Ženeva 2017: Toto je 40 TOP premiér autosalónu – od N po V

V druhej časti návštevy hál švajčiarskeho Palexpa pokračujeme várkou ďalších dvadsiatich automobilových premiér. Začíname projektom NanoFlowcel a končíme Volvom.

10.03.2017 12:00
Škoda Octavia RS 245 Foto:
Škoda predstavila na ženevskom autosalóne najvýkonnejšiu Octaviu všetkých čias. Volá sa RS 245 a pod kapotou ukrýva motor 2,0 TSI s výkonom 180 kW.
debata (2)

NanoFlowcell Quant 48Volt

Toto je elektrický zázrak zo Švajčiarska. Má štyri elektromotory, výkon presahujúci 560 kW a úplne novú generáciu tekutých článkov, v ktorých prebieha bi-iontová reakcia. Celý elektrický systém pracuje s napätím len 48 V, takže nie je nebezpečný. Bežné elektromobily používajú totiž napätie 400 až 800 voltov. Obrovský dojazd, vraj až 1 000 km, zabezpečuje zásoba dvoch nádrží elektrolytu s objemom 150 až 200 litrov. Pôsobivé 2+2-miestne kupé s krídlovými dverami by malo zvládať šprint na stovku za 2,4 sekundy a dosiahnuť maximálnu rýchlosť 300 km/h, čo je doteraz nevídaná hodnota. Autori však tvrdia, že im ide najmä o ekológiu. Odpadom zložitej chemickej reakcie je totiž len vodná para a soľ, ktorá sa ukladá vo filtri s výmenným cyklom 10 000 km. Takže tu máme možno revolúciu v elektrickej mobilite.
Nano Flowcell Quant 48Volt Concept Foto: GIMS
Nano Flowcell Quant 48Volt Concept Nano Flowcell Quant 48Volt Concept

Opel Crossland X

Nový crossover Opela sa má postaviť pod úspešnú Mokku X. Prekážať by si nemali, hoci na dĺžku stráca novinka len 70 mm (4 210 mm). Nepočíta totiž s pohonom oboch náprav. Skôr sa sústreďuje na variabilitu interiéru a veľký kufor s objemom 410 litrov. To je viac, než zvláda Mokka X. Ide teda o neortodoxného nástupcu Merivy. Sedadlá v druhom rade sú posuvné, takže kufor môže vzrásť o ďalších 110 litrov. Palubná doska s 8-palcovým rozhraním IntelliLink pripomína novú Astru. Na palube sú autonómne brzdy a ďalšie asistenčné systémy. Novinka vznikla v spolupráci s koncernom PSA, takže neprekvapí, že bude mať francúzskeho súrodenca z dielne Citroënu, ani to, že využíva novú platformu a 3-valcové motory 1,2 PureTech či diesel 1,6 HDi.

Opel Crosland X Foto: GIMS
Opel Crosland X Opel Crosland X

Opel Insignia Grand Sport/Sport Tourer

Opel prichádza po dlhých ôsmich rokoch s novou vlajkovou loďou. Dal si na nej záležať. Novinka má siluetu kupé, takže prívlastok Grand Sport jej rozhodne svedčí. Dĺžka síce ostala na pôvodných 4 830 mm, no na rázvore ich pribudlo až 92. Odpor vzduchu klesol na Cd 0,26 a hmotnosť až o neuveriteľných 170 kg. Kabína ponúkne viac priestoru a kompatibilitu s multimédiami. Novinkou sú svetlá Matrix LED so 16 diódami. V kufri nájdeme 490 litrov, ale v prípade kombi až 520 a po sklopení sedadiel maximálne 1 640 litrov, čo je o 100 viac ako v minulosti. Pod kapotou budú pracovať 4-valec 1,5 EcoTec Turbo (121 kW) a 2,0 EcoTec. Diesely zastúpia motory 1,6 CDTi a 2,0 CDTi, vybavené jedným alebo dvoma turbami. V ponuke nebude chýbať 8-stupňový automat ani pohon 4×4.

