Európskemu automobilovému trhu sa darí ako už dlho nie. Vyplýva to zo štatistík agentúry JATO Dynamics, ktorá sleduje predaje áut v 29 krajinách Európy. Zo štátov EÚ v nich chýbajú len Bulharsko a Malta. Naopak, figurujú v nich dáta z Nórska, Srbska a Švajčiarska. Výsledky sú povzbudivé. Pre nové auto sa rozhodlo vlani 15,14 milióna zákazníkov. To je o 5,6 % viac v medziročnom porovnaní a druhý najlepší výsledok od roku 2007, keď predaje prekročili šestnásťmiliónovú hranicu. Na čele rebríčka sa však toho veľa nemení.
Darilo sa prakticky všetkým trhom. Jednotkou ostáva Nemecko, ktoré „zhltlo“ 3,35 milióna áut, čo je o 4,5 % viac ako rok predtým. Za ním sú Veľká Británia (2,69 mil.) a Francúzsko (2,01 mil.) Na Slovensku našlo nových majiteľov 88 163 áut, čo bolo o 10 192 viac v medziročnom porovnaní. Menej áut sa predalo len vo Švajčiarsku (-2,1 %) a v Holandsku (-14,9 %). Najviac vzrástol segment SUV, a to až o 21 %, keď ich putovalo na trh vyše 3,8 milióna. To je skoro štvrtina všetkých nových predaných áut. Naopak, menej sa darí klasickej strednej triede, kde došlo k poklesu o 4,4 %, a vozidlám MPV (- 3,1 %).
Volkswagen neohrozený, aj keď s poklesom
Ani aféra Dieselgate neotriasla pozíciou európskej jednotky. Je ňou značka Volkswagen, ktorá vlani predala 1,71 milióna kusov osobných a ľahkých úžitkových vozidiel. To je síce o 0,5 % menej ako v roku 2015, lenže nemecký výrobca z Wolfsburgu má i tak nad najbližším konkurentom priam gigantický náskok. Na druhej priečke je totiž Renault s odbytom 1,1 milióna áut. Rozdiel nedokázala zmazať ani skutočnosť, že automobilke narástli predaje o 12,9 %, čo je zároveň jeden z najväčších posunov.
Tretí je Ford a na štvrtej priečke Opel, ktorému pomohla najmä nová Astra. Práve tá má vplyv na jeho prírastkoch o 5,5 %. Na rozdiel od prvých troch však nedosiahol Opel miliónovú hranicu. Na piatej priečke nájdeme stagnujúci Peugeot, ktorý zvýšil predaje len o 1,1 %. Zato šiesty Mercedes-Benz dokázal predbehnúť svojich najväčších rivalov. S odbytom 845 178 áut a medziročným nárastom o 13,9 % odsunul po dlhých rokoch za seba Audi aj BMW. Pritom obaja konkurenti zlepšili svoje predajné čísla o 8,3, respektíve o 9,9 %.
Je paradox, že prémiovým značkám s ponukou drahých modelov sa darí porážať mnohých mainstreamových výrobcov. Napríklad deviaty Fiat s celkovým nárastom o 13,1 %, pravdepodobne aj vďaka novému Tipu, ktoré má úspech na niektorých európskych trhoch, a Škodu na desiatej priečke. Česká automobilka predala v Európe 663 467 vozidiel a medziročne si polepšila o 7,3 %. Z druhej desiatky sa najviac darilo zlepšiť predvlaňajšie čísla Kii (+12,4 %), Dacii (+10,2 %), Mazde (+11,8 %) a Mini (+11,3 %).
Skokanov roka však nájdeme až v tretej desiatke. Taký Jaguar, i keď až na 29. priečke, si polepšil o 70,1 %, a tridsiata Alfa Romeo o 16,5 %. Spomeňme ešte Ladu, ktorá umiestnila na trhu o 81 % áut viac než rok predtým, lenže s predajom 3 951 je v Európe stále outsiderom. Tento rok sa to môže s príchodom novej Vesty a crossoveru X-Ray zmeniť. A komu sa nedarilo? Napríklad Mitsubishi padlo o 11,9 % a DS o 12,7 %. Nissan s Citroënom si pohoršili o nepatrných 1,2 %. Lenže príchod novej Micry a C3 tento vývoj určite zvráti.
