Fotograf Vincent Michel zverejnil nedávno na svojom účte Flickr snímky, ktoré sa mu podarilo nafotografovať kdesi v strednom Francúzsku. Nešlo o snímky krajiny ani rodinné zábery. Objavil tu totiž „automobilový hrob“. A to doslova. Desiatky bohom zabudnutých áut zostalo uväznených v bývalej banskej šachte. Bohužiaľ, vozidlá, ktoré by boli dnes cennými veteránmi, ak by parkovali kdesi v šope alebo garáži, vyzerajú skôr ako vraky. Ťažko odhadnúť aj to, akú mali pôvodnú farbu. Pokrýva ich vrstva hrdze.
Baňa jednoducho nie je tým najlepším miestom, kde nechať stáť automobilových miláčikov takmer osemdesiat rokov. Väčšina z nich pochádza totiž z obdobia pred druhou svetovou vojnou. Ako sa tam dostali a prečo? Vincent Michel pribalil k sérií snímok hneď jednu teóriu. Dôvodom bol vraj strach Francúzov, aby sa po nemeckej okupácii nedostali do rúk nacistom. Tí skonfiškovali všetko, čo bolo z vtedy nedostatkového kovu a úlovok premenili na zbrane. Autá nevynímajúc.
Michel teda tvrdí, že ich tam obyvatelia vedome skryli. To má síce logiku, lenže logické by bolo aj to, aby sa po krvavom konflikte vrátili k svojim majiteľom. Určite nie všetci prišli o život a navyše by mali na tom záujem, keďže v povojnovej Európe boli autá vzácnosťou. Nestalo sa. Banská šachta sa pre nich stala konečnou. Niekto o nich ale predsa len musel vedieť. Na fotografiách totiž vidíme aj pár povojnových kúskov, napríklad Simcu Aronde či Mercedes-Benz z prelomu päťdesiatych a šesťdesiatych rokov. Museli sa tam teda dostať až po vojne.
Koluje preto aj teória o tom, že autá pochádzajú z trestnej činnosti, že sú jednoducho kradnuté. Zabudnutá banská šachta by bola pre ne ideálnou skrýšou. Nahráva tomu aj fakt, že na mnohých chýbajú rôzne súčiastky, mohli byť teda cenným zdrojom náhradných dielcov, ktorých bolo v povojnovom Francúzsku tiež nedostatok. A tretia teória tvrdí, že banskú šachtu využívala francúzska polícia, ktorá sem zaparkovala zhabané autá alebo autá, pri ktorých nevedela dohľadať majiteľov. Každopádne ide o pôsobivý nález, minimálne úžasný objekt pre oko fotografa. Galéria stojí za to.