Opel Insignia Grand Sport Foto: GIMS
Opel Insignia Grand Sport Opel Insignia Grand Sport

Pagani Huayra Roadster

Talianska manufaktúra dokázala priam nemožné. Postavila otvorenú verziu superšportu Huayra, ktorá je ľahšia ako kupé. Podieľa sa na tom nový karbónovo-titánový kompozit Carbo-Triax HP52. Výsledkom je hmotnosť 1 280 kg, teda o 80 kg nižšia. Zákazníci môžu voliť buď karbónový priehľadný hard-top so strešným oknom, alebo plátennú strechu, ktorú je možné nosiť so sebou. Spolu s roadsterom prišlo aj mnoho exteriérových retuší, a najmä modernizovaný, dvakrát preplňovaný šesťlitrový 12-valec z dielne AMG. Má názov M158 a jeho výkon vzrástol na 569 kilowattov. Potom neprekvapí, že Roadster je rýchlejší než kupé, i keď dynamické parametre ostali pod pokrievkou. Za túto hračku zaplatia záujemcovia astronomických 2 280 000 eur.

Pagani Huayra Roadster Foto: GIMS
Pagani Huayra Roadster Pagani Huayra Roadster

Italdesign Automobili Speciale

Slávne talianske štúdio Italdesign patrí už roky pod krídla koncernu VW, len akosi nemá prácu ani výstupy. Teraz prichádza s novou víziou stavby limitovaných superšportov prostredníctvom divízie Automobili Speciale. Prvým výsledkom je karbónovo-hliníkové kupé na základoch, ktoré používa Lamborghini Huracan alebo Audi R8. Preto neprekvapí centrálne umiestnený 10-valec s objemom 5,2 litra. Výkon nepoznáme, zato Italdesign uviedol, že kupé inšpirované tvarmi talianskych GT s dĺžkou 4 847 mm, pokorí stovku za 3,2 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 330 km/h. Vzniknúť má len päť exemplárov.

Italdesign Automobili Speciale Foto: GIMS
Italdesign Automobili Speciale Italdesign Automobili Speciale

Kia Niro PHEV

Kórejci sa pustili do hybridov a elektromobilov vo veľkom štýle. Kia po Nire priviezla do Ženevy aj novú verziu PHEV. Tá má síce rovnaký zážihový motor s objemom 1,6 litra pracujúci v Atkinsonovom cykle, ale pôvodný akumulátor s kapacitou 1,56 kWh nahradili li-ion batérie so zásobou až 8,9 kWh. Pre kompaktný hatchback s prvkami crossoveru to znamená elektrický dojazd do vzdialenosti 55 km. Pomáha mu v tom nový elektromotor s výkonom zvýšeným na 44,5 kW, namiesto súčasných 32. Dynamika je slušná. Niro PHEV akceleruje na stovku za 10,8 sekundy, čo je o sedem desatín rýchlejšie ako pri bežnom hybride. Spotrebu zatiaľ nepoznáme, pohybovať by sa ale mohla na úrovni dvoch až troch litrov.

Kia Niro PHEV Foto: GIMS
Kia Niro PHEV Kia Niro PHEV

Peugeot Instinct Concept

Hlavné sériové novinky si Peugeot „vystrieľal“ už vlani, a tak prichádza do Ženevy aspoň s nádherným konceptom Instinct. Štúdia dlhšia než Peugeot 308 SW má nádherné hladké línie a aktívne aerodynamické prvky. Tak ako sa na koncept patrí, zadné dvere sú protismerné a stredový stĺpik chýba. Instinct je vybavený autopilotom, takže jeho responzívny i-Cockpit je vybavený nielen obrovskými displejmi, ale aj zasúvateľným volantom a pedálmi pre režim autonómnej jazdy. Navyše zbiera dáta z osobného cloudu majiteľa, takže sa učí jeho zvyklostiam a prispôsobuje jeho potrebám. Aj pri autonómnej jazde dokáže ponúknuť dynamický jazdný štýl Autonomous Sharp. Instinct poháňa plug-in hybridná sústava s výkonom 220 kW.

Peugeot Instinct Concept Foto: GIMS
Peugeot Instinct Concept Peugeot Instinct Concept

Pininfarina H600

Slávna talianska karosáreň Pininfarina už nemá zďaleka toľko práce, ako v minulosti, keď tvorila dizajn pre Ferrari či Peugeot. Teraz sa venuje konceptu luxusného elektromobilu s predĺženým dojazdom. A to už vlastne po druhýkrát, ak si spomeniete na štúdiu Cambiano z roku 2002. Aj nový luxusný sedan s protismernými zadnými dvermi je vybavený elektromotormi s výkonom 588 kW. Úlohu generátora na seba prevzala plynová turbína, ktorá zvýši celkový dojazd až na 1 000 km. Limuzína s hmotnosťou 1 800 kg má pritom akcelerovať na stovku za 2,9 sekundy a dosiahnuť maximálnu rýchlosť 250 km/h.

