
Meno Johna Goodenhougha asi nepoznáte, zato jeho vynález určite áno. Je to vedec, ktorý objavil lítium-iontovú (li-ion) batériu. Na trh sa dostala vďaka Sony v roku 1991 a doslova ovládla svet. Dnes ju má každý vo svojom smartfóne alebo v elektromobile. Odvtedy však nedošlo v oblasti akumulátorov k zásadnej revolúcii. Lenže John Goodenhough sa opäť hlási o oslovo. Napriek veku 94 rokov prichádza s novou generáciou batérií. Tvrdí, že by mohla vyriešiť najväčšie problémy elektromobilov – vysokú cenu, krátky dojazd, dlhu dobu nabíjania a krátku životnosť samotných článkov.
Nový Goodenhoughov akumulátor má vraj trojnásobnú hustotu energie, čo znamená trikrát väčšiu kapacitu. Na rozdiel od li-ion článkov používa na transport lítia medzi anódou a katódou elektrolyty skla, teda nie tekuté, a je ich možné ľahko vyrobiť zo sodíka, ktorého je dostatok a je lacný. Ako alkalický kov je možné použiť aj draslík. Výhodou je aj rýchle dobíjanie v priebehu niekoľkých minút a životnosť až 1 200 nabíjacích cyklov bez akejkoľvek straty kapacity. Navyše nehrozí pri ich používaní a nabíjaní skrat ani požiar. Problémy im nerobia ani nízke teploty. Testované boli až do –60 stupňov Celzia.

„Vyvíjame bezpečný a lacný článok s veľkou kapacitou a dlhou životnosťou. Je vhodný na napájanie elektromobilov alebo na ukladanie elektrickej energie z vetra alebo zo slnka," napísal Goodenhough vo vedeckom magazíne Energy & Environmental Science. Podľa autora by elektromobily s jeho batériami dokázali prejsť na jedno nabitie až tisíc kilometrov, čím by konečne konkurovali vozidlám so spaľovacími motormi a umožnili ľudstvu aby, sa odpútalo od fosílnych palív.
„Veríme, že náš objav vyrieši veľa problémov súčasných akumulátorov a bude rozhodujúci pre rozšírenie áut poháňaných elektrinou,“ dodal Goodenhough. Otázne je, kedy by sa mohla nová generácia batérií dostať na trh. Tým lítium-iontovým to trvalo predlhých jedenásť rokov.