Škoda Octavia RS a Scout ukázali, že zvládnu naozaj veľa

Predaj novej generácie Škody Octavia je už v plnom prúde, a tak prišiel čas predstaviť aj jej „štvoroké“ verzie. S redakciou sme sa zúčastnili podujatia v testovacom areáli v rakúskom Pachfurte, kde sme vyskúšali, čo športová Octavia RS a terénne ladená Octavia Scout naozaj dokážu.

18.04.2017 06:00
IMG 20170411 121558 Foto:
Predné svetlomety výrazne odlišujú novú generáciu Octavie od modelov Rapid alebo Superb.
debata

Nová Škoda Octavia upútala pozornosť hlavne zovňajškom, keďže vystúpila z dizajnového stereotypu ostatných mladoboleslavských modelov. Reč je hlavne o predných svetlometoch, ktoré novú generáciu Octavie výrazne odlišujú od modelov Rapid alebo Superb. Zmeny sa však udiali aj v interiéri, kde pribudol nový dotykový displej informačno-zábavného systému.

Nová generácia však znamená aj príchod „štvorokých“ verzií RS a Scout. Tie majú prilákať zákazníkov, ktorí od automobilu nižšej strednej triedy očakávajú niečo viac. V prípade Octavie RS je to okrem športového dizajnu zvýšený výkon a možnosť dynamickej jazdy a verzia Scout má ponúknuť terénny výzor a schopnosť prekonávať nespevnené a nerovné cesty. V testovacom areáli v rakúskom Pachfurte sme vyskúšali, či si obe Octavie svoje prídomky zaslúžia.

Škoda Octavia RS

Športová verzia Škody Octavia s označením RS sa vyrába v oboch karosárskych variantoch, teda ako liftback aj kombi. Poháňať ju môže dvojlitrový preplňovaný zážihový motor TSI s výkonom 169 kW (230 k) alebo preplňovaný vznetový agregát TDI s rovnakým objemom a s výkonom 135 kW (184 k). Benzínový motor má maximálny krútiaci moment 350 Nm dostupný v rozmedzí 1 500 až 4 600 otáčok za minútu. Naftový dosahuje maximálny krútiaci moment 380 Nm pri 1 750 ot./min.

Pri slalome v rýchlosti 55 km/h bola... Foto: Markus HEIMBACH
SKODA Octavia RS 3008 Pri slalome v rýchlosti 55 km/h bola stabilnejšia naftová verzia, v ktorej prospech hovorí vyššia hmotnosť a pohon 4x4.

Obe pohonné jednotky možno skombinovať buď so šesťstupňovou manuálnou alebo šesťstupňovou automatickou dvojspojkovou prevodovkou. Všetky kombinácie až na jednu využívajú pohon prednej nápravy. Výnimkou je kombinácia naftového motora a automatickej prevodovky, ktorá je v ponuke len s pohonom všetkých kolies. Od štandardnej Octavie sa verzia RS odlišuje širším rázvorom zadnej nápravy o 30 mm, zníženou svetlou výškou o 15 mm, adaptívnymi tlmičmi DCC a progresívnym riadením.

Počas testovacích jázd sme mali možnosť vyskúšať benzínový variant s manuálnou prevodovkou a naftovú kombi verziu s automatickou prevodovkou DSG. Pri slalome v rýchlosti 55 km/h bola stabilnejšia naftová verzia, v ktorej prospech hovorí vyššia hmotnosť a pohon 4×4. Navyše automatická prevodovka dovoľuje použiť funkciu ideálneho štartu Launch Control.

V slalome na klzkom povrchu sme mali možnosť porovnať schopnosti Octavie zvládať šmyk v rýchlosti 40 km/h pri zapnutom a obmedzenom stabilizačnom systéme ESP. Rozdiel bol badateľný, keďže pri zapnutej stabilizácii dokáže vozidlo spomaľovať, hoci vodič nad ním nemá absolútne kontrolu. Túto schopnosť sme si overili aj pri prejazde zákruty po šmykľavom povrchu.