Pininfarina H600 Concept Foto: GIMS
Pininfarina H600 Concept Pininfarina H600 Concept

Porsche Panamera Sport Turismo

Trvalo to päť rokov od predstavenia konceptu Panamera Sport Turismo, kým prišlo Porsche so svojím prvým kombi, ktorému asi lepšie svedčí prívlastok Shooting Brake. Formát sa síce menil len nepatrne, ale od stredných stĺpikov je karoséria prakticky úplne nová. Predĺžená, jemne zvýšená strecha (+ 5 mm) a prudší sklon zadných stĺpikov sa postarali o väčší batožinový priestor s objemom 550 a po sklopení operadiel delených v pomere 40:20:40, až 1 390 litrov. Svetovú premiéru má v Sport Turisme aktívny strešný spojler PPA, ktorý dokáže zvýšiť prítlak o 50 kg alebo brániť turbulenciám pri otvorenej streche. V ponuke budú všetky motorické verzie vrátane plug-in hybridu 4 E-Hybrid s výkonom 340 kW či dieselu (310 kW).

Porsche Panamera Sport Turismo Foto: GIMS
Porsche Panamera Sport Turismo Porsche Panamera Sport Turismo

Range Rover Velar

Nové SUV vyplní obrovskú medzeru medzi malým Range Roverom Evoque a Range Roverom Sport. Využije platformu iQ(Al) s rázvorom 2 874 mm, spoločnú s Jaguarom F-Pace. Prekonáva ho však komfortom, výkonmi a terénnymi schopnosťami. A napokon aj dĺžkou 4 803 mm. Nádherný dizajn okorenia laserové svetlá a dvojfarebný lak. V interiéri debutuje nové rozhranie Touch ProDuo s dvoma 10-palcovými monitormi, cez ktoré sa ovláda aj systém Terrain Response 2. Nechýba digitálny prístrojový panel. V teréne využije Velar sériovú štvorkolku, aktívny diferenciál či pneumatické odpruženie schopné zväčšiť svetlú výšku až na 251 mm. Na trh dorazí Velar s piatimi motormi, z toho troma z rodiny Ingenium s výkonom od 132 do 280 kW, a 8-stupňovými automatickými prevodovkami.

Range Rover Velar Foto: GIMS
Range Rover Velar Range Rover Velar

Renault Captur

Po štyroch rokoch tu máme facelift veľmi úspešného crossoveru Captur. Má nové nárazníky a masku, ktorou sa snaží priblížiť novšiemu a väčšiemu Kadjaru. Svetlá môžu byť vybavené technológiou LED Pure Vision a céčkovou grafikou denných diód. V palete farieb pribudli odtiene oranžová Atacama Orange a modrá Ocean Blue. Nové sú aj 16– a 17-palcové disky Emotion a Explore. Interiér možno osviežiť piatimi farebnými paketmi. Pod kapotou ostanú pravdepodobne pôvodné motory od trojvalca 0,9 TCe a štvorvalca 1,2 TCe až po diesel 1,5 dCi s výkonmi od 66 do 88 kW.

Renault Captur Foto: GIMS
Renault Captur Renault Captur

Seat Ibiza

Nová generácia hatchbacku je vôbec prvým modelom koncernu VW postaveným na úplne novej platforme MQB A0. To znamená veľký generačný skok. Na dĺžku (4 059 mm) síce ubudli dva milimetre zato rázvor narástol (2 556 mm) o 95 mm a v šírke (1 780 mm) ich pribudlo 87. Výsledkom je stabilný postoj a veľká kabína s kufrom, ktorý ponúka 355 litrov, čo je o 63 viac ako v minulosti. Seat už nepočíta s 3-dverovou verziou, aj preto sa nový hatchback tvári tak trochu ako kupé. Pridáva full-LED svetlá či 18-palcové disky. Po prvýkrát bude Ibiza vybavená voličom jazdných režimov, 8-palcovým multimediálnym systémom, autonómnymi brzdami či adaptívnym tempomatom. Pod kapotou uvidíme 3-valec 1,0 TSI (70, 85 kW), diesel 1,6 TDI (60, 70, 85 kW) a neskôr aj úplne nový benzínový motor 1,5 TSI (110 kW).

