Google vyvíja a testuje svojho autopilota už niekoľko rokov. Mali sme tu čudesné „autonómne vajíčko“ aj systém autopilota zabudovaný do testovacích modelov Lexusu a mnohých iných značiek. Najazdili už milióny kilometrov. Aj s nehodami. Cieľom bolo však vyvinúť vlastné autonómne vozidlo bez volantu a pedálov. Tento ambiciózny plán však Google pred pár dňami zrušil. Dal prednosť spolupráci s automobilkami a špeciálne s koncernom FCA (Fiat/Chrysler), s ktorým podpísal dohodu o vývoji a testoch plne autonómnych vozidiel.
Google tak získal silného automobilového partnera a koncern FCA možnosť dobehnúť náskok konkurencie v oblasti autonómnych technológii. Aj preto je nový Google Waymo vlastne len prezlečeným Chryslerom Pacifica Hybrid dodatočne vybaveným potrebnými kamerami a senzormi. Ako vidieť, technológia nedokáže byť zatiaľ plne integrovaná do vozidla. Senzory nájdeme na streche vrátane kamery na streche, ktorá pripomína čosi ako maják policajného vozidla, či na dodatočných konzolách v predných blatníkoch a nad zadnými stĺpikmi.
Podstatné však je, že Google Waymo vie vraj naozaj jazdiť celkom samostatne. Vznikne sto testovacích prototypov, ktoré sa objavia v reálnej premávke už v priebehu budúceho roka, a to v Kalifornii, Michigane a Arizone, teda v amerických štátoch, ktoré sú k testom autonómnych vozidiel zhovievavejšie a majú potrebnú legislatívu. Tá však stále vyžaduje vodiča za volantom a zachovanie pôvodného systému riadenia, teda volantu a pedálov.
„Naším ďalším krokom bude pod značkou Waymo nechať ľudí používať naše vozidlá v každodennom živote, napríklad na ceste do práce alebo večer domov z večierka,“ hovorí šéf projektu Waymo John Krafcik. Príchod plne autonómnych vozidiel je teda ešte vzdialený. Potrebná technológia musí byť spoľahlivá a overená. A v neposlednom rade aj kompaktnejšia, aby ju bolo možné integrovať do vozidiel bez úprav, ktoré narúšajú ich dizajn či zväčšujú celkové rozmery.