Ikonický Mercedes 300 SL stál 40 rokov v hangári. Mieri na predaj

11.03.2017 07:00

Legendárny Gulwing je extrémne ceneným veteránom a vlastne aj večnou ikonou automobilovej histórie. Nestáva sa preto často, aby sa na trhu objavil nejaký, o ktorom nik nevie. Zreštaurované exempláre si totiž majitelia chránia ako oko v hlave. Teraz sa však jeden objavil. A mieri na aukciu. Stál 40 rokov zakrytý plachtou v hangári.

Prekrásny Mercedes-Benz Gullwing prežil...
Prekrásny Mercedes-Benz Gullwing prežil posledných štyridsať rokov svojho života v hangári s lietadlami, dokonale zakrytý plachtou. Tá ho doslova zakonzervovala. Autor: Gooding & Company

Mercedes-Benz 300 SL, prezývaný pre svoje krídlové dvere Gullwing, ohromil svet v roku 1954. Bol doslova zjavením a zatienil mnohé vtedajšie britské či talianske kupé. Napokon, vychádzal z okruhového špeciálu, ktorý si stihol zaknihovať víťazstvo v dvadsaťštyri­hodinovke Le Mans už v roku 1952. Za jeho volantom vtedy sedeli Hermann Lang a Fritz Ries. S nápadom postaviť civilnú verziu prišiel známy americký díler Mercedesu-Benz Max Hofman. To sa aj stalo. Celkovo vyrobila stuttgartská automobilka v rokoch 1954 až 1963 presne 1 858 exemplárov. Samozrejme, mnohé z nich skončili počas šiestich dekád v šrote.

Nemožno sa preto čudovať, že Gullwing je nesmierne vzácnym a vyhľadávaným veteránom. Ceny zrenovovaných exemplárov sa pohybujú na dražbách okolo pol milióna eur. Za Mercedesom zrekonštruovaný solitér najstaršieho z existujúcich kupé, navyše s hliníkovou karosériou, zaplatil však pred dvoma rokmi na aukcii v Arizone anonymný kupec dokonca astronomických 3,23 milióna eur! Voľných kusov teda ubúda, a tie ktoré sú známe, si šťastní majitelia chránia ako oko v hlave. Len občas sa objaví správa o aute, o ktorom v podstate nik nevedel.

Objavený exemplár bol vyrobený 23. februára...
Objavený exemplár bol vyrobený 23. februára 1955. Mal príplatkový červený lak a čalúnenie, ale tiež zakrytý podvozok pre zlepšenie aerodynamiky. Autor: Gooding & Company

A to je presne prípad červeného exemplára, ktorý zišiel z výrobných liniek 23. februára 1955. Je opäť na svetle sveta, je v obdivuhodne dobrom stave a mieri do aukcie. Jeho príbeh sa odohral v USA. V roku 1955 si ho kúpil Sigurd Nygren. Tento muž vyrástol aj so svojím bratom Albertom v sirotinci komunity Svensen na pobreží amerického Oregonu. Napriek ťažkému detstvu vstúpil Sigurd vo svojich osemnástich rokoch do služieb U. S. Merchant Marines, teda amerického civilného námorníctva. A popritom si urobil aj pilotnú licenciu. Lietanie ho uchvátilo natoľko, že sa neskôr začal živiť ako pilot.

Na odometri má tento zachovalý kus len čosi...
Na odometri má tento zachovalý kus len čosi vyše 31 000 míľ. Autor: Gooding & Company

Na svojich cestách sa raz vo voľnom čase prechádzal Sigurd po Los Angeles. A natrafil aj na predajňu slávneho Maxa Hoffmana. Ako inak, v dílerstve bolo hlavnou hviezdou vtedy novučičké 6-valcové kupé Mercedes-Benz 300 SL. Mladého pilota toto auto doslova očarilo, najmä krídlovými dverami. A keďže sa mu s lietaním darilo, rozhodol sa, že si ho kúpi. Pôvodne chcel dať prednosť odľahčenej verzii, ktorá vážila vďaka hliníkovej karosérii o 80 kg menej, ale na tú bolo nutné čakať. Lenže Sigurd nemal dosť trpezlivosti, auto chcel mať čo najskôr v garáži, a tak si vybral v predajni vystavený exemplár.