Golf prvý, dopredu sa derie Clio
Na čele rebríčka modelov je to z hľadiska zmien zaujímavejšie. Samozrejme, na čele ostáva VW Golf, i keď s prepadom takmer o osem percent. Ten však nemožno pripočítať na konto kauzy Dieselgate ale z dôvodu čakania na modernizovanú verziu, ktorá dorazí čoskoro na trh. Tak či tak si Volkswagen zaknihoval 492 952 predaných Golfov. To je takmer o 180 000 kusov viac, ako sa podarilo dosiahnuť druhému Renaultu Clio. Navyše sa v rebríčku posunulo o priečku vyššie.
Nie je to však ani tak zásluha nárastu dopytu po tomto francúzskom subkompakte, o ktorý prejavilo záujem len o tri percentá viac zákazníkov, ako skôr výsledok horšieho odbytu pôvodne druhej Fiesty. Tá padla až o dve priečky (-4,4 %), keďže jej súčasná generácia patrí medzi výbehové modely. Predbehlo ju dokonca aj rovnako „výbehové“ Polo. Karty sa miešali aj ďalej. Piate a šieste miesto patrí totiž Opelu. Corsa síce ostala na pôvodnej piatej priečke, lenže hneď za ňou je nová Astra. Z nej Opel umiestnil na trhu 253 483 kusov, čo znamenalo nárast o 29,6 %.
Tesne za bránami desiatky ostal Ford Focus, keďže preň sa vlani rozhodlo o 8,5 % menej zákazníkov. Ešte predvlani bol šiesty. Takže ide o druhý pád kľúčového modelu Fordu. Očakávané nové generácie to nepochybne zlepšia. Fiesta je už vonku a na Focus sa čaká. S menším záujmom sa museli v prvej dvadsiatke zmieriť aj Peugeot 308 (-9,1 %) a Audi A3 (-4,5 %). Naopak, darilo sa Fiatu Panda (+10,5 %), novému VW Tiguan (+21,3 %) alebo Škode Fabia (+9,8 %). Všetko naznačuje, že aj tento rok bude pre automobilky úspešný. Očakáva sa záplava nových modelov, najmä tých kľúčových.
Najpredávanejšie značky v Európe (2016)
Poradie | Značka | (ks 2016) | Zmena (%) |
---|---|---|---|
1. | Volkswagen | 1 714 646 | –0,5 |
2. | Renault | 1 101 400 | +12,9 |
3. | Ford | 1 056 115 | +1,5 |
4. | Opel/Vauxhall | 991 172 | +5,5 |
5. | Peugeot | 865 426 | +1,1 |
6. | Mercedes-Benz | 845 178 | +13,9 |
7. | Audi | 830 364 | +8,3 |
8. | BMW | 820 505 | +9,9 |
9. | Fiat | 731 980 | +13,1 |
10. | Škoda | 663 467 | +7,3 |
11. | Toyota | 600 993 | +7,1 |
12. | Nissan | 550 510 | –1,2 |
13. | Citroën | 543 798 | –1,2 |
14. | Hyundai | 502 773 | +7,6 |
15. | Kia | 434 174 | +12,4 |
16. | Dacia | 419 466 | +10,2 |
17. | Seat | 350 203 | +3,8 |
18. | Volvo | 290 388 | +1,6 |
19. | Mazda | 235 879 | +11,8 |
20. | Mini | 209 451 | +11,3 |
– | Spolu | 15 141 326 | +6,5 |
Najpredávanejšie modely v Európe (2016)
Poradie | Model | (ks 2016) | Zmena (%) |
---|---|---|---|
1. | VW Golf | 492 952 | –7,8 |
2. | Renault Clio | 315 115 | +3,0 |
3. | VW Polo | 308 561 | +1,9 |
4. | Ford Fiesta | 300 528 | –4,4 |
5. | Opel/Vauxhall Corsa | 264 844 | –1,9 |
6. | Opel/Vauxhall Astra | 253 483 | +29,6 |
7. | Peugeot 208 | 249 047 | +8,0 |
8. | Nissan Qashqai | 234 340 | +0,9 |
9. | Škoda Octavia | 230 255 | +5,6 |
10. | Renault Captur | 217 105 | +11,1 |
11. | Ford Focus | 214 435 | –8,5 |
12. | VW Passat | 208 575 | –8,4 |
13. | Peugeot 308 | 195 653 | –9,1 |
14. | Toyota Yaris | 193 969 | +5,2 |
15. | Fiat Panda | 191 617 | +10,5 |
16. | Audi A3 | 190 660 | –4,5 |
17. | Fiat 500 | 183 730 | +1,8 |
18. | VW Tiguan | 180 198 | +21,3 |
19. | Škoda Fabia | 177 301 | +9,8 |
20. | Mercedes C | 176 551 | +1,8 |
– | Spolu | 15 141 326 | +6,5 |