V Peugeote otvárajú šampanské. V predvečer prvého novinárskeho dňa autosalónu v Ženeve vyhlásili totiž výsledky európskej ankety Car of the Year 2017 (COTY). Víťazom sa stal nový crossover Peugeot 3008. Nebolo to len také víťazstvo. V tlačovej správe organizácie sa doslova píše, že francúzska novinka sa stala „miláčikom“ poroty. Peugeot 3008 získal spolu 319 bodov a až 21 novinárskych nominácií na prvú priečku.
Peugeot presvedčil odbornú jury tým, ako suverénne zareagoval na rastúci segment crossoverov a SUV a aký veľký pokrok spravila tritisícosmička v porovnaní s predchádzajúcou generáciou. Porota ocenila štýlový dizajn, priestranný interiér, veľký kufor, ľahkú platformu EMP2, ktorá zaručuje novinke nízku hmotnosť a efektivitu, prísľub príchodu plug-in hybridnej verzie, 5-hviezdičkovú bezpečnosť a najmä druhú generáciu i-Cockpitu s digitálnym prístrojovým panelom. Jury konštatovala, že to, čo bolo predtým terčom kritiky, sa stalo postupne prednosťou.
Pre Peugeot ide o veľký úspech, pretože sa mu podarilo v histórii ankety datovanej od roku 1964 získať zlato už piatykrát, pričom naposledy pred troma rokmi s Peugeotom 308. Jediný model, ktorý dýchal tritisícosmičke na krk, bol taliansky športový sedan Alfa Romeo Giulia na striebornej priečke. Giulia si zaknihovala 296 bodov a 19 nominácií na prvé miesto. Odstup teda nebol veľký. Pre bronzový Mercedes-Benz triedy E to však už neplatí. Na konte má presne o 123 bodov menej.
I tak ide o úspech vzhľadom na skutočnosť, že drahé prémiové modely nemávajú v ankete COTY na ružiach ustlané. Takže podobne je to aj s luxusným švédskym sedanom a kombi vyššej triedy Volvom S90/V90 (172 b.), ktoré zaostávalo za stuttgartskou konkurenciou o 25 bodov. Zvyšok finálovej sedmičky patrí Citroënu C3 (166 b.), Toyote C-HR (165 b.) a Nissanu Micra (135 b.) Malé autá teda tento rok príliš „nezahviezdili“, hoci v minulosti patrili zväčša k horúcim kandidátom.
Svedčí to tak trochu aj o zmene preferencií zákazníkov, masívne prechádzajúcich z klasických segmentov ku crossoverom, čo sa mohlo prejaviť aj na vkuse poroty. Mimochodom, tvorí ju 58 novinárov z celej Európy. Slovensko v nej zatiaľ zástupcu nemá.
Výsledky ankety Car of the Year
Model | Počet bodov |
---|---|
Peugeot 3008 | 319 |
Alfa Romeo Giulia | 296 |
Mercedes-Benz E | 197 |
Volvo S90/V90 | 172 |
Citroën C3 | 166 |
Toyota C-HR | 165 |
Nissan Micra | 135 |
Predchádzajúci víťazi
Rok | Víťaz |
---|---|
2017 | Peugeot 3007 |
2016 | Opel Astra |
2015 | Volkswagen Passat |
2014 | Peugeot 308 |
2013 | Volkswagen Golf |
2012 | Opel Ampera |
2011 | Nissan Leaf |
2010 | VW Polo |
2009 | Opel Insignia |
2008 | Fiat 500 |
2007 | Ford C-Max |
2006 | Renault Clio |
2005 | Toyota Prius |
2004 | Fiat Panda |
2003 | Renault Mégane II |
2002 | Peugeot 307 |
2001 | Alfa Romeo 147 |
2000 | Toyota Yaris |
1999 | Ford Focus |
1998 | Alfa Romeo 156 |
1997 | Renault Mégane Scénic |
1996 | Fiat Bravo/Brava |
1995 | Fiat Punto |
1994 | Ford Mondeo |
1993 | Nissan Micra |
1992 | VW Golf III |
1991 | Renault Clio |
1990 | Citroen XM |
1989 | Fiat Tipo |
1988 | Peugeot 405 |
1987 | Opel Omega |
1986 | Ford Scorpio |
1985 | Opel Kadett |
1984 | Fiat Uno |
1983 | Audi 100 |
1982 | Renault 9 |
1981 | Ford Escort |
1980 | Lancia Delta |
1979 | Simca Horizont |
1978 | Porsche 928 |
1977 | Rover 3500 |
1976 | Simca 1307 |
1975 | Citroën CX |
1974 | Mercedes-Benz 450 SE |
1973 | Audi 80 |
1972 | Fiat 127 |
1971 | Citroën GS |
1970 | Fiat 128 |
1969 | Peugeot 504 |
1968 | NSU Ro 80 |
1967 | Fiat 124 |
1966 | Renault 16 |
1965 | Austin 1800 |
1964 | Rover 2000 |