Toyota Project Portal: Kenworth na vodík už jazdí. Má techniku Miraia

Kamión s palivovými článkami nie je len fikciou. Postarala sa o to Toyota i keď základ tvorí klasický americký ťahač Kenworth. Navonok teda o jeho vodíkovej povahe nemáte ani tušenia.

27.04.2017 12:00
debata (3)
Experimentálny kamión Kenworth je vybavený... Foto: Toyota
Toyota Project Portal - Kenworth na vodík Experimentálny kamión Kenworth je vybavený technológiou vodíkovej Toyoty Mirai.

Za konceptom Project Portal stojí Toyota. A je to dosť nezvyklé, pretože na prvý pohľad vidíte klasický americký ťahač Kenworth. A navyše, Toyota žiadne kamióny nevyrába. Tak čo s tým môže mať spoločné? To odhalia až útroby 15-tonovej súpravy. Toyota ako jeden z lídrov v presadzovaní vodíka sa jednoducho rozhodla prestavať toto úžitkové vozidlo na palivové články. Mohutný turobodieesel dostal „padáka“. Skúsenosti má, veď z jej liniek už schádza sériový Mirai. Lenže v jeho prípade ide o vodíkový sedan. Napriek tomu má Mirai a Project Portal spoločného viac, akoby sa mohlo zdať.

Palivové články dodávajú energiu elektromotorom... Foto: Toyota
Toyota Project Portal - Kenworth na vodík Palivové články dodávajú energiu elektromotorom s výkon 499 kW a krútiaci moment 1 796 Nm.

Ťahač Kenworth je totiž vybavený dvoma súpravami palivových článkov z Miraia. Tie menia vodík na elektrickú energiu a následne poháňajú elektromotory so spoločným výkonom 499 kW a ohromným krútiacim momentom 1 796 Nm. Práve to stojí za vynikajúcou akceleráciou kamióna a to bez nutnosti použitia prevodovky. Svojich naftových súrodencov poráža v tejto disciplíne celkom nekompromisne, čo dokladuje priložené video. Hlavnou myšlienkou je však ekológia. Výsledným odpadom chemického procesu sú totiž len vodné pary.

Palivové články disponujú kapacitou 12 kWh.... Foto: Toyota
Toyota Project Portal - Kenworth na vodík Palivové články disponujú kapacitou 12 kWh. Nádrže sú umiestnené v pôvodnom relaxačnom priestore za kabínou.
Kamión s hmotnosťou 15 876 kg a užitočnou hmotnosťou 36 ton má dojazd na jedno tankovanie 320 km. Zatiaľ jazdí v prístave v Los Angeles, kde má v tesnej blízkosti potrebnú vodíkovú čerpaciu stanicu. Z nej môže tankovať ekologické palivo do nádrží umiestnených v kabíne namiesto relaxačného priestoru, teda tam, kde máva vodič zvyčajne lôžko na spanie. Ak by existovala dostatočne hustá sieť vodíkových staníc, mohli by sa ekologické kamióny rozbehnúť po celých Spojených štátoch amerických. Samotná technológia brzdou určite nie je. Samozrejme, je ju nutné preveriť a presne k tomu slúži experimentálna súprava.
Toyota Project Portal - Kenworth na vodík
Toyota Project Portal - Kenworth na vodík
+7Toyota Project Portal - Kenworth na vodík

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #Toyota #kamión #palivové články #vodíkový pohon #Toyota Project Portal #Kenworth
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek