“ hovorí šéf výskumu PLP Achitecture Lars Hesselgre. Predpokladom tohto systému je ale centrálne riadenie. Vozidlá by teda neovládali samotní vodiči. To zas znamená, že do Cartube by mohli vchádzať len autá vybavené autonómnym riadením a schopné spolupracovať s centrálnym dispečingom.

Podmienkou jazdy áut v tuneloch Cartube je... Foto: PLP Architecture
Cartube - metro pre autá Podmienkou jazdy áut v tuneloch Cartube je autonómne riadenie a elektrický pohon. Len tak by bolo možné riadiť systém centrálne a bez nutnosti budovať nákladné ventilačné systémy.

Navyše by malo ísť výlučne o elektromobily, ktoré by si nevyžadovali zložitý ventilačný systém. „Počítačové riadenie by bolo relatívne jednoduché, pretože keď ovládate všetky autá, viete, čo budú robiť o minútu či o desať minút, čím môžete zaistiť plynulosť a nepretržitosť práce celého systému,“ dodáva Hesselgre. Stačilo by, aby vodič zadal na displeji auta, ktorý vjazd a výjazd chce použiť a o všetko ostatné by sa postaral „centrálny mozog“. PLP Architecture pritom predpokladá, že priemerná rýchlosť áut v tuneloch by bola 40 míľ za hodinu, teda 64 km/h.

V spoločnosti PLP Architecture ale nepracujú ľudia odtrhnutí od reality. Dobre vedia, že výstavba takejto siete, ktorú navrhli napríklad pre Londýn, by bola extrémne drahá. Hoci práve tieto metropoly by systém Cartube najviac ocenili. Tvrdia, že ideálne by ho bolo zakomponovať v mestách, ktoré sa ešte rozvíjajú a rastú. Mohli by tak preskočiť jednu generáciu individuálnej dopravy. Každopádne ide zatiaľ len o ideu, ktorá je závislá aj od mnohých iných okolností, napríklad rozvoja technológie autonómneho riadenia. Prvé podzemné tubusy by sa tak mohli stať realitou tak najskôr o 15 – 20 rokov.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #metro #PLP Architecture #Cartube #individuálna doprava
Články podľa značiek