Mercedes-Benz 300 SL, prezývaný pre svoje krídlové dvere Gullwing, ohromil svet v roku 1954. Bol doslova zjavením a zatienil mnohé vtedajšie britské či talianske kupé. Napokon, vychádzal z okruhového špeciálu, ktorý si stihol zaknihovať víťazstvo v dvadsaťštyrihodinovke Le Mans už v roku 1952. Za jeho volantom vtedy sedeli Hermann Lang a Fritz Ries. S nápadom postaviť civilnú verziu prišiel známy americký díler Mercedesu-Benz Max Hofman. To sa aj stalo. Celkovo vyrobila stuttgartská automobilka v rokoch 1954 až 1963 presne 1 858 exemplárov. Samozrejme, mnohé z nich skončili počas šiestich dekád v šrote.
Nemožno sa preto čudovať, že Gullwing je nesmierne vzácnym a vyhľadávaným veteránom. Ceny zrenovovaných exemplárov sa pohybujú na dražbách okolo pol milióna eur. Za Mercedesom zrekonštruovaný solitér najstaršieho z existujúcich kupé, navyše s hliníkovou karosériou, zaplatil však pred dvoma rokmi na aukcii v Arizone anonymný kupec dokonca astronomických 3,23 milióna eur! Voľných kusov teda ubúda, a tie ktoré sú známe, si šťastní majitelia chránia ako oko v hlave. Len občas sa objaví správa o aute, o ktorom v podstate nik nevedel.
A to je presne prípad červeného exemplára, ktorý zišiel z výrobných liniek 23. februára 1955. Je opäť na svetle sveta, je v obdivuhodne dobrom stave a mieri do aukcie. Jeho príbeh sa odohral v USA. V roku 1955 si ho kúpil Sigurd Nygren. Tento muž vyrástol aj so svojím bratom Albertom v sirotinci komunity Svensen na pobreží amerického Oregonu. Napriek ťažkému detstvu vstúpil Sigurd vo svojich osemnástich rokoch do služieb U. S. Merchant Marines, teda amerického civilného námorníctva. A popritom si urobil aj pilotnú licenciu. Lietanie ho uchvátilo natoľko, že sa neskôr začal živiť ako pilot.
Na svojich cestách sa raz vo voľnom čase prechádzal Sigurd po Los Angeles. A natrafil aj na predajňu slávneho Maxa Hoffmana. Ako inak, v dílerstve bolo hlavnou hviezdou vtedy novučičké 6-valcové kupé Mercedes-Benz 300 SL. Mladého pilota toto auto doslova očarilo, najmä krídlovými dverami. A keďže sa mu s lietaním darilo, rozhodol sa, že si ho kúpi. Pôvodne chcel dať prednosť odľahčenej verzii, ktorá vážila vďaka hliníkovej karosérii o 80 kg menej, ale na tú bolo nutné čakať. Lenže Sigurd nemal dosť trpezlivosti, auto chcel mať čo najskôr v garáži, a tak si vybral v predajni vystavený exemplár.
Aj ten však stál za to. Mal príplatkový červený lak, špeciálne červené čalúnenie a tiež zakrytý podvozok, ktorý zlepšoval aerodynamiku. Pod kapotou trónil radový 6-valec s objemom tri litre, ktorý dával vďaka vstrekovaniu Bosch 156 kW. Sigurd Nygren však nezaprel svoj vzťah k lietaniu. Auto doplnil o spätné zrkadlo s teplomerom, výškomer, odhmlievanie čelného okna, používané v lietadlách, ale tiež cúvacím svetlom na nárazníku, ktoré sa zapínalo spínačom na palubnej doske. V šesťdesiatych rokoch si dokonca doprial vtedy vzácny magnetofón eight-track, napojený na šesť reproduktorov.
S autom jazdil celých 21 rokov. A musel ho doslova milovať, dokonca až tak, že bežne používal iné autá, aby ho príliš neopotreboval. Takže v roku 1976 mal náš červený exemplár na tachometri len 31 293 míľ, čo je približne 50 270 km. Priemerne tak Sigurd absolvoval ročne za jeho volantom len 2 400 km. Auto bolo teda aj napriek pokročilému veku v relatívne dobrom stave, ale v roku 1976 mu nebola za nie presne známych okolností obnovená registrácia. Majiteľ ho preto zaparkoval do hangára k svojim ďalším vášňam, dvom vlastným lietadlám, a prikryl ho plachtou. Vtedy sa pre toto krásne kupé zastavil čas.
Gullwing odvtedy neabsolvoval ani jediný kilometer. Potvrdili to aj nájomníci vedľajších hangárov, keď v roku 2013 Sigurd Nyger zomrel. Po tom ako o tri roky neskôr zomrela aj Sigurdova manželka Rosalia, sa auto stalo predmetom dedičského konania. Plachtu z neho po 41 rokoch stiahol nevlastný syn Wally Rogers, spolu s expertmi aukčného domu Gooding & Company, ktorí ho preskúmali. V interiéri našli dokonca výtlačok magazínu The Star z roku 1961, ktorý má sám osebe nejakú tú zberateľskú hodnotu. Stav bol prekvapujúco dobrý, plachta a suchý hangár dokázali slávne auto ochrániť pred zničujúcou koróziou.
A čo je ešte dôležitejšie, všetky súčiastky sú pôvodné. Renovácia nemusí byť extrémne náročná, a tak neprekvapí odhadovaná cena od 900-tisíc do 1,1 milióna dolárov. Sigurdovej rodine môže byť ľúto jedine to, že v časoch svojej mladosti nebol trpezlivejší a nepočkal si na odľahčenú hliníkovú verziu. Z tej bolo totiž vyrobených len 29 exemplárov, čo by zdvihlo cenu minimálne na dvojnásobok, ak nie na viac.