Do interiéru si jeho majiteľ namontoval...
Do interiéru si jeho majiteľ namontoval výškomer, bol predsa letec. V šesťdesiatych rokoch pribudol aj magnetofón, čo bola v tom čase skutočná rarita. Autor: Gooding & Company

Aj ten však stál za to. Mal príplatkový červený lak, špeciálne červené čalúnenie a tiež zakrytý podvozok, ktorý zlepšoval aerodynamiku. Pod kapotou trónil radový 6-valec s objemom tri litre, ktorý dával vďaka vstrekovaniu Bosch 156 kW. Sigurd Nygren však nezaprel svoj vzťah k lietaniu. Auto doplnil o spätné zrkadlo s teplomerom, výškomer, odhmlievanie čelného okna, používané v lietadlách, ale tiež cúvacím svetlom na nárazníku, ktoré sa zapínalo spínačom na palubnej doske. V šesťdesiatych rokoch si dokonca doprial vtedy vzácny magnetofón eight-track, napojený na šesť reproduktorov.

Stav auta je napriek veku 61 rokov naozaj...
Stav auta je napriek veku 61 rokov naozaj vynikajúci. Takže odhadovaná cena milión dolárov neprekvapí. Autor: Gooding & Company

S autom jazdil celých 21 rokov. A musel ho doslova milovať, dokonca až tak, že bežne používal iné autá, aby ho príliš neopotreboval. Takže v roku 1976 mal náš červený exemplár na tachometri len 31 293 míľ, čo je približne 50 270 km. Priemerne tak Sigurd absolvoval ročne za jeho volantom len 2 400 km. Auto bolo teda aj napriek pokročilému veku v relatívne dobrom stave, ale v roku 1976 mu nebola za nie presne známych okolností obnovená registrácia. Majiteľ ho preto zaparkoval do hangára k svojim ďalším vášňam, dvom vlastným lietadlám, a prikryl ho plachtou. Vtedy sa pre toto krásne kupé zastavil čas.

Gullwing odvtedy neabsolvoval ani jediný kilometer. Potvrdili to aj nájomníci vedľajších hangárov, keď v roku 2013 Sigurd Nyger zomrel. Po tom ako o tri roky neskôr zomrela aj Sigurdova manželka Rosalia, sa auto stalo predmetom dedičského konania. Plachtu z neho po 41 rokoch stiahol nevlastný syn Wally Rogers, spolu s expertmi aukčného domu Gooding & Company, ktorí ho preskúmali. V interiéri našli dokonca výtlačok magazínu The Star z roku 1961, ktorý má sám osebe nejakú tú zberateľskú hodnotu. Stav bol prekvapujúco dobrý, plachta a suchý hangár dokázali slávne auto ochrániť pred zničujúcou koróziou.

A čo je ešte dôležitejšie, všetky súčiastky sú pôvodné. Renovácia nemusí byť extrémne náročná, a tak neprekvapí odhadovaná cena od 900-tisíc do 1,1 milióna dolárov. Sigurdovej rodine môže byť ľúto jedine to, že v časoch svojej mladosti nebol trpezlivejší a nepočkal si na odľahčenú hliníkovú verziu. Z tej bolo totiž vyrobených len 29 exemplárov, čo by zdvihlo cenu minimálne na dvojnásobok, ak nie na viac.

Mercedes-Benz 300 SL 1955 - 40 rokov v
		hangári

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Veterán #Mercedes-benz 300 SL #Mercedes-Benz
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
27. 3. 2017zlacnenie1.132 €zlacnenie1.268 €
20. 3. 2017zlacnenie1.137 €zlacnenie1.273 €
13. 3. 2017zlacnenie1.153 €zlacnenie1.289 €
6. 3. 2017zlacnenie1.169 €zlacnenie1.307 €
27. 2. 2017zlacnenie1.172 €zlacnenie1.319 €
20. 2. 20171.173 €1.331 €
13. 2. 2017zdraženie1.173 €zdraženie1.331 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk