Renault pracuje na vývoji úsporných úžitkových vozidiel už dlhodobo. Mali sme tu napríklad projekty Optifuel Lab 1 a 2 a tiež Urban Lab 1. Teraz prichádza s konceptom Urban Lab 2 v rámci projektu EDIT (Efficience Distribution Truck), ktorý je realistickou víziou distribučného chladiarenského vozidla. Spolupracuje na ňom od leta so šiestimi partnermi, konkrétne spoločnosťami Valeo, Lamberet, Michelin, BeNomad, INSA de Lyon (LamCoS) a IFSTTAR (LICIT) Základom je sériový Renault Trucks D Wide Euro 6 4×2 19T pre mestskú, ale aj regionálnu distribúciu. Ten však podstúpil rad zmien.
Veľký vplyv na zníženie spotreby má mať najmä aerodynamika. Renault spolu so špecialistami spoločnosti Lambert upravili kabínu, chladiarenskú nadstavbu aj podvozok tak, aby uľahčili obtekanie vzduchu. Samotné chladiace zariadenie premiestnili zo strechy kabíny medzi nápravy. To im umožnilo spojiť kabínu so „skriňou“ aerodynamickou nadstavbou. Zakryté boli aj kolesá a celý podvozok. Turbulencie za vozidlom zas znižujú textilné bočné deflektory, ktoré sú súčasťou zadných dverí a mierne predlžujú celkovú dĺžku.
Došlo aj k celkovému zníženiu svetlej výšky. Ďalším detailom je nahradenie klasických spätných zrkadiel, ktoré sú pri úžitkových autách extrémne veľké, kamerami a monitormi v kabíne. To by však stále nestačilo. Preto je Trucks Urban Lab 2 vybavený mikrohybridnou sústavou. Podobne ako pri osobných autách dodáva pri brzdení výkonný reverzibilný alternátor rekuperovanú energiu elektrickej sústave alebo sa podieľa priamo na pohone vozidla. Samozrejmosťou je štart-stop systém, vypínajúci motor počas státia.
Renault i tak tvrdí, že kľúčovú rolu hrá pri ekonomike prevádzky vodič. Preto mu chce pomôcť inteligentnými asistenčnými systémami. Napríklad navigáciou, ktorá vyberie po zadaní cieľa ekonomicky optimálnu trasu. Navyše navigácia počíta s informáciami z infraštruktúry, napríklad zo svetelných križovatiek. Potom dokáže navrhnúť ideálnu rýchlosť jazdy tak, aby nedochádzalo pri prechádzaní cestnými uzlami k zbytočnému brzdeniu a následnej akcelerácii, čo je veľmi neefektívne.
Do projektu sa zapojil aj Michelin. Pochopiteľne, dodal špeciálne pneumatiky. Tie sa vyznačujú nielen nižším valivým odporom, ale aj samoregeneračným dezénom, ktorý sa obnovuje po celý čas životnosti pneumatiky. S jej odolnosťou voči opotrebeniu pomáha špeciálna zmes behúňa obsahujúca vysoký podiel oxidu kremičitého. To všetko bez negatívnych dosahov na priľnavosť a jazdné vlastnosti. Renault predpokladá, že všetky tieto relatívne ľahko realizovateľné úpravy by mali viesť k zníženiu spotreby paliva o 13 %.
Renault Urban Truck Lab 2 už absolvoval testy na uzavretom okruhu v novembri tohto roka. Ďalšie, ale už na reálnych cestách, podstúpi vo februári. Výsledky projektu majú byť zverejnené v roku 2018. Ak splnia očakávania, nie je dôvod, prečo by sa niektoré z nápadov nemali dostať do sériovej produkcie.