
Dokedy môže pokračovať rast predaja áut v Európskej únii? Niektorí analytici predpovedajú blízku stagnáciu, ale prvý štvrťrok im zatiaľ nedáva za pravdu. Prvé tri mesiace boli silnejšie než tie v predchádzajúcom roku. V januári sa v medziročnom porovnaní predalo o 10,2, vo februári o 2,2 a v marci až o 11,2 percenta viac áut. A to sa rok 2016 mohol chváliť skvelým odbytom. Lenže v prvom kvartáli 2017 sa pre kúpu auta rozhodlo až 4 141 269 zákazníkov, čo bol nárast o 8,4 %.
Šokoval najmä marec, ktorý sa stal odbytom 1 891 583 kusov áut vôbec najsilnejším marcom v histórii. Možno aj vďaka posunutým veľkonočným sviatkom. Darilo sa prakticky všetkým trhom. Tým najväčším ostáva Nemecko s odbytom 844 684 áut, za ním Veľká Británia, kde zaznamenali 820 016 registrácií, Taliansko s 582 465, Francúzsko s 541 054 a Španielsko s 307 911 registráciami. Pritom všetky kľúčové trhy rástli. Nemecko o 6,7 %, Francúzsko o 4,8 a Veľká Británia o 6,2, Španielsko o 7,9 a Taliansko až o 11,9 %.
Volkswagen prvý ako koncern aj značka
Darilo sa aj Slovensku. A to výrazne. Predalo sa celkovo 22 814 áut, čo predstavuje v porovnaní s vlaňajším výsledkom 20 023 vozidiel nárast až o 13,9 %. Mimochodom ide jeden z najväčších prírastkov v Európe. Menej áut sa predalo len v Írsku (-8,3 %) a Portugalsku (-1,8 %). Fínsko zaznamenalo stagnáciu. Z pohľadu automobilových koncernov je absolútnou jednotkou koncern VW, ktorý umiestnil na trhu pod všetkými značkami 935 054 áut, čo je dokonca o 5,7 % viac ako rok predtým. Kauza Dieselgate teda neotriasla dôverou zákazníkov.

Rebríčku najúspešnejších dominuje opäť logo VW s predajom 432 771 vozidiel, a to s 3,3-percentným rastom. To nikoho neprekvapí. Zmena ale nastala na druhej a tretej priečke, kde si v porovnaní s vlaňajším kumulatívom vymenili pozície Renault s Fordom. Nemusí to tak ostať do konca roka, no americká značka bola úspešnejšia. Veď jej nárast predstavoval až 10,1 %, keď predala 308 452 áut. Renault síce tiež bodoval 11–percentným nárastom, keď zaznamenal 271 798 registrácií, ale na Ford nestačil. Štvrté miesto obhájil Opel (271 798 ks.) a piate Peugeot (242 697 ks.) Fiat skočil vďaka novému Tipu z deviateho na šieste miesto.
Prémiovým značkám šéfuje Stuttgart
Ak sa pozrieme na nemeckú prémiovú trojku, tak Mercedes-Benz pokračuje vo svojom úspešnom ťažení. V medziročnom porovnaní sa posilnil o 11,7 %, pochopiteľne vďaka vynovenej modelovej palete, vrátane novej triedy E. Predal až 217 132 áut, kým ôsme Audi „len“ 213 863 a BMW 209 962 kusov. Prvú desiatku uzatvára Toyota. Tá sa môže pochváliť jedným z najväčších nárastov. V Európe zaznamenala 185 360 registrácií, až o 20,9 % viac. Za zmienku stojí aj zlepšenie Seatu (+ 18,4 %), Suzuki (+ 31,1 %) , Volva (+ 13,2 %) a najmä Jaguaru (60,7 %). Nepochybne vďaka prvému SUV F-Pace.

S horším výsledkom než vlani skončila iba Mazda (-4,0 %), Smart (-5,3 %), Mitsuibishi (-3,0 %) a DS (-33,0 %). Najväčším sklamaním je ale výsledok Hondy, ktorá spadla o 11,1 %. To sa však môže rýchlo zmeniť, vzhľadom na príchod nového Civicu. A nováčikov na štarte má aj Mazda (CX-5) či Mitsubishi (Eclipse). Takže všetko vyzerá až príliš optimisticky. Lenže niektorí analytici predpovedajú stagnáciu, a to najmä v druhom polroku. Stáť by za ňou mohli aj nové daňové predpisy na jednom z kľúčových trhov – vo Veľkej Británii. Tie sa budú týkať malých áut, ktoré majú veľký podiel na trhu. A svoje urobí aj brexit.
Najpredávanejšie značky v EÚ (I. – III. 2017)
Poradie | Značka | Počet ks. 2017 | vs. 2016 |
---|---|---|---|
1. | Volkswagen | 432 771 | +3,3% |
2. | Ford | 308 452 | +10,1% |
3. | Renault | 289 075 | +11,0% |
4. | Opel | 271 798 | +2,7% |
5. | Peugeot | 242 697 | +5,0% |
6. | Fiat | 227 132 | +14,3% |
7. | Mercedes-Benz | 217 465 | +11,7% |
8. | Audi | 213 863 | +3,1% |
9. | BMW | 209 962 | +6,4% |
10. | Toyota | 185 360 | +20,9% |
11. | Nissan | 173 377 | +11,0% |
12. | Škoda | 169 415 | +7,6% |
13. | Citroën | 158 429 | +7,0% |
14. | Hyundai | 131 796 | +6,9% |
15. | Kia | 122 891 | +13,3% |
16. | Dacia | 109 060 | +9,4% |
17. | Seat | 99 840 | +18,4% |
18. | Volvo | 75 164 | +13,2% |
19. | Suzuki | 63 135 | +31,1% |
20. | Mazda | 61 997 | –4,0% |
21. | Mini | 50 577 | +7,1% |
22. | Land Rover | 49 249 | +0,6% |
23. | Honda | 42 581 | –11,1% |
24. | Mitsubishi | 29 302 | –3,0% |
25. | Jeep | 26 364 | +2,2% |
26. | Smart | 24 905 | –5,3% |
27. | Jaguar | 24 197 | +60,7% |
28. | Lancia | 21 525 | +8,3% |
29. | Alfa Romeo | 20 770 | +31,8% |
30. | Porsche | 17 816 | +13,1% |
31. | DS | 13 190 | –33,0% |
32. | Lexus | 11 890 | +7,2% |
33. | Lada | 11 40 | +62,0% |