Od štandardnej Octavie sa verzia RS odlišuje... Foto: Markus HEIMBACH
SKODA Octavia RS 3015 Od štandardnej Octavie sa verzia RS odlišuje širším rázvorom zadnej nápravy o 30 mm, zníženou svetlou výškou o 15 mm, adaptívnymi tlmičmi DCC a progresívnym riadením.

Na provizórnom pretekárskom okruhu sme vyskúšali skutočný potenciál Octavie RS. Kombinácia prudkých zrýchlení a brzdení a prejazd ostrých zákrut jednoznačne viac vyhovuje výkonnejšej benzínovej RS. My sme testovali benzínovú verziu s manuálnou prevodovkou, no dôvodov na preraďovanie sme veľa nemali. Široké spektrum maximálneho krútiaceho momentu umožňuje užiť si športovú jazdu pri dvoch až troch prevodových stupňoch. Automatická prevodovka v naftovom variante pôsobila na okruhu neisto. Pravdepodobne by jej vyhovovala trať s dlhšími rovnými úsekmi. Na druhej strane prejazd zákrut zvládala naftová RS plynulejšie, lenže pri výjazde z nich jej chýbal výkon na lepšie zrýchlenie.

Škoda Octavia Scout

Pre verziu Scout s karosériou kombi bol v testovacom areáli pripravený off-roadový okruh s viacerými nástrahami. V tomto prípade nebolo podstatné, či má vozidlo 1,8-litrový zážihový motor TSI s výkonom 132 kW (180 k) alebo dvojlitrový vznetový agregát TDI s výkonom 110 kW (150 k) alebo 135 kW (184 k). Oveľa podstatnejšie bolo, že konfigurácie verzie Scout majú pohon oboch náprav, vyššiu svetlú výšku o 30 mm a jazdný režim Off- road.

Konfigurácie verzie Scout majú pohon oboch... Foto: IvoHercik.com
0409 117 Konfigurácie verzie Scout majú pohon oboch náprav, vyššiu svetlú výšku o 30 mm a jazdný režim Off- road.

Prvou prekážkou, s ktorou sa Scout musel popasovať, bola jazda v bočnom náklone. Napriek tomu, že sme mali pocit, že sa neudržíme v sedadle, vozidlo išlo plynulo a udržovalo si dostatočnú stabilitu. Nasledoval úsek, kde viac ráz došlo ku kríženiu náprav. Boli sme zvedaví, či sa Octavia Scout dokáže vyrovnať s jazdou na troch, prípadne na dvoch kolesách. V krízovom momente auto zastavilo, ale pri miernom pridávaní plynu systém off-roadového režimu odhadol situáciu a Octaviu Scout posunul vpred.

Posledný úsek sa skladal z jazdy do kopca a z kopca po nespevnenom povrchu. Pri jazde nahor presvedčil o svojich kvalitách pohon oboch náprav a pri jazde dolu strmým kopcom sme otestovali asistenta jazdy z kopca. Ten dokáže vozidlo bezpečne dopraviť dolu bez brzdenia zo strany vodiča. Otázkou zostáva, ako by si Octavia Scout poradila v mokrom teréne, ktorý dá zabrať aj klasickým terénnym automobilom.

Škoda Octavia je obľúbeným a univerzálnym modelom. Niekedy však zákazník hľadá niečo viac, ako len klasické rodinné auto. Pre tieto prípady Škoda zachovala verzie RS a Scout aj v novej generácii. Nech sa zákazník rozhodne pre akúkoľvek z nich, vždy môže počítať s dostatkom priestoru na zadných sedadlách aj v batožinovom priestore, s množstvom praktických riešení v interiéri a po novom aj s revolučnými delenými prednými svetlami. Keď však potrebuje aj niečo navyše, verzie RS a Scout majú rozhodne čo ponúknuť.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Škoda #Škoda Octavia #Škoda Octavia Scout #Škoda Octavia RS #Pachfurt
Články podľa značiek