PAL-V Liberty. Prvé lietajúce auto ide do predaja. Stáť má pol milióna

Konečne. Odveký sen o aute, ktoré vie lietať, je realitou. Postarala sa o to holandská spoločnosť PAL-V. Jej výtvor sa pohybuje na asfalte rýchlosťou 160 km/h a vo vzduchu až 180 km/h. Využíva princíp vírnika. Jednoducho, nepotrebuje krídla.

20.02.2017 16:00
debata (16)
PAL-V Liberty využíva princíp vírnika. Má teda... Foto: PAL-V
PAL-V Liberty - 2017 PAL-V Liberty využíva princíp vírnika. Má teda veľký rotor, ktorý roztáča prúdenie vzduchu, a zadnú tlačnú vrtuľu.

Lietajúce auto je snom ľudstva už celé desaťročia. Väčšina pokusov však skončila buď v šuplíku, alebo katastrofou. Jednoducho takýto stroj bol vždy zlým autom a ešte horším lietadlom a v tom lepšom prípade naopak. Väčšina ohlásených projektov, ako slovenský Aeromobil, ktorý pobláznil svet približne pred troma rokmi, či americká Terrafugia, nie je dokončených. Jednoducho, taký stroj nie je v predaji. Ale to sa čoskoro zmení. Postarala sa o to po dlhých rokoch vývoja holandská spoločnosť PAL-V a jej prvé komerčné lietajúce auto Liberty.

Po zložení vrtule a zadnej chvostovej časti sa... Foto: PAL-V
PAL-V Liberty - 2017 Po zložení vrtule a zadnej chvostovej časti sa z Liberty stáva auto. A prekvapujúco obratné. V zákrutách sa dokonca táto trojkolka nakláňa, podobne ako motocykel.

Na rozdiel od okrídlených prototypov sa Holanďania rozhodli využiť princíp vírnika, čo je akýsi zvláštny mix lietadla a vrtuľníka, známy už dlhé desaťročia. Má to veľa výhod. Takýto stroj si totiž so sebou nepotrebuje voziť krídla. Stačí mu voľne rotujúca horizontálna vrtuľa vytvárajúca vztlak a jedna tlačná vrtuľa. Na vzlet a pristátie potrebuje neporovnateľne kratšiu dráhu ako lietadlo. Takže neprekvapí, že Liberty je relatívne kompaktným lietajúcim strojom. Presnejšie trojkolkou. Pri jazde po zemi využíva motor, ktorý dáva 100 koní a pri lete motor Rotax s dvojnásobným výkonom.

Tým, že PAL-V nepotrebuje krídla, má relatívne... Foto: PAL-V
PAL-V Liberty - 2017 Tým, že PAL-V nepotrebuje krídla, má relatívne kompaktné rozmery.

Na asfalte dosahuje Liberty maximálnu rýchlosť 160 km/h a na stovku zrýchľuje za deväť sekúnd. Na jedno natankovanie by ste mali prejsť až 1 300 km. Stabilite pomáha systém nakláňania karosérie, podobne ako pri jazde na motocykli. Vo vzduchu je Liberty rýchlejšie ešte o 20 km/h a dosiahne letovú hladinu 3 500 metrov. Dolet je 500 kilometrov. Prestavba však nie je až taká jednoduchá. Veľká horizontálna vrtuľa sa síce vysunie automaticky, ale chvostovú časť so stabilizačnými krídelkami je nutné preklopiť manuálne. Celé to trvá asi desať minút.

Potom sa dá do práce tlačná vrtuľa a elektromotor roztočí na začiatku letu veľký rotor. Neskôr sa už rotor otáča len prúdením vzduchu. Kabína poskytuje miesto dvom cestujúcim. Veľký komfort tu však asi nebude. A to ani akustický. Holandský výrobca tvrdí, že hlučnosťou v interiéri pripomína Liberty malé lietadlá. Rozhodne to však má byť tichší ako klasických helikoptéry. A to je prijateľná daň za neuveriteľnú univerzálnosť tohto stroja. Podľa PAL-V budete na bezpečný štart a pristátie potrebovať priestor dlhý od 90 do 200 metrov.

Prvé kusy zamieria k zákazníkom už v roku 2018. Samozrejme, nepôjde o lacnú hračku. Prvá 90-kusová séria s karbónovými doplnkami a koženým čalúnením označená ako Pionner Edition má cenu stanovenú na 499 000 eur. V cene je ale aj školenie. Neskôr majú prísť lacnejšie základné verzie s cenou do 300 000 eur. Za tieto peniaze by ste si už možno mohli obstarať auto aj malé lietadlo, lenže čaro je práve v tom, že po pristátí môžete pokračovať v ceste ďalej až do cieľa. A to žiadne lietadlo nedokáže. No a auto? To sa zas nikdy nenaučí lietať.
PAL-V Liberty - 2017
PAL-V Liberty - 2017
+4PAL-V Liberty - 2017

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 16 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #lietajúce auto
Články podľa značiek