JATO: Európske predaje áut lámu rekordy. Skokanmi sú Jaguar či Suzuki

Ani vlaňajší rekordný rok neodradil zákazníkov od nákupu nových vozidiel. Registrácie v EÚ stále rastú. Za prvé tri mesiace až na 4,14 milióna. Marec bol pritom najsilnejším marcom v histórii. Jednoducho padajú rekordy.

28.04.2017 12:00
debata
V prvom kvartáli 2017 sa pre kúpu auta rozhodlo... Foto: Tomáš Andrejčák, Volkswagen
VW V prvom kvartáli 2017 sa pre kúpu auta rozhodlo až 4 141 269 zákazníkov, čo bol v porovnaní s vlaňajškom nárast o 8,4 %.

Dokedy môže pokračovať rast predaja áut v Európskej únii? Niektorí analytici predpovedajú blízku stagnáciu, ale prvý štvrťrok im zatiaľ nedáva za pravdu. Prvé tri mesiace boli silnejšie než tie v predchádzajúcom roku. V januári sa v medziročnom porovnaní predalo o 10,2, vo februári o 2,2 a v marci až o 11,2 percenta viac áut. A to sa rok 2016 mohol chváliť skvelým odbytom. Lenže v prvom kvartáli 2017 sa pre kúpu auta rozhodlo až 4 141 269 zákaz­níkov, čo bol nárast o 8,4 %.

Šokoval najmä marec, ktorý sa stal odbytom 1 891 583 kusov áut vôbec najsilnejším marcom v histórii. Možno aj vďaka posunutým veľkonočným sviatkom. Darilo sa prakticky všetkým trhom. Tým najväčším ostáva Nemecko s odbytom 844 684 áut, za ním Veľká Británia, kde zaznamenali 820 016 regis­trácií, Taliansko s 582 465, Francúzsko s 541 054 a Španielsko s 307 911 regis­tráciami. Pritom všetky kľúčové trhy rástli. Nemecko o 6,7 %, Francúzsko o 4,8 a Veľká Británia o 6,2, Španielsko o 7,9 a Taliansko až o 11,9 %.

Volkswagen prvý ako koncern aj značka

Darilo sa aj Slovensku. A to výrazne. Predalo sa celkovo 22 814 áut, čo predstavuje v porovnaní s vlaňajším výsledkom 20 023 vozidiel nárast až o 13,9 %. Mimochodom ide jeden z najväčších prírastkov v Európe. Menej áut sa predalo len v Írsku (-8,3 %) a Portugalsku (-1,8 %). Fínsko zaznamenalo stagnáciu. Z pohľadu automobilových koncernov je absolútnou jednotkou koncern VW, ktorý umiestnil na trhu pod všetkými značkami 935 054 áut, čo je dokonca o 5,7 % viac ako rok predtým. Kauza Dieselgate teda neotriasla dôverou zákazníkov.

Najpredávanejším výrobcom v Európe je naďalej... Foto: Volkswagen
VW Golf R - 2017 Najpredávanejším výrobcom v Európe je naďalej koncern Volkswagen. Spolu predal v prvom štvrťroku 935 054 áut, čo je o 5,7 % viac ako vlani. A značka VW je zároveň trhovou jednotkou so 432 771 registráciami.
Náskok Volkswagenu je priam gigantický. Veď druhý koncern PSA predal 414 316 vozidiel, čo nie je ani polovica nemeckého konkurenta. Na tretej priečke je Renault s obrovským prírastkom 11,1 % a predajom 399 275 vozidiel. So zemiakovou medailou sa musel uspokojiť Ford, ktorý predal 308 452 áut. Jeho registrácie pritom narástli o nemalých 10,1 %. Na piatej priečke nájdeme koncern FCA, teda Fiat s Chryslerom, ktorý zaznamenal ešte väčší nárast, a to až o 14,2 %. Zaujímavejší je ale pohľad na jednotlivé značky.