Seat Ibiza Foto: GIMS
Seat Ibiza Seat Ibiza

Subaru XV

Po predstavení novej Imprezy v USA a Japonsku, ale tiež konceptu XV vlani v Ženeve, prichádza Subaru do Európy konečne so sériovým crossoverom. Tak ako jeho súrodenci je postavený na novej platforme, ktorá prináša novinke o 70 % vyššiu torznú tuhosť. Má ale zvýšenú svetlosť podvozka až na 220 mm, čo je blízke plnohodnotným SUV. Dizajn je naďalej pomerne konzervatívny. Viac emócií môžu priniesť nové laky – šedý Cool Grey Khaki a oranžový Sunshine Orange. V interiéri nájdeme nové 8-palcové rozhranie kompatibilné so smartfónmi. Pod kapotou je zatiaľ jediný motor – benzínový boxer s objemom dvoch litrov, pochopiteľne spojený s pohonom Symmetrical AWD, navyše doplneným o trakčný systém X-Mode. Nakláňanie karosérie je zredukované o 50 %. Lepšiu ovládateľnosť má priniesť skrátený prevod riadenia.
Subaru XV Foto: GIMS
Subaru XV Subaru XV

Suzuki Swift

Suzuki dokončuje v Ženeve kompletnú modelovú obnovu novým Swiftom, postaveným na platforme Heartect, spoločnej s Balenom a Ignisom. Aj vďaka nej je hmotnosť základnej verzie len neuveriteľných 840 kg, čo je o 120 kg menej! Na dĺžke síce ubudlo 10 mm (3 840 mm), ale rázvor (2 450) narástol o rovných 20. Kabína má ponúknuť viac miesta a o 44 litrov väčší kufor s objemom 254 l. Dynamickejší dizajn s veľkou maskou a „plávajúcou“ strechou dopĺňajú príplatkové full-LED svetlá. Jazdiť bude na 15– alebo 16-palcových diskoch. Multimediálne rozhranie používa displej s uhlopriečkou sedem palcov. Diesel už pod kapotou nenájdete. Benzínový 3-valec 1,0 BoosterJet a 4-valec 1,2 DuelJet totiž doplní mikrohybrid SHVSA kombinovaný s oboma motormi a prevodovkou CVT. Pre 1,0 BoosterJet je pripravený 6-stupňový automat s hydrodynamickým meničom. Raritou sa stane pohon oboch náprav AllGrip.

Suzuki Swift Foto: GIMS
Suzuki Swift Suzuki Swift

Škoda Octavia RS 245

Spolu s faceliftom „štvorokej“ Octavie dorazila do Ženevy aj najsilnejšia verzia všetkých čias – ostré predvedenie RS 245. Číslovka pochopiteľne označuje výkon motora 2,0 TSI. Svojich 180 kW posiela na predné kolesá buď cez 6-stupňový manuál, alebo 7-stupňové DSG, vždy však s pomocou samosvorného diferenciálu VAQ. RS 245 má o 14 mm nižší podvozok a o 36 mm širší rozchod. Štandardne obúva 19-palcové disky. Novinkou sú adaptívne tlmiče DCC. Exteriéru nechýba aerodynamický paket a čierne doplnky. Vnútri nájdeme anatomické sedadlá s integrovanými opierkami. Najvýkonnejšia Octavia šprintuje na stovku za 6,6 s, čo je zlepšenie o tri desatinky. Dostupná bude aj praktická verzia Combi, ktorá potrebuje v rovnakej disciplíne o desatinu sekundy viac.

Škoda Octavia RS 245 Foto: GIMS
Škoda Octavia RS 245 Škoda Octavia RS 245

Škoda Rapid/Spaceback

Ani Rapid a Rapid Spaceback sa nevyhli faceliftu. Ten zasiahol predný nárazník a svetlá, ktoré môžu byť vybavené bi-xenónmi a automatickým prepínaním diaľkového režimu. Zadné svetlá majú odteraz dymový efekt a výraznejšiu „céčkovú“ grafiku. Novinkou sú 15-palcové disky kolies Evora, Costa a Vigo, ale aj šestnástky Trius a Torino. Interiér pôsobí kvalitnejšie vďaka novým výplniam dverí, volantu, novej grafike prístrojov a dekoráciám na palubnej doske. Rapid si tiež odteraz rozumie so smartfónmi a vďaka autonómnym brzdám vie zmierniť následky kolízie. Najväčšou novinkou je ale preplňovaný 3-valec 1,0 TSI (66, 81 kW), ktorý nahradí pôvodný 4-valec 1,2 TSI. Ostatné agregáty preberá z predchodcu.

