
O novej ruskej prezidentskej limuzíne sa šušká približne od roku 2010. Pred dvoma rokmi však začalo byť vo veci jasnejšie. Po ambíciách ZIL-u či Kamazu dostal prednosť projekt s pracovným označením Cortege, alebo ak chcete Kortež, ktorý bude výsledkom vývoja konzorcia viacerých ruských, ale aj zahraničných spoločností. Vláda ho podporila sumou 400 miliónov eur, takže vzniká priamo z vôle Kremľa. Dnes už vieme, že práce sú vo finálnom štádiu. Veď Vladimir Putin ju má „osedlať“ na budúci rok.

Neskôr to ani nie je možné. Prezidentský mandát sa mu pomaly končí, a je nemysliteľné, že by prvým mužom, ktorý ruský „rolls“ osedlá, mal byť niekto iný. Ak teda neusadne na „trón“ na ďalších šesť rokov. Prirovnanie novinky k britskej značke Rolls-Royce nie je vôbec náhodné. Istú štylistickú príbuznosť dosvedčili už uniknuté snímky z patentového úradu, a teraz ju potvrdili fotografie testovacích prototypov zo Švédska. Áno práve tu v tuhej zime sa podarilo nachytať ruskú vlajkovú loď. Síce s kamuflážou ale nie zas až takou, aby sme si nevedeli urobiť približný obraz. Konkrétne ide o krátku verziu.

Projekt Cortege, za ktorým stoja inžinieri Centrálneho vedeckého automobilového inštitútu NAMI, totiž počíta hneď s niekoľkými verziami. Na spoločnej platforme vznikne nielen samotná pancierovaná prezidentská loď, ale aj kratší sedan, minivan a SUV. Prezidentská flotila by teda mala byť kompletná. Prvá 200-kusová séria, ktorej výrobu spustia ešte pred koncom tohto roka, zamieri do Kremľa. Celkovo má však vzniknúť až 5 000 kusov zo všetkých verzií. A tie poputujú aj k bežným zákazníkom. Práve to má urobiť projekt čiastočne rentabilným. Napokon cena „krátkeho“ sedanu, teda najlacnejšieho modelu Cortege, sa vyšplhá k 184 000 eurám.
Autá budú vybavené 12-valcovým motorom, za vývojom ktorého stojí nemecké Porsche. Vďaka dvojici turbodúchadiel by mal agregát s objemom šesť litrov dávať približne 850 koní, teda asi 600 kW. Túto nádielku bude Putinov konvoj určite potrebovať, pretože všetky vozidlá v službách prezidenta počítajú so zvýšenou ochranou, a teda aj s vysokou hmotnosťou pancierovanej karosérie. Otázkou ostáva len to, prečo Rusi testujú nové auto prezidenta vo Švédsku. Veď ruská zima za tou škandinávskou určite v ničom nezaostáva.