Rebríčku najúspešnejších dominuje opäť logo VW s predajom 432 771 vozidiel, a to s 3,3-percentným rastom. To nikoho neprekvapí. Zmena ale nastala na druhej a tretej priečke, kde si v porovnaní s vlaňajším kumulatívom vymenili pozície Renault s Fordom. Nemusí to tak ostať do konca roka, no americká značka bola úspešnejšia. Veď jej nárast predstavoval až 10,1 %, keď predala 308 452 áut. Renault síce tiež bodoval 11–percentným nárastom, keď zaznamenal 271 798 regis­trácií, ale na Ford nestačil. Štvrté miesto obhájil Opel (271 798 ks.) a piate Peugeot (242 697 ks.) Fiat skočil vďaka novému Tipu z deviateho na šieste miesto.

Prémiovým značkám šéfuje Stuttgart

Ak sa pozrieme na nemeckú prémiovú trojku, tak Mercedes-Benz pokračuje vo svojom úspešnom ťažení. V medziročnom porovnaní sa posilnil o 11,7 %, pochopiteľne vďaka vynovenej modelovej palete, vrátane novej triedy E. Predal až 217 132 áut, kým ôsme Audi „len“ 213 863 a BMW 209 962 kusov. Prvú desiatku uzatvára Toyota. Tá sa môže pochváliť jedným z najväčších nárastov. V Európe zaznamenala 185 360 regis­trácií, až o 20,9 % viac. Za zmienku stojí aj zlepšenie Seatu (+ 18,4 %), Suzuki (+ 31,1 %) , Volva (+ 13,2 %) a najmä Jaguaru (60,7 %). Nepochybne vďaka prvému SUV F-Pace.

Jaguar si polepšil o neuveriteľných 60,7 %,... Foto: Jaguar
Jaguar F-Pace - 2016 Jaguar si polepšil o neuveriteľných 60,7 %, nepochybne najmä vďaka úspechu prvého SUV F-Pace.

S horším výsledkom než vlani skončila iba Mazda (-4,0 %), Smart (-5,3 %), Mitsuibishi (-3,0 %) a DS (-33,0 %). Najväčším sklamaním je ale výsledok Hondy, ktorá spadla o 11,1 %. To sa však môže rýchlo zmeniť, vzhľadom na príchod nového Civicu. A nováčikov na štarte má aj Mazda (CX-5) či Mitsubishi (Eclipse). Takže všetko vyzerá až príliš optimisticky. Lenže niektorí analytici predpovedajú stagnáciu, a to najmä v druhom polroku. Stáť by za ňou mohli aj nové daňové predpisy na jednom z kľúčových trhov – vo Veľkej Británii. Tie sa budú týkať malých áut, ktoré majú veľký podiel na trhu. A svoje urobí aj brexit.

Najpredávanejšie značky v EÚ (I. – III. 2017)

Poradie Značka Počet ks. 2017 vs. 2016
1. Volkswagen 432 771 +3,3%
2. Ford 308 452 +10,1%
3. Renault 289 075 +11,0%
4. Opel 271 798 +2,7%
5. Peugeot 242 697 +5,0%
6. Fiat 227 132 +14,3%
7. Mercedes-Benz 217 465 +11,7%
8. Audi 213 863 +3,1%
9. BMW 209 962 +6,4%
10. Toyota 185 360 +20,9%
11. Nissan 173 377 +11,0%
12. Škoda 169 415 +7,6%
13. Citroën 158 429 +7,0%
14. Hyundai 131 796 +6,9%
15. Kia 122 891 +13,3%
16. Dacia 109 060 +9,4%
17. Seat 99 840 +18,4%
18. Volvo 75 164 +13,2%
19. Suzuki 63 135 +31,1%
20. Mazda 61 997 –4,0%
21. Mini 50 577 +7,1%
22. Land Rover 49 249 +0,6%
23. Honda 42 581 –11,1%
24. Mitsubishi 29 302 –3,0%
25. Jeep 26 364 +2,2%
26. Smart 24 905 –5,3%
27. Jaguar 24 197 +60,7%
28. Lancia 21 525 +8,3%
29. Alfa Romeo 20 770 +31,8%
30. Porsche 17 816 +13,1%
31. DS 13 190 –33,0%
32. Lexus 11 890 +7,2%
33. Lada 11 40 +62,0%

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #JATO Dynamics #predaj áut
Články podľa značiek