Ford vedel, že Mustang zlyhá v crashtestoch. Snažil sa im vyhnúť

31.01.2017 16:00

Minulý týždeň zverejnilo bezpečnostné konzorcium Euro NCAP výsledky nárazových testov Fordu Mustang. Vyšiel z nich s katastrofálnou bilanciou dvoch hviezdičiek. Pikantné je, že americká automobilka o nedostatkoch vedela. Dúfala, že do laboratórií sa dostane až jeho inovovaná verzia. No pravde neušla.

Ford Mustang nedosiahol v testoch Euro NCAP na...
Ford Mustang nedosiahol v testoch Euro NCAP na viac ako dve hviezdičky. A nielen pre absenciu požadovaných elektronických asistenčných systémov, za ktoré mu komisári pridelili len 16 %. Autor: Euro NCAP

Ford Mustang je pochopiteľne okrajový žáner automobilového trhu, zvlášť v Európe, kde dorazil až s jeho poslednou generáciou. Tie predošlé sa na starom kontinente nepredávali. Lenže nový Mustang bol vyvíjaný po prvýkrát ako globálny model. A podarilo sa mu v rámci svojej triedy „trhnúť“ kariéru na viacerých nových trhoch. Napríklad aj v Nemecku, kde vlani v marci pokoril odbyt Porsche 911. Bol vlastne najpredávanejším športovým autom v tomto mesiaci. A aj za celý rok sa dostal prekvapivo vysoko.

Na európskych cestách ich teda nie je až tak málo. Napokon, v ponuke je od roku 2014. O to väčším šokom boli pre jeho majiteľov minulotýždňové výsledky nárazových skúšok. Mustang si z nich odniesol zahanbujúce dve hviezdičky. To sa veru renomovaným značkám nestáva. Že nemal na všetkých päť, bolo jasné hneď od začiatku, keďže nie je vybavený autonómnymi brzdami a monitoringom jazdných prúdov, teda prvkami, ktoré sú podmienkou plného skóre. Lenže prísť rovno o tri hviezdičky, znamená zlyhanie vo viacerých oblastiach.

A Mustang naozaj zlyhal, napríklad v nedostatočnom nafúknutí čelných airbagov alebo v zlej funkcii zadných bezpečnostných pásov, keď došlo pri náraze k podkĺznutiu figurín. Pikantné je, že podľa najnovších informácií, ktoré pochádzajú prekvapivo z Austrálie, automobilka o nedostatkoch Mustangu dobre vedela. Aj preto sa crashtestu v Európe snažila vyhnúť, ako to len bolo možné. Takmer sa jej to podarilo. Veď na autosalóne v Detroite predstavil Ford len pred pár dňami modernizovaný Mustang.

Pri čelnom náraze s čiastočným prekrytím mali...
Pri čelnom náraze s čiastočným prekrytím mali nedostatočne nafúknuté airbagy na svedomí kontakt hlavy vodiča s volantom a kontakt hlavy spolujazdca s palubnou doskou. Autor: Euro NCAP

Ten má akoby zázrakom autonómne brzdy aj monitoring jazdných prúdov a vraj množstvo ďalších bezpečnostných úprav. Takže vo Forde verili, že testy podstúpi až táto verzia. Lenže Mustang nedal spávať šéfovi austrálskej odnože NCAP Jamesovi Goodwinovi. Keď chcelo totiž austrálske ANCAP otestovať tento model, vzhľadom na jeho rastúcu popularitu v Austrálii, všimol si veľkú neochotu zo strany Fordu. Automobilka nechcela pre testy dodať vozidlá.

Pritom Goodwin tvrdí, že väčšina výrobcov sa správa proaktívne a sama požiada o test. Preto Goodwin požiadal o test Mustangu svojich bruselských kolegov v Euro NCAP. Európska odnož autá totiž kupuje anonymne u dílerov. A to aj urobila. Dovtedy sa tak nestalo, pretože crashtesty sú extrémne drahé a Mustang nebol vzhľadom na svoje minimálne zastúpenie na trhu v jej zornom poli. Výsledok poznáme. „Keby sa ANCAP nesnažilo iniciovať Euro NCAP, možno by svetu celkom uniklo, že Mustang je ušitý len na mieru americkej metodike crashtestov,“ hovorí Goodwin.

V USA naozaj Mustang testami tamojšej IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) prešiel, i keď na najvyššie hodnotenie Top Safety Pick nemal. Americká organizácia ho testovala spolu s ďalšími kultovými kupé, Chevroletom Camaro a Dodge Challenger, a k výsledkom poznamenala, že tieto autá sú síce silné a rýchle, no nie práve bezpečné. Nič také dramatické ako v európskych testoch sa ale neudialo. Mustang prešiel s hodnotením „dobré“, len pri náraze s malým prekrytím si vyslúžil známku „dostatočné“.

Otázkou je, prečo Ford podcenil európsku metodiku, keď vyvíjal Mustang po prvýkrát ako globálny model? Odpoveďou je, že rozhodnutie o jeho globálnom pôsobení, teda aj o exporte do Európy padlo príliš neskoro. Auto bolo už takmer hotové a konštruované na americkú metodiku. To tvrdí Euro NCAP. A zdá sa, že má pravdu. Šéf austrálskej pobočky Goodwin vyzýva Ford, aby urobil nápravu čo najskôr, ako je to možné. „Problémy nie sú len v elektronike, sú tu zásadné nedostatky v nafukovaní airbagov či vo dverách, ktoré by sa mali zmeniť.

To všetko sa pravdepodobne stane s príchodom modernizovanej verzie. Tento príbeh však opäť ukazuje na skutočnosť, ako automobilky šetria na bezpečnosti tým, že vozidlá vyvíjajú len s ohľadom na dané testy. Len čo metodiku zmeníte, napríklad rýchlosť, uhol nárazu, prekrytie či stranu kolízie, nedokážu sa s nárazom vyrovnať.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#nárazové testy #Ford Mustang #Ford #Euro NCAP #crashtest #ANCAP
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
30. 10. 2017zdraženie1.162 €zdraženie1.297 €
23. 10. 2017zdraženie1.151 €zlacnenie1.267 €
16. 10. 2017zlacnenie1.134 €zdraženie1.271 €
9. 10. 2017zlacnenie1.136 €zlacnenie1.262 €
2. 10. 2017zdraženie1.139 €zlacnenie1.265 €
25. 9. 2017zdraženie1.133 €zlacnenie1.275 €
18. 9. 2017zdraženie1.120 €zlacnenie1.292 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk