V automobilovom priemysle sa točia miliardy. Napriek tomu je to biznis, kde sa často chodí „po vode“. Stačí niekoľko zlých rozhodnutí a značka či celý koncern sú zrazu v červených číslach. Je to dané tým, že výroba áut má ohromný obrat, ale len malú maržu. Len pre ilustráciu, Volkswagen, aktuálne najväčší výrobca automobilov, „otočil“ vlani 217 miliárd dolárov, ale zarobil „len päť“. Z jedného dolára alebo eura má tak približne iba 2,5 centa. A to musí zamestnávať 610 000 zamestnancov a živiť vývoj či obrovské továrne.
Marže teda nie sú také, ako v prípade biznisu s informačnými technológiami. Výrobcovia smartfónov, napríklad taký Samsung alebo Apple, sú na tom podstatne lepšie. O to dôležitejšie sú manažérske schopnosti ľudí na čele automobilových firiem. Lenže ako ukazuje rebríček najlepšie zarábajúcich šéfov automobiliek, práve tento faktor nemusí mať nič spoločné s odmeňovaním. Na prvých troch priečkach nájdeme totiž vrcholových manažérov v podstate problémových automobiliek.
Jasným príkladom je Mary Barra, šéfka koncernu General Motors. Americký výrobca urobil v posledných rokoch viacero prešľapov. Zničil Saab, z Európy stiahol značku Chevrolet a najnovšie prišiel o európsku divíziu Opel, ktorú nedokázal riadiť efektívne viac ako 16 rokov. Darí sa mu v podstate len v USA a v Číne. Napriek tomu je práve Mary Barra jednotkou nášho rebríčka. Vlani zarobila 22,6 milióna dolárov. Jej plat je síce len dva milióny dolárov, ale k ďalším peniazom prišla prostredníctvom bonusov a kompenzácií. Druhé miesto obsadil šéf Fordu Mark Fields. Na jeho konto putovalo 22,1 milióna dolárov. Pritom Ford rozhodne nezažíva zlaté časy.
Treťou najlepšie zarábajúcou hlavou automobilovej produkcie je kontroverzný Talian Sergio Marchionne, teda šéf koncernu FCA, ktorý združuje značky Fiatu a Chrysleru. Vlani si prišiel na 11,99 milióna dolárov. Pritom taký Fiat ide už roky ku dnu a Sergio hľadá ďalšieho strategického partnera pre fúziu. A kto je štvrtý? Je ním šéf koncernu Volkswagen Matthias Müller, ktorý je azda jediným, ktorý si svojich 10,7 milióna dolárov zaslúži. Kormidlo prevzal tesne po vypuknutí aféry Dieselgate, keď vystriedal Martina Winternkorna, a napriek tomu sa mu podarilo priviesť vlani nemecký koncern na vrchol rebríčka najväčších automobilových producentov sveta.