Skoda Rapid Foto: GIMS
Skoda Rapid Skoda Rapid

Toyota Yaris

Malý Yaris podstúpil už druhú modedrnizáciu. Nejde len o retuše. Prináša až 900 inovácií. Už prvý facelift priniesol Yarisu expresívnu tvár v podobe obrovskej masky “X“. A tentoraz išli dizajnéri ešte ďalej. Nové sú nárazníky, kapota aj svetlá, tie zadné dokonca delené. Na výber sú 15– a 16-palcové disky a nové laky Hydro Blue či Tokyo Red a tiež dvojfarebné lakovanie karosérie. Interiér prináša prepracovaný prístrojový panel so 4,2-palcovým farebným TFT displejom a modrým podsvietením. Toyota sľubuje menej vibrácií a vyšší akustický komfort, najmä hybridu. Najväčšou bombou je ale nový 4-valec 1,5 VVT-iE (82 kW), nahrádzajúci motor 1,33 VVT-i. Je schopný pracovať v Atkinsonovom cykle a spotrebuje o 12 % menej paliva, teda asi 4,8 litra benzínu na 100 km.

Toyota Yaris Foto: GIMS
Toyota Yaris Toyota Yaris

Volvo XC60

Druhá generácia SUV XC60 prichádza po dlhých deviatich rokoch a tomu zodpovedajú aj zmeny. Základom je platforma SPA, odvodená z väčšieho XC90. Silne inšpirovaný je ním aj dizajn, má však prudší sklon spodnej línie okien. Podobne je to v interiéri s veľkým dotykovým rozhraním Sensus, digitálnym prístrojovým panelom a dekoráciami s diamantovým výbrusom á la Orrefors. Bezpečnostnou novinkou je systém Oncoming Lane Mitigation, ktorý dokáže zasiahnuť v prípade hroziacej čelnej kolízie tým, že upraví smer.Poloauto­matické riadenie Pilot Assist dokáže asistovať až do rýchlosti 130 km/h. Pod kapotou budú pracovať výlučne dvojlitrové 4-valce Drive-4. Naftu zastúpia motory D4 (140 kW) a D5 (173 kW). Benzínovú ponuku tvorí verzia T5 (187 kW) a T6 (235 kW) s kompresorom. Na vrchole pyramídy zaujme miesto plug-in hybrid T8 (300 kW).

Volvo XC60 Foto: GIMS
Volvo XC60 Volvo XC60

Volkswagen Arteon

Na jeseň 2015 predstavil VW koncept Arteon, ktorý bol predzvesťou nástupcu Volkswagenu CC. A do Ženevy teraz dorazil v nie príliš odlišnej sériovej verzii. Postavený je na platforme MQB s rázvorom 2 841 mm, čo je na chlp presne so Škodou Superb. Expresívne línie presahujú na dĺžku Passat o 94 mm, zároveň je však Arteon o 28 mm nižší. Interiér vychádza z Passatu, pridáva ale 9,2-palcové rozhranie ovládané gestami. Pod obrovské výklopné veko sa zmestí 563 až 1 557 litrov batožín. K dispozícii bude športový paket R-Line s ešte výraznejšími svetlami a nárazníkmi. Pod kapotou sa objaví úplne nový štvorvalec 1,5 TSI Evo (110 kW) a nad ním 2,0 TSI (140 kW, 206 kW). Naftové motory zastúpi agregát 2,0 TDI (110, 140, 176 kW). K dispozícii budú 7-stupňové prevodovky DSG a pohon oboch náprav 4Motion.

VW Arteon Foto: GIMS
VW Arteon VW Arteon

VW Tiguan Allspace

Allspace nie je ničím iným ako predĺženou verziou známeho Tiguanu s troma radmi sedadiel. V porovnaní s 5-miestnou verziou narástol Allspace do dĺžky (4 701 mm) o 110 a na rázvore (2 790 mm) až o 215 mm. Stále je však o 94 mm kratší ako Touareg. Okrem dvoch cestujúcich navyše dokáže tiež ponúknuť kufor s objemom 760 litrov a po sklopení aj druhého radu celkových 1 920 litrov pre náklad. Volkswagen tak nedal príliš veľa priestoru vyniknúť Škode Kodiaq. Dizajnu Tiguanu ale predĺženie extra nepomohlo. Český „brat“ vyzerá efektnejšie. Paleta motorov sa nemení. Máme tu 4-valec 1,4 TSI (110 kW) a 2,0 TSI (132, 162 kW) a dvojlitrové diesely 2,0 TDI (110, 140 kW). Jedinou novinkou je najvýkonnejší diesel 2,0 bi-TDI (176 kW) z Passatu.

VW Tiguan Allspace Foto: GIMS
VW Tiguan Allspace VW Tiguan Allspace

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #autosalón Ženeva 2017
Články podľa značiek