Budú autonómne vozidlá riešiť etické dilemy? Podľa vývojárov nie

K plne autonómnym automobilom má ľudstvo stále ďaleko, no postupne sa k vysnenému cieľu približuje. Po prekonaní technických prekážok začnú do popredia vystupovať filozofické a morálne otázky. Dostanú autá budúcnosti právo rozhodovať o živote a o smrti?

22.03.2017 06:00
Toyota-i Concept-696x391 Foto:
Vedúci oddelenia vývoja a výskumu v Toyote Gill Pratt vyhlásil, že ani jedna automobilka sa ešte nepriblížila k piatej úrovni autonómneho riadenia.
debata (1)

Softvérová podstata autonómneho vozidla sa ukrýva v množstve algoritmov, ktoré riadia jeho činnosť. Ide teda o striktne logické konanie, ktoré naprogramuje človek. Vytváranie algoritmov môže budiť dojem nezáživnej a monotónnej práce, no na programátorov čakajú zákerné otázky, ktorých riešenie môže zohrať kľúčovú úlohu pri implementovaní autonómneho riadenia do bežného života.

Jednou z najťažších úloh bude nájsť riešenie morálnej dilemy, ktorá môže pri zhode okolností nastať. Typickým príkladom filozofickej morálnej dilemy je situácia, keď svojím konaním nemôžeme zabrániť nehode a musíme sa rozhodnúť, koho necháme nažive a koho o život pripravíme. Keby sme mali pred sebou na jednej strane skupinu piatich ľudí a na druhej jednu osobu, strhli by sme volant, aby sme zachránili viacerých za cenu jedného života?

Lenže tým sa filozofické otázky nekončia. Čo keby skupinu tvorili osemdesiatroční ľudia a na druhej strane by stálo malé dieťa? Rozhodli by sme sa rovnako? Pokiaľ ide o ľudí, každý sa rozhodne podľa seba, a to v konkrétnej chvíli. Keď však prevezme zodpovednosť autonómne vozidlo, bude situáciu riešiť podľa zadefinovaných kritérií, ktoré budú navyše vopred známe. O živote a o smrti tak nebude rozhodovať „vyššia moc“ alebo náhoda, ale počítačoví experti.

V bezpečí však nemusí byť ani posádka auta. Prípadná nehoda by mohla ohroziť chodcov, a preto by autonómne vozidlo vystavilo riziku radšej pasažierov v kabíne. Zákazník by si teda kupoval auto, o ktorom by dopredu vedel, že za určitých okolností obetuje jeho život pre záchranu ostatných.

K problému sa vyjadril hlavný technik oddelenia X patriaceho pod Google Andrew Chatham. Myslí si, že spomínané scenáre sú veľmi nepravdepodobné, no nevylučuje, že by mohli v skutočnosti nastať. Podľa A. Chatmana však treba hľadať problém inde. Aby k hraničnej situácii pred nehodou došlo, musí niekto spraviť chybu niekoľko sekúnd predtým. „Hlavnou úlohou autonómneho riadenia je predchádzať chybám spôsobujúcim nehody,“ vysvetľuje A. Chatman.

K otázke pokroku v oblasti autonómneho riadenia sa nedávno vyjadrili aj predstavitelia Toyoty. Vedúci oddelenia vývoja a výskumu v Toyote Gill Pratt vyhlásil, že ani jedna automobilka sa ešte nepriblížila k piatej úrovni autonómneho riadenia (úroveň 5 – cestujúci nemá možnosť zasiahnuť do riadenia – pozn. red.). Keby takéto autá začali jazdiť v premávke, museli by odhadovať správanie vozidiel riadených ľuďmi. Bezpečnosť autonómnej jazdy znižuje prítomnosť vodičov, lebo tí sú náchylní robiť chyby.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Toyota #autonómne riadenie #morálna dilema
Články podľa značiek